אפס סובלנות להפרות סדר, אבל גם ניסיונות להנמיך את גובה הלהבות: יומיים לפני מצעד הדגלים בבירת ישראל לציון יום ירושלים, החליטו הבוקר (שישי) בפיקוד המשטרה כי במהלך האירוע הנפיץ, שצפוי לעבור בין היתר בשער שכם קרוב לרובע המוסלמי, לא לאפשר לשוטר או לקצין זוטר להחליט במקום על הורדת דגלי פלסטין או דגלי ישראל.
מדובר בניסיון למנוע מראות של עימותים בין צעירים ערבים עם דגלי פלסטין בידיהם מול שוטרים שמגלים מוטיבציית יתר להורדת הדגלים או החרמתם - מה שעלול להוביל להסלמה מיותרת ביום שממילא צפוי לאתגר את כל זרועות הביטחון.
אם תהיה הערכה שהדגלים מייצרים פרובוקציה או סכנה להפרות סדר או עימותים, יוכלו רק קצינים בכירים בתפקידי מפקד מרחב ומעלה לתת הוראה להוריד דגלי פלסטין או דגלי ישראל. המפקדים הונחו לשקול את התועלת מול הנזק שעלול להיגרם בהחלטה של הורדת דגל. לצד אפס סובלנות כלפי כל ניסיון להפרת סדר או הבערת מהומות, הגישה של המשטרה היא לנהוג בהיגיון והכלה.
3 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים צעדת הדגלים דגלים שער שכם העיר העתיקה ירושלים ביתה של  שירין אבו עאקלה בבית חנינא, מזרח ירושלים
מצעד הדגלים צעדת הדגלים דגלים שער שכם העיר העתיקה ירושלים ביתה של  שירין אבו עאקלה בבית חנינא, מזרח ירושלים
דגלי פלסטין וישראל במוקד האירוע הנפיץ בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
ראש הממשלה נפתלי בנט קיים היום שיחת עדכון לקראת מצעד הדגלים. בדיון שבו השתתפו גם השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי, שמע בנט על ההיערכות המשטרתית לקראת האירועים ביום ראשון, בדגש על המאמצים המודיעיניים. ראש הממשלה סיכם כי מצעד הדגלים יתקיים כסדרו ולפי המתווה המתוכנן, יעבור בשער שכם - ויגיע לכותל המערבי מבלי לעבור בהר הבית. עוד סוכם שהפעילות בהר הבית תימשך כרגיל.
לצד ההיערכות הביטחונית מפני פיגועי טרור, ירי רקטות מעזה, הפרות סדר בערים המעורבות וניסיונות לפגוע בהתנהלות צעדת הדגלים שאמורה לעבור כאמור דרך הרובע המוסלמי בדרכה לכותל המערבי, נערכים במשטרה גם למענה הסברתי. בחטיבת הדוברות נערכו לכל התרחישים, ובין היתר ייעשה ניסיון להגיב מיד לכל תמונה או סרטון שישודרו לכל העולם על ידי עשרות צוותי התקשורת שיכסו את האירוע.
במקביל, במשטרה רוצים להימנע משחזור התיעודים המטרידים מהלווייתה של עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה לפני שבועיים. במהלך מסע ההלוויה נראו שוטרים מכים באלות את נושאי הארון שכמעט נפל מידיהם, ובעקבות כך נמתחה ביקורת רבה בכל רחבי העולם על ישראל. לצד ההיערכות הביטחונית, במשטרה ינסו להימנע במיוחד מליפול למלכודות פרובוקציה שיציגו את השוטרים על הצד השלילי.
3 צפייה בגלריה
מחאה מחוץ לבית החולים בירושלים בו שמורה גופתה של שירין אבו עאקלה
מחאה מחוץ לבית החולים בירושלים בו שמורה גופתה של שירין אבו עאקלה
מראות מטרידים מהלוויית העיתונאית שירין אבו עאקלה
(צילום: AFP)
הקצינים הבכירים ממחוז ירושלים שפיקדו על מבצע אבטחת ההלוויה של אבו עאקלה דרוכים ומתוחים לקראת פרסום מסקנות הקצינה הבודקת, ראש חטיבת השיטור תת-ניצב אנה בן מרדכי. לפי ההערכות, המסקנות יובילו להערה פיקודית כלפי אחד המפקדים, אולם נכון לעכשיו לא ברור באיזו דרגה.
מפכ"ל המשטרה שבתאי הודיע כשמינה את ועדת הבדיקה הפנימית כי "תוך יומיים-שלושה" יפורסמו מסקנות הבדיקה, אולם בשל הניסיון להעמיק בפרטים חל עיכוב בהוצאתן לציבור. לפי גורם שמעורה בפרטים, "חשבו שזה ייקח ימים ספורים, אבל הבדיקה הולכת ומתרחבת למעגלים רחבים יותר".

לקראת אירועי יום ירושלים השלימו במשמר הגבול גיוס שלוש פלוגות של לוחמי מילואים. כ-200 אנשי מילואים הצטרפו לפלוגה שכבר הייתה בתעסוקה מבצעית. ביממה האחרונה עברו הפלוגות מסלול גיוס והכשרה שכללה אימוני ירי ואמצעים לפיזור הפגנות והכנה מנטלית לקראת המשימה.
מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן, אמר: "אני רוצה להביע הערכה רבה למערך המילואים, ללוחמים וללוחמות, למפקדים ולמפקדות שנרתמו באופן מלא למשימה, אני מרוצה ממהירות הגיוס של המערך שאף פעם לא מאכזב. ככל שאנחנו נמצאים, למסה ולגודל יש השפעה קריטית על היכולת שלנו לתת ביטחון אישי לאזרחים".

עיניים לעזה

ביום ראשון העיניים יהיו נשואות גם לרצועת עזה. גורם שנכח אתמול בפגישת הפלגים הפלסטיניים שדנו בהיערכות למצעד הדגלים בירושלים, אמר בשיחה עם ynet כי לפי שעה לא התקבלה החלטה על הסלמה ביטחונית. הוא ציין עוד כי ניכר היה שלחמאס אין רצון להגיב, כל עוד האירועים בירושלים לא ייצאו מכלל שליטה. עם זאת, הוא לא שלל שארגונים אחרים כמו הג'יהאד האיסלאמי יקבלו החלטה להגיב בירי רקטות.
בחמאס מעדיפים לעבור את אירועי יום ירושלים בלי התערבות מעזה, אך ייתכן שלב שבו הארגון לא יוכל ציבורית להכיל את האירוע וייאלץ להגיב בחוסר חשק למתרחש. בתום הפגישה אתמול הודיעו הפלגים כי המצעד הוא "חבית חומר נפץ שתפוצץ את האזור", וכי מבחינתם כל האפשרויות נמצאות על השולחן כדי להיאבק בפשעים של ישראל. עוד הודיעו הפלגים כי הם העלו את רמת הכוננות שלהם וקראו לפלסטינים להגיע בהמוניהם למסגד אל-אקצא כבר היום כדי להגן עליו.
3 צפייה בגלריה
צעדת הדגלים
צעדת הדגלים
מצעד הדגלים בשנה שעברה
(צילום: AFP)
גורמי הביטחון בישראל הזהירו בדיונים שעסקו בנושא כי בכפרים הסמוכים לבירה עלולים להתפתח הפרות סדר במסגרת צעדות פלסטיניות. באחד הדיונים שכינס שר החוץ יאיר לפיד, ניתנה הוראה כי גם אם הצעדות הללו יתקיימו במרחק של קילומטר או פחות ממצעד הדגלים - לא תהיה התערבות ישראלית. תגובה תגיע רק במקרה של התקוממות חמורה ומסכנת.
בדיונים שהתקיימו בימים האחרונים במערכת הביטחון ובמערכת המדינית, נמסר כי אין התרעות קונקרטיות להפרות סדר או לירי מצד חמאס, אבל לכולם הרגישות ברורה ומוכרת. גורמי המודיעין אומרים כי חמאס מזהיר מפני כניסה להר הבית ולא מדבר על עצם קיומו של מצעד הדגלים. ישראל מעבירה מסרים לקהילה הבינלאומית שלפיהם המצעד לא מתקרב להר הבית וכי לא יפגע בחופש הפולחן על ההר.

המפכ"ל שבתאי הורה ביום רביעי להעלות את הכוננות בירושלים ובערים המעורבות בתחומי המדינה לרמה אחת לפני רמת האיום הגבוהה ביותר. בנוסף הוחלט על ביטול חופשות ונוכחות מלאה של כלל השוטרים בירושלים ובערים המעורבות ליהודים ולערבים ברחבי המדינה. בירושלים ייפרסו יותר מ-3,000 שוטרים. בערים המעורבות, בדגש על עכו ולוד, צפויים להתפרס מאות שוטרים.
בתדרוך שערך מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן צוין כי תורגש ברחבי העיר העתיקה, הר הבית ובמוקדי החיכוך נוכחות גלויה וסמויה של שוטרים ולוחמי משמר הגבול. במשטרה המליצו לקיים את מצעד הדגלים במסלול הרגיל, כולל מעבר בשער שכם, כפי שנעשה במשך 33 שנה, למעט בשנה שעברה שבה החליט הדרג המדיני להסיט את מסלול הצעדה. נכון לעכשיו, בדרג המדיני אין כוונה להתקפל מתוואי המצעד, כולל מעבר דרך שער שכם.
עוד נמסר כי המשטרה תאפשר עליית יהודים להר הבית ללא כל קשר לאירועי מצעד הדגלים, עם רגישות מתאימה להתפתחויות על ההר. המשטרה ערוכה לטפל בנחישות בהפרות סדר ואל מול ירי של טילים מרצועת עזה בזמן הצעדה, כפי שאירע בשנה שעברה. השערים הצפוניים של הר הבית יישארו פתוחים לכניסת מתפללים מוסלמים. בשערי הר הבית ברחוב הגיא לא תתאפשר כניסה למוסלמים, על מנת למנוע חיכוך בעת מעבר הצועדים.

8,000 צועדים דרך שער שכם

בכיכר צה"ל תבצע המשטרה סינון של המשתתפים על מנת לעמוד בהגבלות המספריות הבטיחותיות שנקבעו בשיתוף הקרן למורשת הכותל בעקבות האסון במירון. לפי ההגבלה, עד 16 אלף בני אדם ישהו בכל רגע נתון ברחבת הכותל המערבי. 8,000 גברים יצעדו דרך שער שכם ורחוב הגיא אל הכותל, וכ-8,000 נשים יצעדו דרך שער יפו והעיר העתיקה.
במהלך הימים האחרונים בוצעו יותר מ-100 מעצרי מנע במסגרת ההיערכות למצעד הדגלים, מרבית העצורים הם תושבי מזרח ירושלים וצפון הארץ. ההחלטה אם לאפשר לח"כ איתמר בן גביר לעלות להר הבית במקביל למצעד הדגלים תתקבל על ידי מפקד המחוז ניצב תורג'מן יחד עם גורמי שירות הביטחון הכללי וגורמים נוספים בהערכת מצב שתיערך ביום ראשון. במשטרה הדגישו כי כרגע אין התרעות ממוקדות לפיגועים.
ניצב תורג'מן אמר במהלך ההיערכות ליום ירושלים: "משימתנו המרכזית היא להבטיח את קיומם התקין והבטוח של אירועי יום ירושלים כמדי שנה בתקופה זו. זהו יום חג לאומי בפרט עבור תושבי העיר והמבקרים בה, ומוטלת עלינו החובה לשמור על הביטחון, ועל הסדר הציבורי.
"לצד ההיערכות המשטרתית המוקפדת והפריסה הרחבה של כל המערכים, עלינו להישאר דרוכים וערוכים כל העת כדי להגיב לכל איום ולטפל בכל אירוע חריג בצורה מיטבית. נפעל בכל הכלים שברשותנו כלפי הפרות סדר וגילויי אלימות מכל סוג. שילוב הזרועות בין כלל המערכים והיחידות המשטרתיות שיפעלו יחד עם גופי הביטחון, החירום וההצלה וכל השותפים להיערכות והפעילות המבצעית הכרחי וחשוב במאמץ המשותף של כולנו".