4 צפייה בגלריה
צבי סוכות מבקר את הפצוע מבנימין
צבי סוכות מבקר את הפצוע מבנימין
יחיאל אינדור
(מתוך טוויטר)
בית משפט השלום בירושלים האריך בצהריים (שישי) בחמישה ימים נוספים את מעצרו של יחיאל אינדור שחשוד ברצח הצעיר הפלסטיני קוסאי מעטאן (19) לפני שבוע בכפר בורקה שליד רמאללה. השופט ציון סהראי ציין בהחלטתו כי "עיון בחומרים החדשים מלמד כי החשד הסביר בעניינו של המשיב התחזק במידה מסוימת, והתחזקות מסוימת זו מצדיקה את הותרתו במעצר לפרק זמן נוסף. אין משמעות הדבר כי טענת ההגנה העצמית נשללה או נסתרה".
בתחילת הדיון התברר כי המשטרה הסירה את המניע הגזעני מהחשדות, וכעת אינדור חשוד בגרימת מוות בכוונה או באדישות (עבירה מקבילה לרצח), התפרעות שסופה נזק, קשירת קשר לביצוע פשע ושיבוש מהלכי משפט.
נציג המשטרה אמר בדיון היום: "אנחנו יכולים להגיד שבדינו התפתחות משמעותית אשר קושרת את המשיב למיוחס לו ומחזקת באופן משמעותי את החשד הסביר נגדו. אתמול ניסינו לחקור את המשיב שלפני כן התהלך, דיבר, ולא התלונן על שום בעיה. לאחר שקיבל ייעוץ מעורך דינו הוא הצהיר שאינו חש בטוב. מדובר באירוע חמור שבו נלקחו חיי אדם - דבר הדורש מיצוי מקסימלי".

"מי שרעול פנים לא מתגונן"

עוד אמר נציג כי המשטרה כי בבורקה לא היה ירי באוויר אלא כוון כלפי אנשים. פרקליטי החשוד טענו שגם אם הירי בוצע בכינון ישיר כלפי אנשים - אזי שמדובר בהגנה עצמית. "כל הסיטואציה שאנחנו מכירים מבחינתו זה לא מדובר בהגנה עצמית. מי שרעול פנים לא מתגונן", נאמר בהתייחס לסברה במשטרה ובשב"כ ששוללת את הטענה להגנה עצמית. אחרי הביקורת במהלך השבוע על נציגי המשטרה, נשלחו ממחוז ש"י לדיון היום טוענים אחרים.
הדיון נערך בהיעדרו של אינדור שעדיין מאושפז בבית החולים שערי צדק בירושלים, לאחר שבעימות בכפר הפלסטיני הוא נפצע קשה מפגיעת סלע בראשו. מצבו של החשוד השתפר, הוא בהכרה מלאה ומתקשר עם הסביבה, ובשבוע הבא צפוי להשתחרר מבית החולים.
4 צפייה בגלריה
אלישע ירד משתחרר ממעצר
אלישע ירד משתחרר ממעצר
אלישע ירד משתחרר ממעצר
(צילום: לירן תמרי)
4 צפייה בגלריה
אחמד טיבי והעצורים הפלסטינים
אחמד טיבי והעצורים הפלסטינים
שוחררו גם הם. הפלסטינים שנחשדו בתקרית
(צילום: גיל יוחנן)
בתום סאגה משפטית שכללה דיונים בערכאות שונות, שוחרר ביום רביעי למעצר בית אלישע ירד, איש עוצמה יהודית לשעבר, שלפי החשד היה מעורב ברצח הצעיר הפלסטיני ובשיבוש מהלכי חקירה. בצאתו למעצר הבית חייך ירד ואמר: "אין כמו בבית חברים". הפרקליטות עוד ביקשה אתמול לקיים דיון נוסף בעניין שחרורו למעצר בית, אך בית המשפט העליון דחה את בקשתה.
במקביל, בית המשפט הצבאי במחנה עופר הורה אתמול לשחרר את ארבעת הפלסטינים, אב ושלושת בניו, שנחשדו בגרימת חבלה חמורה בנסיבות מחמירות במהלך העימות בבורקה. השופט רב-סרן ברק טמיר ציין בהחלטתו כי "אין חשד סביר למיוחס להם, ואין די ראיות להקים חשד סביר. את מרבית פעולות החקירה ניתן לבצע כשהחשודים לא במעצר".
אב המשפחה הדגיש בדיון כי "המתנחלים נכנסו לכפר", בניגוד לטענת המתנחלים שלפיה העימות התפתח בפאתי בורקה. לאחר מכן הודתה המשטרה כי השב"כ לא חקר את הפלסטינים, אף על פי שחקר את המתנחלים החשודים.
4 צפייה בגלריה
תקרית הירי בבורקה
תקרית הירי בבורקה
מתוך תיעוד תקרית הירי בבורקה
לפי גרסת המתנחלים, רועה צאן יצא למרעה בשעות אחר הצהריים בערב שישי, עקב החום הכבד. בשלב מסוים, סמוך לשעה 18:00, הגיעו לכיוון הרועה שהיה לבדו קבוצת פלסטינים - ואז פרץ לדבריהם עימות שבמהלכו השתמשו הפלסטינים באבנים, זיקוקים ואלות.
רועה הצאן הזעיק מתנחלים שמתגוררים באזור, ואז לפי החשד הגיעו למקום אינדור, תושב עפרה, וירד - ששימש בעבר כיועצה של חברת הכנסת לימור סון הר-מלך ומתגורר בעוז ציון. לפי המתנחלים, במהלך העימות נפגע אינדור מראשו בסלע ונפצע קשה. "אז, ובכוחותיו האחרונים, הצליח להגן על עצמו באמצעות שימוש באקדחו האישי שאותו הוא מחזיק ברישיון".
לפי אותה גרסה, נשקו של אינדור נפל לאחר מכן, וירד לקח אותו מחשש שייפול לידיים פלסטינים והביא אותו לביתו. הוא החזיר אותו לאחר מכן לאינדור, וכך גם אמר לשוטרים שהגיעו לביתו. ירד נעצר, בין היתר מחשש לשיבוש הליכי חקירה, וביום רביעי - לאחר רצף עתירות - הוא שוחרר כאמור למעצר בית.
לפי גרסת הפלסטינים, המתנחלים נכנסו לכפר - בניגוד כאמור לטענה עד כה שהעימותים התרחשו בפאתי בורקה. נציג המשטרה סיפר כי האב הפלסטיני שנעצר עם שלושת בניו נפצע בתקרית מירי לרגלו, ובעקבות המלצת הרופאים הקליע נותר ברגל.
"כשנכנסו המתנחלים לכפר הגעתי אליהם ואמרתי בעדינות שאנחנו לא רוצים בעיות. כבר כשהתקרבתי הרביצו לי בגב ואחד מהם ירה לי ברגל מטווח קצר", אמר האב. עדיין לא ברור מתי האב נורה ברגלו - אם לפני הירי למוות במעטאן או אחריו.
פורסם לראשונה: 12:30, 11.08.23