בית המשפט המחוזי בלוד התיר לאחרונה לפרסום עדות של איש עסקים, עד תביעה, במשפטו של העבריין הבכיר אסי אבוטבול. עדותו קשורה למניע לכאורה לרצח עורך הדין הפלילי הבכיר, יורם חכם, לפני 14 שנה. אבוטבול מואשם כעת ברצח עורך הדין, ובעוד שני מקרי רצח אחרים.
לפי כתב האישום שהוגש ב-2017, אבוטבול רצח לכאורה את סנגורו חכם במהלך משפט קודם שעבר. במשפט זה בסופו של דבר הורשע אבוטבול בניהול ארגון פשיעה ונידון למאסר ממושך. במהלך המשפט הקודם איש העסקים זומן להעיד כעד תביעה. עורך דין חכם ניהל קשר אישי עם אשתו של איש העסקים. לקראת עדותו אז, הפרקליטות ועורך הדין חכם הסכימו שעדותו במשטרה של העד תוגש לבית המשפט ובכך לא תישמע על הדוכן, ועורך הדין ויתר על חקירתו הנגדית של העד.
5 צפייה בגלריה
אבוטבול וסנגורו, שחוסל לפני 14 שנה
אבוטבול וסנגורו, שחוסל לפני 14 שנה
אבוטבול וסנגורו, שחוסל לפני 14 שנה
(צילום: מוטי קמחי)
לפי האישום, אבוטבול סבר כי סנגורו ויתר על החקירה של איש העסקים בשל קשריו עם אשתו. על רקע כעסו של אבוטבול על סנגורו ואי-שביעות רצונו מהייצוג, נטען שאבוטבול החליט להמיתו. אבוטבול, כך נטען, התקשר עם גורמים לא-ידועים - וביוני 2008 הוצמד מטען לרכבו של חכם. למחרת, כשנהג ברכבו בתל אביב, הופעל המטען - והוא נהרג. אבוטבול מכחיש במשפט את המיוחס לו.
בפברואר השנה התייצב איש העסקים לעדות במשפט הרצח של חכם. אבוטבול צפה בדיון בווידאו. בית המשפט נענה לבקשת הסנגורית של אבוטבול, עורכת הדין מירי פרידמן לפרסם העדות שמובאת כעת לפניכם. איש העסקים, יש לציין, אינו חשוד ואינו נאשם בתיק.
העד, "מר X", אמר בעדותו: "הכרתי לראשונה את חכם שקרוב משפחתי נעצר על ידי המשטרה על עבירת סמים. ביררנו על עורך דין והציעו לנו את יורם (עו"ד יורם חכם). נפגשנו איתו באקוודוקט בקיסריה, הוא אמר שייקח את התיק".
5 צפייה בגלריה
עדות במשפט אסי אבוטבול בבית המשפט המחוזי בלוד
עדות במשפט אסי אבוטבול בבית המשפט המחוזי בלוד
"אין לי קשר. הייתי פרוד מאשתי". איש העסקים שהעיד במשפט הרצח
(צילום: אריק מרמור)
לדבריו, השיחה עברה מהר מאד גם לעניין עסקיו של מר X: "הציעו לי ולאשתי עסקת מקרקעין בקפריסין הטורקית". הוא טען כי חכם החל לסייע לו בעסקה: "ב-2005 קבענו שאשתי תיסע עם יורם לקפריסין הטורקית לבדוק אותה. טסנו במטוס הפרטי שלי לקפריסין, הם ירדו ואני נשארתי. הם ראו את המגרש והחליטו שהוא מתאים".
בשלב מסוים העד חשד שאשתו מנהלת קשר עם אדם אחר: "חטפתי כזו בומבה, זעזוע. אמרתי שאני חייב לקחת מישהו שיבדוק את זה". אז הוא שכר חוקר פרטי: "נתתי לו את כל הפרטים ותמונה של אשתי. ביקשתי שיבדוק. למחרת הוא התקשר אליי מ'בית טיוטה', בת"א, אמר 'אתן לך שמות של משרדים' ואז אמר 'יורם חכם', 'אמרתי כן, היא באה לטפל במגרשים'. ככה גיליתי. יומיים אחרי".
"היו תמונות, ביקשתי שיעקבו אחרי אשתי, לא אף אחד אחר. את מכירה את לירן חולצה אפורה? אז יורם בדיוק כמוהו - הוא תמיד בפריים. אני מצלם את אשתי הוא מגיע". העד הוסיף כי פתח תיק ברבנות.
5 צפייה בגלריה
עדינה חכם בעדות בבית המשפט המחוזי בלוד
עדינה חכם בעדות בבית המשפט המחוזי בלוד
עדינה חכם בעדות בבית המשפט המחוזי בלוד, בפברואר
(צילום: ניצן דרור)
לצד זה סבר איש העסקים שעורך הדין חכם גם הונה אותו כלכלית: "שאלתי את יורם אם אני לקוח שלך? אמר לי 'בטח'. בהמשך גיליתי שהמגרשים רשומים על שם אשתי. בנוסף, כל פעם שהייתי טס לארץ הייתי בא עם אלפי דולרים. אשתי אמרה ששמה אותם בכספת של עורך דין. לא התייחסתי לדברים אז. אבל שתפסתי אותם אמרתי לעצמי את המגרשים כבר לקחו, עכשיו ייקחו כל הכסף בכספת. הגשתי תלונה נגדו ללשכת עורכי הדין שנדחתה. אמרתי שהוא הונה אותי והוא נוכל. הכנו תביעה לבית המשפט מעל שלושה מיליון שקל נגד חכם".
הוא סיפר שיצר קשר עם אשתו של חכם, עדינה: "הרמתי טלפון ואמרתי לה 'ערב טוב, שמי ככה וככה ואשתי...'. היא אומרת לי 'בוקר טוב, היא כבר חיה איתו שנה, הוא לא בבית' (חכם היה כבר פרוד מאשתו בעת ההיא - ג.מ). עדינה אומרת 'תשמע הוא אמר לי שאתה אוליגרך רוסי ושזו תהיה סכנת חיים אם תדע'".
העד: "חכם בנה אותי כ'אוליגרך' ובארץ ישראל זו לא מילה חיובית, הייתי בתנועת נוער, צבא, נלחמתי ביום כיפור. אם היינו מבקשים ממישהו לתאר אוליגרך ככה היה מתאר?". בהמשך חכם החל לספוג איומים: "יום אחד עדינה מתקשרת אליי ואומרת 'יורם התקשר אלי ואמר תראה מה חבר שלך עשה, שברו לי את החלונות של האוטו' ואני אומר לה מה הקשר אליי? אז דיברתי עם החוקר הפרטי ואמרתי 'אם מישהו ייתן לו סטירה או יאיים עליו יבואו אלי'".
על עדינה חכם סיפר: "היינו הרבה מאוד בקשר (טלפוני), עזרתי לה". לדבריו, סייע לה כלכלית בשלב מסוים, כפי שנוהג לעשות לרבים אחרים.
5 צפייה בגלריה
מירי פרידמן
מירי פרידמן
עו"ד מירי פרידמן
הוא סיפר כיצד שמע על קריאתו לעדות במשפט הקודם של אבוטבול: "ב-2006 איימו עליי בטלפון באיזה נושא. נודע לי שאני עד, שצריך להעיד במשפטו של אבוטבול. אני קורא בעיתונים שיורם חכם הפך עו"ד שלו. אני אומר לעצמי 'זו בדיחה' - אני והוא נלחמים. הלכתי ליחצ"ן שלי, אמרתי לו 'אני רוצה שזה יהיה מפורסם בכל מקום מה יורם חכם עושה לי'. ב-2008 הסיפור נמרח על כל 'ידיעות אחרונות' והסיפור יצא לעולם".
איש העסקים טען שעניין הקשר של רעייתו וחכם הפך אצלו לנחלת העבר: "בשבילי כל הסיפור הזה הפך להיות סתם אני נהנה מהחיים, אני חי כבר אז שנתיים עם אישה אחרת בבית אחר, כבר שכחתי מהכל".
5 צפייה בגלריה
אסי אבוטבול
אסי אבוטבול
מכחיש מעורבות ברצח. אבוטבול
(צילום: גיל נחושתן)
על יום הרצח סיפר: "בערב אני יושב בבית צופה באליפות אירופה ועורך הדין שלי התקשר ואמר לי היה פיצוץ. התחלתי ללכת בבית הלוך חזור. ואני ובת הזוג החדשה היינו ארוזים להמריא לדבלין לראות את לאונרד כהן. הרמתי טלפון אליה ואמרתי לה 'לא טסים'. אמרתי לעצמי 'זה לא היה בתוכנית'. התיישבתי בסלון ואני מחכה שיבואו לקחת אותי המשטרה. אמרתי מהתחלה כל הזרקורים אליי, אבל אף אחד לא הגיע".
"מה הקשר שלי במעורבות ברצח? אין לי שום קשר לרצח. לא באופן לא ישיר ולא עקיף, לא מצדדי מאחורי. הייתי פרוד מאשתי כבר שנתיים, חייתי עם אישה אחרת. לאף אחד לא מגיע למות מהסיפור הזה".
בית המשפט התיר לפרסם גם כי "במהלך שמיעת העדויות עלה שנאמר לאיש העסקים שהמנוח פנה לגורם עברייני והזמין כביכול את חיסולו". איש העסקים הגיב לכך בביטול: "יורם לא מסוגל להרוג אף אחד, לא אשתי, אני גם לא מאמין שיורם בא לבקש להרוג אותי. בכל הנושא הזה לא הייתי קשור לכלום".
הוא התייחס גם לביטול עדותו במשפט הקודם: "ב-2007 אמרתי לפרקליטה 'אני רוצה להעיד, תכריחי אותי להעיד', היא שאלה 'למה?' השבתי כי 'אז הייתי פונה לכבוד השופט ואומר לו אסי הוא מלאך ליד עורך הדין שלו הנוכל, זה מה שהייתי אומר'. בסוף התקשרה אליי פרקליטה ואמרה לי אתה לא צריך להגיע מחר לעדות, עורך דין חכם קיבל את העדות (במשטרה)".
בחקירה נגדית של עורכת הדין פרידמן הודה שמעולם לא נחקר כחשוד, לא נערכו לו עימותים, ולא נלקח הטלפון שלו לבדיקה. הוא הודה שלא אמר בחקירה שהביא כסף לאשתו של חכם כי לא רצה להעליבה. על חכם אמר שלא היה אובססיבי כלפיו, "התכוונתי שיהיה לו רע בחיים אבל לא פיזית". הסנגורית הטיחה בו שעדינה היא זו שהתקשרה אליו אחרי הרצח, למרות הטענה שהוא זה שהתקשר אליה. על התיק הקודם נגד אבוטבול אמר במענה לשאלה האם 'אין שום קשר לאסי או לאחרים?' השיב: "לא הכרתי אף אחד. מי שאיים עלי לא זיהיתי את קולו אם הייתי עולה להעיד לא הייתי מזהה אותו". את העד חקרה גם עורכת הדין לאה בירק.