שאלת "היום שאחרי" מעסיקה גם את העזתים, שנותרו ללא תשובות על עתידם. הם חוששים מעקירה, וחלוקים בנוגע לשליטה העתידית ברצועה: חלקם דווקא מעדיפים שלטון ישראלי בעזה, ומודאגים שמאפשרות שחמאס ימשיך לשלוט כאילו לא אירע דבר.
בינתיים, כתוצאה מהכאוס והיעדר משילות של חמאס, משפחות רבות בעזה הקימו "ועדות הגנה" מפני גורמים חמושים, כולל חמושים מהחמאס. המשפחות שואפות להגן על רכושן ובתיהן ממכת הגניבות שמתפשטת בחסות הכאוס. מקורות עזתיים דיווחו על שיתוף פעולה בין צה"ל למשפחות שרוצות להבטיח שהסיוע שמגיע לעזה יועבר אליהן - ולא יחולק לנזקקים בצפון הרצועה.
לאחרונה דווח כי ישראל ניהלה מגעים עם ראשי חמולות ברצועה כדי שיקבלו אחריות על עניינים מינהליים, ויפקחו על הסיוע לעזתים. יותר מחמולה אחת הכחישה את הנאמר. לפי התקשורת הערבית, רק משפחות ספציפיות היו מוכנות להתייחס לפנייה של צה"ל על חלוקת הסיוע. לפחות שתי משפחות מוכרות בשכונות העזתיות סברה וזייתון היו בקשר כלשהו עם גורמים ישראלים.
"איננו מוכנים לשתף פעולה עם הכיבוש בכל נושא שהוא", אמר חבר באחת החמולות. חבר חמולה אחרת, שלא הכחיש שמשפחתו הייתה בקשר עם צה"ל, מודאג מניסיון של חמאס לרדוף משפחות שהוא מאשים בקשירת קשר עם ישראל, במידה שיושג הסכם הפסקת אש בימים הקרובים. "חלק מהמשפחות מודאגות שהפסקת אש תיתן לחמאס הזדמנות למצות איתן את הדין".
גורם במשטרת חמאס אמר כי המשטרה לא מחכה להפוגה כדי לעצור את מה שהוא הגדיר כבריונות. "החזרנו את השליטה על רוב האזורים בצפון עזה", הוא אמר. הגורם הסביר את המצב וסיפר: "אין לנו מקומות שבהם אנחנו יכולים לעצור פושעים ופורעי חוק, ואין לנו כוחות משטרה שיכולים להסתובב בבגדיהם הרשמיים, אז עברנו לעבוד בלבוש אזרחי, ומבנה העבודה זהה למה שהיה לפני המלחמה". הבכיר, שסירב לחשוף את זהותו בשל רגישות הנושא, המשיך ואמר: "נעצור את הבריונות, לא נאפשר בריחה ונמצה את הדין עם כל מי שהפר את החוק. הפרת החוק במהלך מלחמה היא מעשה פלילי חמור יותר מהפרת החוק בימים רגילים".
אתמול פרסמו ראשי השבטים הפלסטיניים הודעה בה דחו את תוכניתה של ישראל להקים ממשל אזרחי ברצועה. בהצהרה חידשו השבטים את נאמנותם, אישורם ותמיכתם ב"הנהגה הפוליטית הלגיטימית הבלעדית" - המיוצגת על-ידי הנשיא אבו מאזן. מתאם ענייני השבטים בנפות הדרום, מוחמד מחמוד אבו קאעידה, הדגיש לאחר מכן כי הרצועה היא חלק בלתי נפרד מהמדינה הפלסטינית שתקום, והתנגד להצהרות שמטרתן "לעורר סכסוכים וליצור בלבול ברחוב הפלסטיני".