פראס מסאעדה (28), בנו של סגן ראש מועצת כפר יאסיף זאהי מסאעדה, נרצח אמש (יום חמישי) ביריות ביישוב ואדם שהיה עמו נפצע באורח קשה. המשטרה פתחה בחקירה וסורקת אחר החשודים בירי, והפצוע פונה לבית החולים נהריה. זמן קצר לפני כן, נפצע באורח קשה צעיר כבן 20 מירי בלוד.
אחרי הרצח של מסאעדה, הגיעו המוני בני אדם לבית החולים נהריה, שם החלה מהומה. כעשרים שוטרים שהוקפצו למקום הצליחו להרגיע אותם, ושהו לצד בני המשפחה בחדר ההלם שבו טופל הפצוע. אנשי הצוות הרפואי טענו כי מדובר באירוע שגרתי יחסית, שחוזר על עצמו כשמפונה אליהם קורבן אלימות בחברה הערבית.
3 צפייה בגלריה
פראס זאהי מסאעדה
פראס זאהי מסאעדה
פראס זאהי מסאעדה
3 צפייה בגלריה
זירת הרצח בכפר יאסיף
זירת הרצח בכפר יאסיף
80 נרצחים, רק 8 פענוחים. הזירה בכפר יאסיף
(צילום: דוברות המשטרה)
3 צפייה בגלריה
זירת הרצח בלוד
זירת הרצח בלוד
זירת הרצח בלוד
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
הנרצח בכפר יאסיף היה הקורבן ה-80 השנה של האלימות בחברה הערבית, מספר חריג גם ביחס לשנים קודמות. רק שמונה ממקרי הרצח בחברה הערבית השנה פוענחו, כשרק שלשום לפנות בוקר נורה למוות יוסף אבו גאנם (60) בלוד.
ולא רק שיעור פענוחים נמוך הוא חלק מהבעיה: לדברי סגן-ניצב חיים טייב, כשהמשטרה מצליחה להגיע לעבריינים בעבירות נשק ואמל"ח, לרוב העונש שהם מקבלים אינו הולם את חומרת המעשים. סנ"צ טייב, ראש מדור תיאום מבצעי בחטיבת המודיעין של המשטרה וממובילי מבצע "מסלול ירוק" לטיפול באלימות ובפשיעה בחברה הערבית, האשים ב-ynet radio כי "בהרבה מקרים, הענישה לעבריינים מגוחכת. לא ייתכן שאדם ייתפס עם אמל"ח ונפגוש אותו אחרי שנה וחצי שוב ברחובות". לדבריו, הענישה חייבת להיות משמעותית והרתעתית".
"אין ספק שהמספרים הם גבוהים. אני רוצה להשתתף בצערה של המשפחה. כל קורבן הוא קורבן אחד יותר מדי", אמר טייב. לדבריו, "זו מלחמה ובמלחמה אין זבנג וגמרנו ולא קיים רק סכסוך אחד במגזר הזה, קיימים מספר רב של סכסוכים. משטרת ישראל מכירה את הסכסוכים ונותנת מענה. האלימות הגואה היא לא רק נחלתו של המגזר הערבי, בטח בתקופה האחרונה. אנחנו רואים את זה גם במגזר היהודי ולצערי הפכנו להיות חברה אלימה".
טייב אמר שמתחילת השנה המשטרה "סיכלה" 28 מקרי רצח. "מרבית האירועים האלו היו במגזר הערבי. מרבית האירועים האלה זה אנשים עם כדור בקנה שהיו בדרכם לרצוח וסוכלו על ידי המשטרה. לפעמים סיכול זה שוטר סיור שנמצא במשמרת ונתקל בטרוריסט פלילי, כך הגדיר את זה המפכ"ל, זה טרוריסט פלילי שבא לגבות חיים או לפגוע באנשים וחותר למגע", הוא הסיבר.
על הביקורת על כך שהמשטרה מפענחת רק מקרים בודדים, אמר טייב כי "לא כל הזירות במגזר הערבי הן זירות קלות. אנחנו נתקלים הרבה מאוד פעמים בשיבוש זירה. כשאנחנו מגיעים לזירה אחרי שקיבלנו את הדיווח במוקד 100, מכשירי ההקלטה של המצלמות, פתאום אנחנו לא מוצאים אותם, זירות שמנוקות ומטושטשות, ולכן החקירה היא לא פשוטה. שום תיק רצח לא נמצא על המדף, ולפעמים לוקח הרבה מאוד זמן לפענח רצח".
פורסם לראשונה: 23:26, 18.05.23