לכל איש יש שם שנתן לו אלוהים ונתנו לו אביו ואמו: בטרקלין שאגאל במשכן הכנסת נערך היום (שני) במסגרת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה הטקס הממלכתי "לכל איש יש שם", שבו הוקראו שמות קורבנות השואה והונחו זרים על-ידי הציבור הרחב. הטקס, שנערך בכנסת זו השנה ה-35 בסימן "ראו, היו קהילות ואינן עוד: הקהילה היהודית ושברה", נפתח בהדלקת שישה נרות זיכרון על-ידי שורדי שואה ובני משפחותיהם. ynet העביר את הטקס בשידור ישיר.

נשיא המדינה יצחק הרצוג צירף לרשימת בני משפחתו ומשפחת רעייתו מיכל שנספו בשואה גם את שמותיהם של נספים שהם קרובי משפחה של החטופים אלכס דנציג ומתן אנגרסט. "השנה, שבר על שבר הושברנו, ועינינו ראו מראות שלא חשבנו שנראה עוד, כעם חופשי בארצו", אמר הנשיא. "פצעי 7 באוקטובר עדיין פעורים בליבנו, אנחנו אבלים ושכולים, ולא נוכל לשקוט, כל עוד אחינו ואחיותינו חטופים בידי מרצחי חמאס".
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בדבריו בטקס בכנסת לסוגיית החטופים בעזה. "הכוונה של המרצחים האנסים, עורפי הראשים והחוטפים של יקירינו ששם ואנו נחושים להוציאם - היא אותה כוונה, כפי של הנאצים שרצחו שליש מבני עמנו", אמר נתניהו.
"ההבדל הוא שיש לנו חיילים גיבורים שמאות מהם נפלו בגבורה אין קץ ואחרים נפצעו, ואנחנו מחבקים אותם ואת משפחותיהם של הנופלים והחטופים שבליבנו. זאת לא הייתה שואה כי יש לנו את כוח המגן הזה, וההבדל הוא באמת מתבטא בכך שבשואה לא היה לנו דבר כזה. היקף הקטל בשואה הוא בלתי נתפס, הוא שקול ל-5,000 פעמים 7 באוקטובר".
1 צפייה בגלריה
טקס יום השואה ביד ושם
טקס יום השואה ביד ושם
טקס יום השואה ביד ושם
(צילום: REUTERS/Amir Cohen/Pool)
גם שר החוץ ישראל כ"ץ התייחס בדבריו בטקס למתקפת מחבלי חמאס: "הטקס עומד בסימן הטבח שקרה ב-7 באוקטובר כשמרצחי חמאס הנאצים אנסו, רצחו, חיללו גופות של נשים ונערות, שרפו תינוקות. בדיוק מסוג הדברים שעליהם שמעתי מהוריי במה שקרה בשואה ומתוך אותה אידיאולוגיה של רצון להשמיד. הטקס הזה עומד גם בצל האנטישמיות הנוראה שלא ראינו כמותה בשנות ה-30' של המאה הקודמת".
שרת התחבורה מירי רגב אמרה בטקס: "מדור השואה למדנו שגם מהתהום, מהמקום הכי קשה, האפל והכואב, אפשר לקום. אני מקדישה את הקראת שמות קרובי דרור אישי שנרצחו על-ידי הנאצים יימח שמם לכל ניצולי 7 באוקטובר, למשפחות החטופים, למשפחות השכול. בעזרת השם שימצאו את הכוחות, כמו דור השואה והתקומה, לקום מהשבר הגדול ולהקים את החיים מחדש. אנו נעשה הכול כדי להחזיר את החטופים הביתה בשלום".