בית משפט השלום בראשון לציון אישר הבוקר (שני) את הסדר הטיעון שנחתם עם חבר הכנסת חיים כץ מהליכוד, וגזר עליו חצי שנת מאסר על תנאי וקנס של 75 אלף שקל בגין קשירת קשר להשיג מטרה כשרה באמצעים אסורים. כמו כן, נשיאת בית משפט השלום מרכז, השופטת עינת רון, גזר הדין שנתנה הבוקר, כיבדה את הסיכום עם היועץ המשפטי לממשלה היוצא אביחי מנדלבליט - ולא הטילה על קלון על כץ.
2 צפייה בגלריה
חיים כץ
חיים כץ
חיים כץ בבית המשפט, היום
(צילום: מוטי קמחי)
אחרי שש שנות חקירה ומשפט יצא הבוקר כץ באנחת רווחה מבית המשפט בראשון לציון וחיבק את עורכת דינו נוית נגב. מקורביו אמרו כי כתב האישום לא היה אמור להיות מוגש מלכתחילה. "גם בית המשפט אמר היום כי העבירה שבה הורשע הייתה במטרה לקדם חקיקה נגד תספורות לטייקונים בכל נושא קרנות הפנסיה ובקדימות שלהם על פני האזרח הפשוט", אמרו. לשאלה אם הוא חושד שהמשטרה השתמשה בתוכנת הריגול של NSO במסגרת חקירתו, וכן על הדיווח שגם בנו, המכהן כיו"ר ועד העובדים בתעשייה האווירית, היה על הכוונת - חבר הכנסת סירב להתייחס.
כץ אמר כי "בית המשפט פסק בצדק שבמעשיי אין קלון. קביעה זו מצטרפת להחלטת בג"ץ לדחות על הסף טענות נגד הסדר הטיעון שנחתם. קידמתי חוק שהטיב עם כלל ציבור המשקיעים, לא היה לי או למי ממקורבי רווח אישי מהחקיקה. הודתי בלב לא קל במטרה להמשיך לשרת נאמנה את אזרחי ישראל ולשים מאחורי את העננה שליוותה אותי בשנים האחרונות וגבתה מחיר אישי וציבורי יקר".
השופטת רון קבעה בגזר הדין כי שיקולי הצדדים בכריתת הסדר הטיעון, ובהם הודאתו של ח"כ כץ בעבירה, קבלת האחריות על ידו בחלוף הזמן מאז ביצוע המעשים, העובדה שהליך החקיקה היה לטובת הציבור וכן העובדה שמעשיו של כץ היו ברף התחתון של החומרה - היו רלוונטיים וענייניים. היא ציינה כי "כלל הציבור מצפה מנבחריו לנורמות התנהגות ראויות והקפדה על קלה כחמורה. מעשהו של הנאשם פסול ובלתי ראוי כיוון שהנאשם לא עמד בחובת הגילוי הנאותה, ובמעשים שבהם הורשע הנאשם יש כדי לפגוע באמון הציבור".
2 צפייה בגלריה
חיים כץ
חיים כץ
(צילום: מוטי קמחי)
עוד כתבה השופטת כי "אין מדובר במרמה או בהפרת אמונים ואף לא בניגוד אינטרסים, שכן על פי עובדות כתב האישום שהוגש מדובר באי-קיום חובת הגילוי הנאות. אין להתעלם מכך שהמעשים נעשו במסגרת קידום לתיקון חוק שעתיד היה להיטיב עם הציבור הרחב ולתקן עיוותים".
מפרקליטות מיסוי וכלכלה בתגובה לגזר הדין "גילוי ושקיפות הם ערכים העומדים בבסיס עבודתם של נבחרי ציבור. עניינו של תיק זה הוא הפרת חובת הגילוי בהליך חקיקה שעולה כדי אמצעים פסולים, כלשון החוק. בית המשפט קבע כי ההסדר שנחתם עם ח"כ כץ הוא הסדר ראוי, המגלם בין היתר את הודאתו של חבר הכנסת בעבירה הפלילית, ואנו מקווים כי גזר הדין יחדד את נורמות ההתנהגות המצופות מנבחרי ציבור".
התיק נחקר ע"י מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר של רשות ניירות ערך ונוהל בבית המשפט על ידי עו"ד חנה קורין ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה. את כץ ייצגו גם יאנה פוגל סלוצניק ותובל בוך, ממשרד שינמן נגב ניב.