שלוש שנים לאחר שהחל בבית המשפט קרב עמוס יצרים בין שני קשישים בוגרי מלחמת ששת הימים, על השאלה מיהו הצנחן השמאלי האמיתי בצילומו האיקוני של דיוויד רובינגר ז"ל, "הצנחנים בכותל", הגיעה הבוקר (חמישי) הפרשה לסיומה המפתיע. סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט בני שגיא, קבע כי שני הצדדים, האחד, ציון קרסנטי, שהגיע בעצמו לדיונים, ואילו השני, אברהם בורשטיין, שנפטר זה מכבר ויוצג באמצעות ילדיו, יוכלו שניהם להציג את עצמם כצנחן האותנטי מצילום הצנחנים בכותל, כל אחד מבלי לפגוע בזכותו של השני לעשות אותו דבר.
2 צפייה בגלריה
מי הצנחן השמאלי בתמונה? ההכרעה המפתיעה, שלא באמת פותרת את המחלוקת
מי הצנחן השמאלי בתמונה? ההכרעה המפתיעה, שלא באמת פותרת את המחלוקת
מי הצנחן השמאלי בתמונה? ההכרעה המפתיעה, שלא באמת פותרת את המחלוקת
(צילום: דוד רובינגר)
תחילתה של הפרשה שנחשפה לראשונה ב"ידיעות אחרונות" בינואר 2021, הייתה כאשר בני משפחת בורשטיין טענו כי אביהם הוא הצנחן השמאלי שבתמונה ואילו קרסנטי שמדריך טיולים ונותן הרצאות על היותו הצנחן הינו מתחזה. קרסנטי בתגובה נעלב ביותר, ואמר כי הכל בדיה והוא האיש האמיתי שבצילום.
להוכחת דבריהם העסיקה משפחת בורשטיין חוקר מז"פ וחוקר פנים אך זה לא עזר להם לשכנע את קרסנטי, ולבסוף הגישו תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב. בסופו של דבר התקבלה פשרה, ברוח הימים האלו, כשהשופט שגיא אף ביקש מהצדדים להצטלם יחד מחוץ לבית המשפט כדי להביע אחדות, מה שעם ישראל זקוק לו ביותר בימים אלו.
"בתום הליך פישור הסכימו הצדדים כי אין מקום להכרעה בשאלת המצולמים בתמונה", נכתב בפסק הדין, "בוודאי אין מחלוקת כי שניהם לוחמים עזי נפש שהשתתפו בשורת קרבות, לרבות בקרב על שחרור ירושלים ופעלו למען מדינת ישראל וביטחון ישראל בדרך האמיצה והראויה ביותר שניתן להעלות על הדעת". עוד נכתב: "הצדדים מסכימים להניח את המחלוקות מאחוריהם, ולשדר לעם ישראל מסר של איחוי ופיוס, במסגרתו לא יידרש בית המשפט להכרעה בשאלת המצולמים תוך שכל צד ימשיך להאמין באמת בה הוא מחזיק. כל צד יכבד את שמו של האחר בכל מובן". בית המשפט אף ציין כי הם הצטלמו יחד כדי לשדר את הפיוס שחל ביניהם.
2 צפייה בגלריה
הצילום הקבוצתי של שני הצדדים לאחר הסולחה
הצילום הקבוצתי של שני הצדדים לאחר הסולחה
הצילום הקבוצתי של שני הצדדים לאחר הסולחה
(באדיבות המצולמים)
אורון שוורץ ויוגב נרקיס, עורכי דינה של משפחת בורשטיין, מסרו כי הם מברכים על הצדק הפואטי שהותיר את שתי האפשרויות שרירות, קיימות ואפשריות.
עו"ד שלומי בן סבו, המייצג את קרסנטי, מסר בתגובה: "כמי שליווה אותו מיומו הראשון של הפרשיה אני שמח שדווקא בימים אלה, וברוח התקופה, בחרו הצדדים לפעול לסיומה של המחלוקת תוך הבעת מסר של אחדות לעם ישראל".