בית המשפט המחוזי בתל אביב פסק היום (שלישי) נגד גירוש שתי נשים בחזרה לאוקראינה. אתמול פסק בית המשפט נגד גירושה של האוקראינית לובה רווינקי, ולמעשה היום, עם הפסיקה נגד גירוש שתי הנשים, הציב בית המשפט בפני רשות האוכלוסין וההגירה את העקרונות שהוא מצפה ממנה לאמץ לפני שתסרב לבקשות פליטים להישאר בארץ.
3 צפייה בגלריה
פליטים מאוקראינה בנתב"ג
פליטים מאוקראינה בנתב"ג
פליטות מאוקראינה בנתב"ג. למצולמות אין קשר לכתבה
(צילום: יאיר שגיא )
3 צפייה בגלריה
הרס במחוז דונייצק
הרס במחוז דונייצק
הרס בעיר וולנובאחה
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
הרס במחוז דונייצק
הרס במחוז דונייצק
(צילום: רויטרס)
שלוש הנשים שביקשו להישאר בישראל הן נשים בגיל לא צעיר, שהגיעו לארץ לבד לאחר תיאום עם אזרחים ישראלים שהודיעו כי הם מוכנים לארח אותן. בית המשפט דחה את נימוקי רשות האוכלוסין בדבר פגמים בטוהר בקשת הנשים לקבל מחסה בישראל בעקבות המלחמה. ברשות אמרו כי הן היו כאן בעבר וגורשו או נדחו, ועל כן עצם נסיבות הגעתן לארץ בימים אלו מעוררת חשד לרצונן להשתקע כאן.
באופן מעשי, עולים ארבעה עקרונות שמציב בית המשפט, בהתחשב בשלוש ההחלטות שניתנו בימים האחרונים. ראשית, קבע בית המשפט כי דרישת הרשות מהפליטים להסדיר את הבקשה להיכנס לישראל מראש אינה סבירה, שכן הם נמצאים במנוסה מאזורי קרבות. שנית, קבע בית המשפט כי כשמדובר בפליטים – גירוש בעבר או מחסור כספי, כמו גם אי-הצגת כרטיס טיסה חזרה, הם לא סיבות לאי-מתן אישור שהייה בארץ בתור פליט.
השבוע: פקח רשות ההגירה ופליטה התווכחו בנתב"ג

בית המשפט קבע בנוסף כי החזרת הפליטים, גם אם היא למדינה שלישית באירופה, אינה פתרון ראוי מאחר שהם חסרי כל, ומאחר שהצפיפות במדינות אירופה רבה. מההחלטות עולה גם כי במקרה שאזרח ישראלי מוכן לארח פליט אוקראיני עד תום המלחמה, אין לסרב לבקשתו לשהות בארץ. בית המשפט גם ביקר את החלטת בית הדין לעררים (ערכאה נמוכה יותר לפניות נגד גירוש), שקבע הוצאות משפט של אלפי שקלים על פליטים לטובת רשות האוכלוסין במקרה שבקשתם להישאר בארץ נדחית.
היום, בהמשך להחלטה מאתמול, הורה בית המשפט לשחרר את לוליטה דבוריאן (63) מהחזקתה במעצר במלון דן בתל אביב. היא הגיעה לארץ בתיאום עם גיסה, אזרח ישראלי שחי בגליל העליון. היא יוצגה על ידי עו"ד אלעד לוי ממשרד נשיץ ברנדס אמיר. בהחלטה נוספת היום דחתה השופטת מיכל אגמון-גונן בקשה לגירושה של ליבוב רידוש (62), שהגיעה לישראל בהזמנת חברתה, אזרחית ישראל. בכל ההחלטות ניתן צו זמני נגד הגירוש, למשך שבועיים, עד שיינתן צו קבוע לאחר דיון נוסף.