בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר 13 שנות מאסר על אנס אבו טהה, שהורשע בקשירת קשר לרצח העבריין אחמד ג'רג'אוי (30), תושב שגב שלום, בעיר בספטמבר 2021. גזר הדין ניתן במסגרת הסדר טיעון עם הפרקליטות. משפחתו של הקורבן התנגדה להסדר וטענה כי מדובר בעונש קל מדי. אבו טהה הורשע בעבירות קשירת קשר לרצח, מתן אמצעים לביצוע פשע וכן בעבירות נשק, ובנוסף יפצה את משפחת הנרצח ב-30 אלף שקלים.

לפי כתב האישום המקורי, שהוגש באוגוסט 2022, אבו טהה ירה למוות בג'רג'אוי (30) בבית קפה בעיר העתיקה בבאר שבע, בגלל נקמת דם. כמה ימים לאחר הרצח נמלט אבו טהה מישראל לדובאי, ומשם לטורקיה. לפני כשנתיים הוא נעצר בבולגריה, ומשם הוסגר לישראל. פרקליטות מחוז חתמה בתחילת חודש מרץ על הסדר הטיעון עם אבו טהה, לפיו ירצה כאמור 13 שנות מאסר בפועל, ובכתב האישום המתוקן נטען כי הוא רק סיפק את האקדח שבאמצעותו בוצע הרצח.
החתימה על הסדר הטיעון הגיעה לאחר עדותו של העד המרכזי בתיק, שבה התגלו סתירות רבות שלא תאמו את הראיות, שצפו בין היתר בחקירתו הנגדית בבית המשפט על ידי הסנגורית של אבו טהה, עו"ד נטלי אוטן. למעשה, ההסדר הגיע אחרי שבית המשפט שמע את כל פרשת התביעה. משפחתו של הקורבן לא התייצבה בבית המשפט לגזר הדין, שניתן בשבוע שעבר.
נציגת הפרקליטות, עו"ד איילת קדוש, אמרה בדיון כי "אחיו של הקורבן אמר שהם מבקשים להבהיר שהם לא מרוצים מההסדר. הם חושבים שהעונש קל מדי". בדיון הקודם בתיק, שנערך לאחר החתימה על ההסדר, עו"ד קדוש אמרה כי לאורך כל ההליך המשפטי המשפחה בחרה שלא להיות בקשר עם הפרקליטות או להיעזר בשרותי הסיוע המשפטי. "לקראת ההסדר נעשו ניסיונות רבים ליצור קשר עם בני המשפחה. עמדתנו היא שלמרות ההתנגדות, אנו עומדים על ההסדר", אמרה.
1 צפייה בגלריה
אחמד אלג'רג'אוי וזירת הרצח
אחמד אלג'רג'אוי וזירת הרצח
אחמד ג'רג'אוי וזירת הרצח
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
הפרקליטה הסבירה כי הקושי הראייתי "ריחף כל העת לאורך כל ההליך. הקושי התחדד במיוחד לאחר עדותו של עד התביעה המרכזי". זאת לאור העובדה שבהליך גישור שהתקיים בין הצדדים, נשיאת בית המשפט המחוזי ציינה כי ניתן לראות את העד המרכזי כשותף לעבירה. "אין זיהוי פוזיטיבי של הנאשם על ידי אף אדם אחר מלבד העד. גם מלכתחילה, כשהוגש כתב האישום, הייתה התלבטות בשאלת מעמדו של הנאשם. בסופו של יום יש לנו קורבן מנוח, אנו לא מתעלמים מכך ומהעובדה שהוא נורה במהלך סכסוך משפחות, וכן רצינו לתת ודאות הרשעה בתיק שהיה לא פשוט".
הסנגורית של אבו טהה, עו"ד אוטן, ביקשה שלא להתחשב בעמדת משפחת הקורבן, שבחרה כאמור שלא להתייצב לדיון. "עם כל הכבוד שהם לא מרוצים, אין בכך כדי להשליך על ההסדר עצמו", אמרה. לדבריה, הנאשם לוקח אחריות על מעשיו ומבקש לפצות את המשפחה. על העד המרכזי אמרה כי "הוא נפל בחקירות בכל הנקודות המהותיות בתיק. כאשר נשאל שאלות קשות בחקירות נגדיות על ידינו הוא גמגם ושינה גרסאות".
אבו טהה עצמו אמר בדיון: "אני מצטער על מה שקרה ועל כל מה שעשיתי. מה שחשוב הוא שהפרקליטות הבינה מה החלק שלי בפרשה. לא חשבתי, לא הבנתי את ההשלכות".
הרכב השופטים, בראשות גילת שלו, דינה כהן ואיתי ברסלר-גונן החליטו לקבל את הסדר הטיעון, וציינו כי לאור התיקון, הסדר הטיעון סביר והולם ויש מקום לכבדו. "לא התעלמנו מעמדת משפחת המנוח", ציינו, "ואולם כאמור, ההסדר נעוץ בשיקולים ראייתים, וחזקה על הפרקליטות, אשר בחנה את התיק בדרגים הגבוהים ביותר, כי שקלה את כל השיקולים כראוי, ובין היתר את עמדת משפחת המנוח".
עו"ד נטלי אוטןעו"ד נטלי אוטן
הסנגורית של אבו טהה, עו"ד אוטן, מסרה: "מדובר בפרשייה מורכבת שהחלה מכתב אישום ברצח, כשהנאשם היה צפוי למאסר עולם. לאחר סיום פרשת התביעה ולאחר שעלו טענות קשות ביחס למהימנות העד המרכזי, שהתרסק על הדוכן בחקירות הנגדיות שערכתי, הנאשם הורשע בעבירה קלה יותר. אני מודה לפרקליטות על הגינותה".