2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: AFP)
כך טייחו בצה"ל השפלה שתועדה והופצה בוואטסאפ: בפרקליטות הצבאית מסרבים עד היום להורות למצ"ח לפתוח בחקירת אירוע חריג שהתרחש לפני כחודשיים בבסיס הכשרת לוחמי גדודי המעברים, במהלכו אזקו חיילים את חברם לטירונות למיטה בחדר המגורים בבסיס, ודרשו ממנו להתנצל על מעשה שביצע קודם לכן. אחד החיילים אף צילם את האירוע המשפיל והפיצו בקבוצת וואטסאפ מחלקתית, אך החיילים מיהרו למחוק זאת מהטלפונים הניידים שלהם.
בצבא טוענים כי הסיבה לכך שהאירוע לא נחקר היא שהחייל עצמו סירב להתלונן במצ"ח. כחלופה, הסתפקו בצה"ל בסגירת האירוע באמצעות טיפול בתוך היחידה עצמה, שהסתיים בנזיפה לאחד החיילים - וזהו.
האירוע הוצף בעדויות שהגיעו לחוקרי מצ"ח בעקבות חקירת תקרית אחרת ביחידה, שמכשירה את לוחמי גדוד המעברים ביהודה ושומרון: החייל שעבר את ההתעמרות הפיזית והנפשית נשלח כחודש לאחר מכן למשימת הגנת ישובים בשטחים, ובמהלך עימות עם חברו לעמדת השמירה הוא דרך את נשקו האישי כשמחסנית מלאה בתוכה והעביר את הנצרה למצב בודדת. התקרית הסתיימה ללא נפגעים אך הובילה לפתיחת חקירת מצ"ח, שהסתיימה בהגשת כתב אישום ובעסקת טיעון בעקבותיה החייל נשלח ל-45 ימי מאסר בפועל.
2 צפייה בגלריה
(צילום: gettyimages)
הרקע לעימות בין שני החיילים: אחד מהם ביקש לעזוב את עמדת השמירה אך חברו הורה לו לא לנטוש את העמדה, וכשזה סירב והחל ללכת מהמקום, הנאשם ניסה למשוך אותו בידו וחסם את גופו. לאחר מכן, לפי כתב האישום, דרך כאמור את נשקו האישי בצורה מאיימת ולאחר שהסתיים העימות בין השניים הוא פרק את נשקו באופן שגרם לפליטת כדור - ללא נפגעים. הוא הואשם בעבירת שימוש בלתי חוקי בנשק. סנגורו, עורך הדין אלון ארז, מסר בתגובה: "בעקבות הכשלים הראייתיים עליהם עמדתי בפגישתי עם התביעה הצבאית, כתב האישום, בו הודה מרשי, הוא מקל מאוד ביחס לחשדות לגביהם נחקר במצ"ח".
בחקירתו טען החייל כי נשא בנפשו את אירוע ההשפלה הטראומטי שעבר בטירונות, ועליו גם העידו חיילים נוספים, בהם קצינים, בפני חוקרי מצ"ח. "היו אירועים בהם הציקו לחייל, אני זוכרת שקשרו לו את היד לסולם, בסיטואציה עצמה הוא צחק, אבל היא צולמה והתפרסמה בקבוצת וואטסאפ של המחלקה", העידה במצ"ח אחד מהקצינות ביחידה, "בהמשך הוא אמר שלא היה לו נעים לגבי זה. ההסתגלות החברתית שלו ביחידה לא הייתה רגילה, הוא חש לא מעט שמזלזלים בו". Jייל אחר, בדרגת טוראי, הוסיף לחוקרי מצ"ח: "היה סרטון שקשרו את החייל למשהו, הוא היה מובך, קשור למיטה ומכריחים אותו להגיד סליחה ועוד משהו ואז שלחו את זה לקבוצה. אמרתי למי ששלח את זה למחוק".
עו"ד אלון ארזעו"ד אלון ארזצילום: תומס
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "החייל הועמד לדין והורשע בעבירה של שימוש בלתי חוקי בנשק, בגין דריכת נשק שבתוכו מחסנית ונצרתו במצב ״בודדת״, בעת ביצוע תורנות שמירה, בנוכחות חייל אחר, במהלך משימת הגנת יישובים. החייל נדון לעונש של 45 ימי מאסר ולמאסר מותנה, תוך שבית הדין ציין כי מעשיו חמורים, ויצרו סיכון ממשי, אף אם לא כיוון את הנשק כלפי חברו. במהלך חקירתו, הזכיר החייל מקרה שהתרחש ביחידתו מספר שבועות קודם לכן, אשר דווח למפקדים וטופל מיד עם דיווחו. בעקבות הדיווח נערך בירור ביחידה, ממנו עלה כי לא מדובר במעשה אלימות בזדון, החייל בעצמו שלל את האפשרות כי מדובר במעשה זדון. חייל אחר אשר היה מעורב באירוע ננזף בעקבותיו".
גורמים צבאיים הוסיפו: "המקרה הנזכר בשאילתא טופל ביחידה לפני חקירת המצ״ח בגין האירוע השונה והנפרד של שימוש בלתי חוקי בנשק, והחייל ביקש שלא להתלונן לגביו במצ״ח. כחלק מנוהל הכניסה לכלא הצבאי, כל חייל עובר ב-24 השעות הראשונות לכליאתו ועדת קבלה לכלא בא נוכח גם קב"ן, ועל סמך הערכתו נקבע המשך המענה הנדרש לחייל".