המפקח הכללי של משרד החוץ, חגי בהר, פתח בחקירה פנימית על הנעשה בשגרירות ישראל ברבאט, בירת מרוקו, בעקבות טענות על יחסי עבודה עכורים בתוך השגרירות, אי סדרים כספיים וניהוליים וגם טענות להטרדות מיניות.
2 צפייה בגלריה
דוד גוברין
דוד גוברין
השגריר במרוקו דוד גוברין. מקורות אמרו לעיתון מקומי: "התברר כחסר ידע רב על רגישות בנושאים שקשורים לחברה"
ל-ynet נודע כי המפקח הכללי של משרד החוץ בהר, שהוא האיש השלישי בחשיבותו במשרד החוץ שאמון על חקירות בנציגויות ישראל בעולם, אף יצא בסוף השבוע לביקור בנציגות ברבאט כדי לראיין עובדים בשגרירות.
החקירה נפתחה לאחר שארבעה מעובדי השגרירות פוטרו או התפטרו בתקופה האחרונה על רקע מתיחות עם השגריר הישראלי במרוקו דוד גוברין, שנמצא בסכסוך עם הקב"ט והמאבטחים. השגריר אף אמר בשיחות סגורות כי הוא הגיש תלונה נגד הקב"ט וכי הוא "שמח שמתנלת חקירה".
לפי גורמים המעורים בעבודת השגרירות האווירה היא של "כולם מסוכסכים עם כולם". שלושה מהעובדים שפוטרו הם יהודים מרוקאים שהועסקו על ידי הנציגות כעובדים מקומיים, ועובדת רביעית היא דיפלומטית ישראלית שיש בעלת אזרחות מרוקאית וצרפתית שהתפטרה וחזרה לפריז.
אתר החדשות המרוקאי "א-סחיפה" התייחס לחקירה המתנהלת בשגרירות ודיווח על "כאוס ארגוני" שם. בדיווח נכתב כי העזיבות נבעו מ"שערוריות פיננסיות" ו"ניצול השפעה" בשגרירות על מנת להשיג תרומות מהקהילה היהודית במרוקו וכספים מהרשות המקומית לטובת הפעלת הבית היהודי – מרכז תרבות יהודי שהוקם בעיר א-סווירה במרוקו ביוזמת יועצו של מלך מרוקו אנדרה אזולאי.
2 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד וסגן שר החוץ המרוקאי מוחסין ג׳זולי בטקס חניכת הנציגות הישראלית ברבאט בירת מרוקו
שר החוץ יאיר לפיד וסגן שר החוץ המרוקאי מוחסין ג׳זולי בטקס חניכת הנציגות הישראלית ברבאט בירת מרוקו
לפיד בטקס חנוכת הנציגות הישראלית במרוקו. במדינה מדווחים: "בשגרירות ניסו להשפיע על השגת תרומות להפעלת מרכז תרבות יהודי"
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
עוד נטען בפרסום המרוקאי כי השגריר גוברין התעמת עם העובדים המקומיים לאחר שטען שהם נעדרים כישורים דיפלומטיים נדרשים במיוחד ברמת השפה והבנת הרגישויות הספציפיות של מרוקו. מנגד, העיתון ציטט מקורות לפיהם בין הסיבות לכאוס הדיפלומטי בשגרירות ישראל במרוקו קשור בנוכחותו של גוברין, שלפי המקורות "התברר כחסר ידע רב על המדינה ועל הרגישות של נושאים רבים שקשורים לחברה המרוקאית, מה שגרם לו להתנגח בתקשורת ובמעגלי קבלת ההחלטות בגלל הודעותיו בנושאים שקשורים לסהרה ולמפלגת הצדק והפיתוח המרוקאית".
ממשרד החוץ נמסר בתגובה ש"הנושא מוכר ונמצא בבדיקה".