ארוכות, יקרות וכאלה שיביאו איתן לא מעט רפש ולכלוך - יריית הפתיחה כבר נותרה, וישראל יצאה למערכת בחירות חמישית תוך שלוש שנים וחצי. במקום עוד שבוע חקיקה לקראת סוף כנס הקיץ של הכנסת, התפזרה הכנסת ה-24 ובכל המפלגות החלו להיערך. השבוע הקרוב יוקדש בעיקר לעבודה הטכנית ולהיערכות שלפני יציאתם של הקמפיינים לאוויר.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2022 במקום אחד
רוב ראשי המפלגות ייצאו השבוע להזמין מחקרי עומק לניתוח הלך הרוח הציבורי כדי להבין מה הם הנושאים החשובים לציבור. מחקרים מסוג זה בודקים גם את מידת הפופולריות של המועמדים כולם, ונותנים אינדיקציה אפשרית בעניין חיבורים שאליהם אפשר לחתור עד אמצע חודש ספטמבר - מועד סגירת הרשימות.
בנוסף, בכנסת עוד יתנהלו עניינים טכניים שונים כמו ניקוי שולחן וחקיקה שבהסכמה לתקופת פגרת הבחירות ובנוסף מסתמן כי ועדת הכנסת תעסוק לפחות בבקשת פיצול אחת שצפויה להגיע מכיוון סיעת ימינה בכנסת. לרשות חברי הכנסת עדיין עומד חלון זמן למשך חודש בו ניתן להתפצל ולקחת את יחידת המימון הלאה. חודשי הקיץ הם בדרך כלל ימים מנומנמים בקמפיין בחירות. רוב הציבור הישראלי נופש בחו"ל או בארץ וזה הזמן של הפוליטיקאים להיערך לקראת התחממות מערכת הבחירות שתחל כנראה ככל שמועד הגשת הרשימות יתקרב - קרי - ספטמבר.
פותחים שבוע
אחרי שלושה חודשים שבהם עמד על הדוכן עד המדינה שלמה פילבר, תעלה להעיד ביום שלישי הקרוב הדס קליין, העוזרת האישית של איש העסקים ארנון מילצ'ין, ומי שנחשבת לעדת מפתח בתיק 1000 - תיק המתנות. בתיק זה, נזכיר, נאשם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בסעיף מרמה והפרת אמונים.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הדס קליין
בנימין נתניהו הדס קליין
קליין ונתניהו. עדת המפתח בתיק 1000 תגיע למחוזי בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ, ארכיון ידיעות)
על פי האישום, בין נתניהו למילצ'ן הייתה מערכת יחסים אישית שבמסגרתה קיבלו נתניהו ורעייתו ממילצ'ן טובות הנאה שונות. בני הזוג קיבלו בעיקר קופסאות סיגרים ומארזי שמפניות באופן רציף, במענה לבקשות ואף דרישות, במה שנהפך למעין "קו אספקה". נוכח שלל הזיקות בין הנאשם נתניהו למילצ'ן היה עליו להימנע כליל מלעסוק בענייניו של מילצ'ן במסגרת תפקידיו. אף על פי כן, נטען בכתב האישום, פעל נתניהו במסגרת מילוי תפקידיו הציבוריים לטובת מילצ'ן במקרים שונים.
לפי האישום, נתניהו ורעייתו פנו בעניינים האלה למילצ'ן או לעוזרת האישית שלו, קליין, ובמסגרת זו התייחסו לעתים גם לסוג טובות ההנאה ואיכותן. נטען שקליין שימשה בשלב מסוים גם כעוזרת האישית של ג'יימס פאקר, שנטען כי העביר גם הוא טובות הנאה לזוג נתניהו. קליין צפויה להעיד על כך, ועל נושאים נוספים.
השבוע לפני 47 שנים נולד קרטיס ג'ון השלישי, ואם השם הזה לא אומר לכם כלום, אולי שם הבמה שלו דווקא יצלצל מוכר: הראפר 50 סנט ינחת השבוע בישראל לשתי הופעות שיתקיימו בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב ב-4 וב-5 ביולי, כשהשנייה תתקיים בערב יום הולדתו. מאחורי הראפר המצליח עומדת קריירה מוזיקלית בת יותר מ-25 שנים, שלאורכה מכר למעלה מ-30 מיליון אלבומים ברחבי העולם.
6 צפייה בגלריה
50 סנט
50 סנט
יחגוג יום הולדת, ולא בכאילו. 50 סנט יגיע למנורה
(צילום: AP)
מאתגר לשפוט את הצלחתו העצומה מבלי להתייחס לסיפור חייו יוצא הדופן: מי שנולד לאם יחידנית שעבדה כסוחרת סמים למחייתה הפך בעצמו לאחד כזה כבר בגיל 12, וגם כשהצליח לעשות הסבה מקצועית ולהתמקד בעשיית מוזיקה - הוא נורה לא פחות מתשע פעמים, ימים ספורים לפני שאלבום הבכורה שלו אמור היה לצאת. מאותה התקרית הראפר יצא בחיים, אך כמעט ואיבד את הקריירה שלו - לא פלא שלאלבומו הראשון משנת 2003 קוראים Get Rich or Die Tryin.
מבחינה מסחרית, מדובר באדם שהמציא את עצמו מחדש פעם אחר פעם והפך לאחד ממוזיקאי הראפ וההיפ הופ המצליחים של דורנו. אמנם הביקורות לאחר הופעתו הקודמת בישראל בשנת 2006 היו מעורבות, אבל בהתבסס על הופעתו האחרונה בפריז ועל מופע המחצית בסופרבול האחרון, בו התארח בהפתעה - לקהל צפויה חגיגה עמוסת להיטים שלא עוצרת לרגע. החל מ-Candy Shop, דרך Just a Lil Bit ועד לשירו המצליח In Da Club - שכמילותיו - "אנחנו הולכים לחגוג כאילו זה יום ההולדת שלו".
פותחים שבוע כותרת ביניים כותרות ראוי לציון

מבצע יונתן

ב-27 ביוני 1976 יצאה טיסה 139 של חברת "אייר פראנס" מישראל לפריס. המטוס ביצע כמתוכנן חניית ביניים באתונה, שם עלו 56 נוסעים נוספים, בהם מספר מחבלים פלסטינים ושני גרמנים מארגון השמאל הקיצוני "התאים המהפכניים".
במהלך הטיסה השתלטו המחבלים על המטוס, ובאיומי נשק פקדו על נחיתה תחילה בבנגזי שבלוב, ולאחר מכן על טיסה לשדה התעופה באנטבה בירת אוגדנה. החוטפים דרשו את שחרורם של יותר מ-50 מחבלים כלואים, רובם בישראל.
6 צפייה בגלריה
קבלת הפנים לחטופים שחזרו לארץ לאחר "מבצע יונתן"
קבלת הפנים לחטופים שחזרו לארץ לאחר "מבצע יונתן"
קבלת הפנים לחטופים שחזרו לארץ לאחר "מבצע יונתן"
(צילום: אבי שמחוני ומיקי צרפתי, במחנה)
מאוחר יותר שחררו המחבלים את הנוסעים הלא-יהודים, אך מרבית אנשי צוות המטוס בחרו להישאר עם החטופים. ממשלת ישראל הודיעה שהיא מקבלת את תנאי החוטפים, והחלה בניהול משא ומתן, בתיווכן של צרפת ושליט אוגנדה אידי אמין, ששיתף פעולה עם המחבלים.
במקביל עסקה מערכת הביטחון בתכנון מבצע חילוץ. ב-3 ביולי 1976, עוד לפני שהתוכנית אושרה סופית בממשלה, המריאו משדה התעופה בשארם א-שייח ארבעה מטוסי הרקולס ועליהם כ-200 לוחמים.
עם הגיעם לשדה התעופה באנטבה יצא כוח פשיטה בפיקודו של סא"ל יוני נתניהו, שהורכב בעיקר מלוחמי סיירת מטכ"ל, לכיוון הטרמינל שבו הוחזקו החטופים. הלוחמים נעו בכלי רכב מוסווים ככוח אוגנדי, ותוך זמן קצר פרצו לטרמינל, השתלטו על החוטפים ופינו את החטופים למטוסים החונים.
הפעולה בשטח אוגנדה ארכה 51 דקוות, ובמהלכה נהרגו שלושה נוסעים ולוחם אחד, מפקד יחידת הפשיטה יוני נתניהו ז"ל. דורה בלוך, אחת החטופות שאושפזה בית חולים מקומי, נרצחה לאחר מעשה וגופתה הוחזרה לישראל ביוני 1979.
מבצע יונתן ותוצאותיו המוצלחות התקבלו בתדהמה בישראל, ובעולם כולו, בעיקר בשל המרחק הרב (כ-3,800 קילומטרים) בין ישראל לאוגנדה, ונועזותם של מתכנניו ומבצעיו.