1 צפייה בגלריה
ישיבת אופוזיציה
ישיבת אופוזיציה
ראשי ש"ס והליכוד דרעי ונתניהו
(צילום: עמית שאבי)
חברי כנסת מהליכוד וש"ס מהאופוזיציה בכנסת הגישו היום (ד') עתירה לבג"ץ נגד סיעות הקואליציה ויו"ר הכנסת מיקי לוי בעקבות חלוקת הוועדות במשכן. העותרים טוענים כי בניגוד לדין, החלוקה יצרה מצב שבו יש לקואליציה רוב ניכר בוועדות לעומת האופוזיציה.
העתירה הוגשה על ידי עו"ד אילן בומבך בשמם של חברי הכנסת דוד ביטן, מירי רגב, קטי שטרית ופטין מולא מהליכוד וחברי הכנסת משה ארבל ומיכאל מלכיאלי מש"ס. העותרים מבקשים לבטל את ההחלטה מ-12 ביולי, שאישרה את הצעת הוועדה המסדרת בדבר הרכב הוועדות הקבועות בכנסת ובחירת יושבי הראש של הוועדות.

לפי העתירה, יו"ר הכנסת לוי נהג בניגוד לדין כשהביא את הצעת הוועדה המסדרת לדיון והצבעה במליאת הכנסת. העותרים מבקשים כי ועדת הכנסת תפעיל סמכות ותגבש הצעה חדשה בדבר הרכב הוועדות הקבועות המתחשבות בהרכב הסיעתי ובגודל הסיעות.
העותרים טוענים כי לפי יחסי הכוחות בכנסת, ההחלטה הביאה למצב שבו סיעות הקואליציה נהנות מרוב ניכר בוועדות המרכזיות – רוב של שלושה בוועדת הכנסת ורוב של שניים בוועדת הכספים, בוועדת חוקה, חוק ומשפט ובוועדת העבודה והרווחה.
בעתירה צוין: "רוב ניכר זה התאפשר באמצעות מהלך מקביל פסול ומניפולטיבי של יצירת רוב ניכר ביותר לסיעות האופוזיציה בוועדות אחרות שאינן מרכזיות - מדע וטכנולוגיה רוב של חמישה ח"כים לאופוזיציה, קידום מעמד האישה ושוויון מרכזי רוב של ארבעה ח"כים, וועדת העלייה, קליטה ותפוצות רוב של חמישה ח"כים.
"מצב זה סוטה לחלוטין מהדין שמחייב שהרכבי הוועדה ישקפו את הרכב הסיעות, בהתאם לגודלן היחסי מנוגדת לחוק הכנסת והתקנון, וגררה פגיעה קשה בערכים המהותיים המונחים ביסוד שיטת המשטר הישראלית".
אילן בומבךעו''ד אילן בומבךצילום : ראובן קפונצ׳קי
עוד נטען כי היועצת המשפטית של הכנסת הביעה עמדה שלילית למהלך ומצאה שיש בו קשיים משפטיים. לסיכום נכתב בעתירה כי "הניסיונות לשינוי שהתקיימו בין הצדדים 'לא נשאו פרי' וכפועל יוצא מזה חודש ומחצה פעילות של ועדות הכנסת אינה מתקיימת כסדרה".