3 צפייה בגלריה
מונית שירות
מונית שירות
(צילום: אלעד גרשגורן)
בסוף החודש צפויות להפסיק לפעול אחרי עשרות שנים שתי תחנות מוניות השירות הוותיקות בנתניה - "מונית שי לי" שמספקת שירות בתוך נתניה, ו"מוניות השרון", שמספקת שירות בין-עירוני, בעיקר לתל אביב. זאת עקב חובות כספיים כבדים.
זה יהיה עוד שלב משמעותי בקריסת מערך מוניות השירות ברחבי הארץ בשנים האחרונות. ב-2005 היו בישראל יותר מ-2500 מוניות שירות, ב-2021 ירד מספרן ל-300 בלבד. שר התחבורה ישראל כץ השיק ב-2018 רפורמה גדולה שנכשלה להגדלת מספר הקווים והכנסת השירות שמשלים את קווי האוטובוסים, ובניגוד אליהם פועל גם בשבת ומספק שירות תחבורה ציבורית יחידי בסופי שבוע ברחבי הארץ, מלבד מפרץ חיפה ואילת.

אלפי נסיעות ביום

"יש לנו 12 אלף נסיעות ביום בעיר, אל מוקדי התעשייה ולתחנות הרכבת. עבור תושבי נתניה מדובר בשירות תחבורה שאי אפשר לוותר עליו", אומר סגן ומ"מ ראש עיריית נתניה אלי דלל. "אני כל הזמן מקבל פניות מתושבים מודאגים ומעובדים בתחום שחוששים לפרנסתם. פניתי למשרד התחבורה בבקשה שימצאו דרך להאריך את רישיון התחנות ולאפשר להן להמשיך ולפעול".
אחת הסיבות לקריסה היא הכניעה של משרד התחבורה ללחצי חברות התחבורה הציבוריות הגדולות. לפני ארבע שנים הושקה רפורמה, שכללה מתן אפשרות לנוסעי מוניות השירות לשלם בימי חול ברב-קו. אולם חוסר ניסיון של המפעילים וחוסר גמישות של משרד התחבורה, לצד הקורונה שפגעה אנושות בהכנסות, הכניסה תחנות ונהגים רבים שרכשו לפי דרישת המשרד רכבי מרצדס ספרינטר חדשים בכ-250 אלף שקל לחובות כבדים. במוניות השרון, שהעסיקה עד לפני כשנתיים 100 איש, רובם נהגים, נותרו כעת כ-15 בלבד.
3 צפייה בגלריה
מונית שירות של חברת "שי לי". ארכיון
מונית שירות של חברת "שי לי". ארכיון
מונית שירות של חברת "שי לי". ארכיון
(צילום: עידו ארז)
ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי בשבועות האחרונים הושלמה במשרד התחבורה תוכנית להשקה מחודשת של מוניות השירות באמצעות העברת האפשרות להפעלת השירות לידי הרשויות המקומיות. צוות בראשות מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק אחראי על המתווה, והרשות לתחבורה ציבורית במשרד תפרסם קול קורא בנושא בתוך כשבועיים.

העדיפות - איחוד

במשרד יבקשו הצעות ל-15 קווי שירות, ויעניקו עדיפות לכאלה שיציעו יחד מספר רשויות. כדי להקל על המפעילים יצמצם המשרד את הדרישות הטכנולוגיות, אך ידרוש תשלום באמצעות רב-קו ונגישות למוגבלים בניידות. את תעריפי הנסיעה יקבעו הרשויות, שיוכלו לגשת לקול הקורא באמצעות מפעילים קיימים וחדשים. צוותים מקצועיים של המשרד ילוו את ההצעות והבחירה.
המטרה היא לאפשר לרשויות לתכנן בעצמן את מסלולי הקווים בהתאם להעדפות התושבים. רשויות שאין בהן כעת קווי שירות, כמו מודיעין-מכבים-רעות ושוהם, יוכלו להפעיל כעת, וגם רשויות שאין בשטחן מענה שלם, כמו ראשון לציון.
3 צפייה בגלריה
(צילום: מתן טורקיה)
בפועל מדובר גם במתן אפשרות לרשויות להפעיל תחבורה ציבורית בשבת בתשלום, בניגוד לקווי השבת שמפעילות כיום עיריות תל אביב, רמת גן ואחרות בסופי שבוע מתקציבן. עם זאת, לנתניה היוזמה מגיעה באיחור. במשרד אומרים כי אין אפשרות להאריך את פעילות מוניות השירות הקיימות, ועד להפעלתן במתכונת חדשה יתוגברו קווי האוטובוס בעיר.
שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה: "לראשונה יוכלו הרשויות לתכנן, להפעיל ולפקח על פעילות מוניות השירות בתחומן. במהלך הזה אנחנו מביאות עוד פתרונות יצירתיים וחדשניים ועוד אופציות תחבורה לציבור שלא היו קיימות עד היום. אני קוראת לרשויות להגיש יחד את הבקשות כדי להבטיח רשת שירות משותפת, ויעילה".