1 צפייה בגלריה
בני גנץ בניו יורק
בני גנץ בניו יורק
בני גנץ בניו יורק
(צילום: נדב נויהאוז)
במלונו בניו יורק, בחדר בלי מזגן, בני גנץ לא מתלונן על החום. אנחנו נפגשים זמן קצר לפני שהוא יוצא לאו״ם, בדרכו לפגישה עם שגרירי מדינות מועצת הביטחון של האו"ם.
בני גנץ, מחר אתה ראש ממשלה, מה אתה עושה? ״במקום הראשון עומד האתגר האיראני. עם הסכם גרעין ובלעדיו – איראן תמשיך להוות את האיום האסטרטגי על ישראל.
האם הסכם הגרעין תקוע? "אולי בסופו של דבר ההסכם לא ייחתם. זה עדיין לא ברור. מה שחשוב הוא, עלינו להבטיח שאם ייחתם, יהיו בתוכו המרכיבים הנכונים להבטיח שאיראן תהיה רחוקה מיכולת גרעינית. הלחץ חייב להמשיך. ארה"ב, גם של הממשל הדמוקרטי, הבהירה שהפנייה למסלול הצבאי תהיה רק 'אופציה אחרונה'. זה מקובל עלינו, ובתנאי שיהיה ברור לאיראן שהאופציה הצבאית על השולחן".
יש מחלוקת ידועה בין המוסד למודיעין, בנוגע לגרעין האיראני. המוסד מתנגד להסכם. המודיעין חושב שההסכם הוא הרע במיעוטו. "אני מקשיב לכולם. בכל הסכם, יש ממד של קניית זמן. השאלה היא, מה אתה משלם בזמן שרכשת.
"בהסכם של 2015 – הוכנסו רכיבים בעייתיים. היציאה מהסכם הגרעין לא לוותה בצעדים המשלימים הנדרשים, הן על ידי ישראל וראייתה, והן על ידי העולם. אני עוסק בביסוס הקיים. היו שנתיים שהלכו לאיבוד.
"יש לישראל יכולת צבאית להתמודד עם איראן בכל המישורים הנדרשים, גרעין ולא גרעין. צריך לחזק את היכולת.
״אם יהיה הסכם, או לא יהיה, אנחנו צריכים לדעת להגן על עצמנו בעצמנו. ואנחנו צריכים לסייע בלחץ אם לא יהיה הסכם.
״אני מנוע מלפרט אבל אגיד שיש יכולת מול איראן, ויש בניין כוח. חלק מהדברים ידועים. עשינו הרבה דברים בשנים האחרונות ואנחנו ממשיכים לעשות״.

אנחנו צועדים לבחירות. שחקן הרכש החדש שלך, גדי איזנקוט, אמר שעם 12 מנדטים אתה לא יכול להיות ראש ממשלה. "עקרונית, מספר דו ספרתי משמעותי הוא דבר שצריך להגיע אליו. אני מעריך שנצליח לממש את האפשרות הזאת, גם פונקציונלית וגם עקרונית. מה האלטרנטיבה? ניתן לבן גביר לנהל את המדינה?".
ועם בן גביר, תשב? "בן-גביר הוא סכנה גדולה למדינת ישראל. חוקתית, משפטית, מוסרית. האיש עם עבר פלילי. לא. אני לא אשב איתו בממשלה. אני מביט בדאגה בצמיחה שלו. תשמע, הרי לפי האג'נדה שלו ושל סמוטריץ', הם חוזרים לגוש קטיף".
אולי אתה צריך להיות שם כדי להציל? "את שלי עשיתי כבר בעניין האחדות. לא אהיה שם שוב".
נתניהו הפר את ההסכם אתך, והמשכת לשבת אתו באותה ממשלה. המשכתם להיפגש. "היו כמה שיחות. הדבר היחידי שאמרתי לו הוא שיהיה לך לבריאות. בן אדם שעבר הכשת נחש, נזהר מחבל על הכביש. פה ושם יצא לנתניהו ולי לשוחח. נדמה לי שהוא מתחרט".
הריאיון המלא: מחר ב"ידיעות אחרונות"