בטור ארוך שפרסם היום (ש') נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב"וושינגטון פוסט", הוא התייחס ליום שאחרי חמאס ברצועת עזה, וקרא להעברת השלטון לידי הרשות הפלסטינית - בניגוד לעמדת ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. עם זאת, ביידן ציין כי מדובר ברשות "מחודשת", ונתניהו, שתקף את יו"ר הרשות אבו מאזן, ציין כי הוא מתנגד לשלטון "הרשות במתכונתה הנוכחית" - אולי כדי להשאיר פתח לאפשרות הזו ביום שאחרי המלחמה.
בנוסף גינה ביידן דיווחים על אלימות של מתנחלים קיצונים נגד פלסטינים בגדה והבהיר כי ארה"ב תשקול שלילת ויזות ממי שיהיה מעורב באלימות.

ביידן כתב: "את עזה ואת הגדה המערבית צריך לאחד תחת מבנה ממשלתי יחיד, רשות פלסטינית מחודשת. משם צריך להתקדם אל עבר פתרון של שתי מדינות. הבהרתי למנהיגים הישראלים שהאלימות של קיצונים נגד פלסטינים בגדה המערבית חייבת להיפסק ושמי שנוהג באלימות צריך לעמוד לדין. ארה"ב מוכנה לנקוט בצעדים משל עצמה, כולל שלילת ויזות מקיצונים שתוקפים אזרחים בגדה המערבית".
נתניהו התייחס לדבריו של ביידן במסיבת העיתונאים שקיים הערב עם השרים גלנט וגנץ והבהיר כי הוא מתנגד להחזרת רצועת עזה לשליטת הרשות: "הרשות הפלסטינית במתכונתה הנוכחית אינה מסוגלת לקבל את האחריות על עזה. אחרי שנלחמנו ועשינו את כל הדבר הזה, נמסור אותה להם? אבו מאזן עדיין מסרב לגנות את הטבח הנורא ביותר שעשו ביהודים מאז השואה. שרים בכירים שלו חוגגים את מה שהיה. הרשות כבר הייתה ברצועה, ומה קרה? היא חוסלה וסולקה בתוך כמה חודשים. חייב להיות כאן שינוי. יש הסכמה עם ארה"ב לגבי חיסול החמאס והשבת החטופים, אני מניח שנגיע בסוף להסכמה גם בנושא הזה - אי אפשר לשים בעזה מנהל אזרחי שתומך בטרור, מעודד טרור, משלם לטרור ומחנך לטרור, זה לא ייתן כלום".
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן. קורא לפתרון שתי המדינות
(צילום: Manuel Balce Ceneta / AP)
2 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן. מבקש מביידן להתערב
(צילום: AP)
במקביל, יו"ר הרשות, אבו מאזן, קרא לביידן להתערב לאלתר כדי לעצור את מה שהגדיר כ"אסון הומניטרי ורצח עם, שגבה עד כה את חייהם של יותר מ-42,000 פלסטינים, רובם ילדים ונשים".
בנאום ששודר בטלוויזיה הפלסטינית טען אבו מאזן כי ביידן נושא באחריות בשל מעמדו הבינלאומי והשפעתו הרבה על ישראל, וקרא לו להתערב מיידית להפסקת התוקפנות ולמתן הקלות "לעמנו הנצור ברצועת עזה. כמו כן, להפסיק את התקפות כוחות הכיבוש ואת הטרור המתמשך של מתנחלים נגד עמנו בגדה המערבית ובירושלים, המאיימים בפיצוץ קרוב".
אבו מאזן אמר כי לעם הפלסטיני מגיע לחיות על מולדתו בחופש ובכבוד והוא יישאר איתן על אדמתו עד שישיג את זכויותיו הלגיטימיות לעצמאות ולמדינה שבירתה ירושלים.