5 צפייה בגלריה
שטפונות בקנדה
שטפונות בקנדה
18 אלף נעקרו מבתיהם, רבים נותקו מחשמל. השטפונות בקנדה
(צילום: רויטרס)
כ-18,000 בני אדם נעקרו מבתיהם בפרובינציית קולומביה הבריטית שבקנדה בעקבות מזג אוויר חריג שפוקד את המדינה ואת צפון-מערב אמריקה - מזג אוויר שכלל שיטפונות ענק ומפולות בוץ. כבישים נהרסו, בתים הוצפו ועשרות אלפים נותרו ללא חשמל. לפחות אדם אחד נהרג ושלושה מוגדרים נעדרים. במהלך היממה האחרונה הוכרז בפרובינציה מצב חירום, והממשל הפדרלי מבטיח להעניק עזרה משמעותית.
"אנחנו מאמינים שנגלה עוד קורבנות ומקרי מוות בימים הקרובים", אמר ראש הפרובינציה ג'ון הורגן. הוא תיאר את ההתרחשות כ"אירוע של פעם ב-500 שנה". בקנדה מעריכים כי כעת המצב טוב יותר משהיה ביומיים האחרונים. במסיבת עיתונאים קרא הורגן לתושבים שלא לאגור אספקה: "נטיל הגבלות תנועה ונבטיח כי סחורות חיוניות ושירותי רפואה וחירום יגיעו לקהילות הזקוקות להם".
5 צפייה בגלריה
שטפונות בקנדה
שטפונות בקנדה
"אירוע של פעם ב-500 שנה". קנדה, אתמול
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
שטפונות בקנדה
שטפונות בקנדה
כבישים נחרבו, אלפים אזרחים ללא גישה למזון
(צילום: EPA)
מזג האוויר הקיצוני גרם לכך שהגישה לנמל ונקובר, הגדול במדינה, נחסמה. הדבר עלול לפגוע במשלוחי תבואה ופחם. גם כל הכבישים הסובבים את הנמל סגורים. בעיר מזהירים שיידרשו עוד חודשים להחזיר את הנמל לפעילות מלאה ולתקן את הנזק במלואו. ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו הבטיח לסייע למחוז להתאושש מהמצב אותו, שאותו כינה "אסון נורא ואיום".
בירת קנדה אוטווה תשלח מאות אנשי חיל האוויר לסייע להתגבר על המצוקה שאליה נקלעו התושבים. "ישנם אלפים נוספים בכוננות", אמר טרודו במסיבת עיתונאים שכינס בוושינגטון לקראת פגישתו שם עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.
חלק מהעיירות שנפגעו נמצאות באזורים הרריים מרוחקים וסובלות מגישה מוגבלת למשאבים חיוניים ומטמפרטורות נמוכות ביותר. בטולמיין, עיירה השוכנת מצפון-מזרח לוונקובר, כ-400 בני אדם מוגדרים לכודים, רבים מהם ללא חשמל. מסוק שהגיע למקום הוריד אל האזרחים מזון.
5 צפייה בגלריה
ג'סטין טרודו ראש ממשלת קנדה
ג'סטין טרודו ראש ממשלת קנדה
טרודו הבטיח לסייע. "אסון איום ונורא"
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
שטפונות בקנדה
שטפונות בקנדה
החקלאים התעלמו מהקריאה להתפנות, והצילו את הפרות
(צילום: רויטרס)
בהופ, עיירה הממוקמת כ-160 ק"מ מזרחית לוונקובר, סובלים ממחסור במזון. רבע מתושבי העיירה, המונה 6,000 אזרחים, מחפשים מחסה. כ-100 מתנדבים עמלים כעת על הכנת ארוחות ושכירת מסוקים כדי לספק לתושבים את המזון שלו הם זקוקים.
מזג האוויר הקיצוני מאפיין את האזור לאחרונה. בסוף יוני פקד את הפרובינציה גל חום היסטורי, ובשיאו נרשמו בקולומביה הבריטית 46.6 מעלות צלזיוס. מאות תושבים מתו אז "מוות פתאומי", ככל הנראה כתוצאה מגל החום. קנדה ידועה בדרך כלל דווקא בחורף הקשה שלה ובשלג הרב שיורד בה.
"אלה אירועים יוצאי דופן שלא נראו קודם לכן, לא חשבו שזה יכול לקרות", אמר הורגן. שתי חברות הרכבות הגדולות במדינה מסרו כי הקווים שלהן לוונקובר הושבתו. בעיירה אבוטספורד, שבה מתגוררים יותר מ-160 אלף תושבים, ירדה כמות גשם של חודש בתוך יומיים, וראש העיר הנרי בראון סיפר כי מתנדבים בנו בין לילה סכר סביב תחנת השאיבה בעיירה, בשל החשש ששיטפונות נוספים יגרמו להרס התחנה.
"זה יקנה לנו עוד זמן, אבל אם נחווה עוד אירוע מזג אוויר כמו שעברנו רק עכשיו, אנחנו בצרות צרורות", אמר לכתבים. חקלאים באבוטספורד התעלמו מהקריאה להתפנות כדי להציל את בעלי החיים מהגשם. שרת החקלאות של הפרובינציה עדכנה כי אלפי בעלי חיים מתו כתוצאה מהשיטפונות.