פרקליטות המדינה הודיעה הבוקר לבית המשפט המחוזי בחיפה על משיכת ראיות מתיק הרצח של האחים שאפע וסלאח אבו-חוסיין מבאקה אל-גרבייה, בשל השגת ראיות שלא כדין - שהושגו באמצעות רוגלה תוך חריגה מצו בית המשפט. מדובר במקרה הראשון שבו הפרקליטות מצאה שהמשטרה השתמשה בתוצרי שימוש שהופקו שלא לפי החוק, וכעת עולות מספר שאלות: האם ישנם עוד תיקים כאלו? בכמה מדובר, ואיזה עוד בדיקות לאיתורם תעשה הפרקליטות?
הראיות שהוסרו הם חלק מתיק רצח במחוזי בחיפה, שבו הוגשו שלושה אישומים נגד ג'מאל אבו ג'ודה (20) מבאקה אל גרביה והאחים נאסר (28) ורג'א גאבר (25) מג'לגוליה בגין הרצח הכפול של האחים אבו-חוסיין. בנוסף הואשמו השלושה יחד עם אשרף דאהר (31) ומהדי חטיב (23) מטול כרם בעבירות נשק, הצתה, סיוע לחבלה בכוונה מחמירה ועוד. המשפט נמצא בשלב ההוכחות.
הראיה המדוברת שנמשכה מהתיק ולא תהיה ראיה במשפט הופקה ממצלמות אבטחה. אבל בנוסף נמשכו מהתיק גם ראיות שמכונות "ראיות נגזרות". כלומר, עדויות של אנשים שהוצגו להם התוצרים של מצלמות האבטחה, ונגבתה מהם עדות שהתייחסה אליהם.
2 צפייה בגלריה
שאפע וסלאח אבו חוסיין שנרצחו בטולכרם
שאפע וסלאח אבו חוסיין שנרצחו בטולכרם
האחים אבו חוסיין
בתיק הזה השתמשו ברוגלה בחצי השני של 2021, לפני שפרצה בתקשורת פרשת הפגסוס של NSO שעוררה סערה. במהלך המשפט ולאחר האישום, במחלקת הסייבר בפרקליטות פתחו בבדיקה בעקבות טענה לבחינת הקבילות של הראיה הזו. אמנם הוצא צו לתפיסת התוצרים בזמן אמת, אבל בפרקליטות הבינו שהצו נשען על שימוש ברוגלות, ולכן העמיקו בבדיקה.
הבדיקה של הפרקליטות כללה בדיקה מול המשטרה ומול החברה שמספקת את האמצעי של הרוגלה. התברר כי השוטר ניגש למידע שנאסף על ידי הרוגלה, שאותו אסור לאסוף, ונעשה בו שימוש אסור. הרוגלה באופן כללי עושה שתי פעולות: היא מנטרת האזנת סתר ושואבת חומרים מהמכשיר. השאיבה של חומרים מהמכשיר אסורה, כי זה מוגדר חיפוש סמוי. אלא שכאן נשאבו חומרים, וזו חריגה מהצו.
עד כה היו מקרים נוספים שנשאבו חומרים, אבל בתיקים האחרים התברר שלא נעשה בהם שימוש חקירתי. למשל בתיק 4000, בנייד של עד המדינה שלמה פילבר נשאבו תוצרים מעבר לצו, אך לא נעשה בהם שימוש בחקירה שלו.
מאז פרוץ פרשת פגסוס נבחנו 27 תיקים שנבדק האם נעשה בהם שימוש ברוגלות - תיק 4000, תיק הצוללות, פרשת הטלגראס, וחקירת ראש העיר חדרה, שם לא מצאה הפרקליטות שימוש לא חקירתי ולא מודיעיני במידע העודף שנשאב. אלא שכאן, בתיק רצח במחוזי חיפה, לראשונה השתמשו במידע אסור, והוציאו אותו על בסיסו צו - ממנו הושגו ראייה משמעותית בתיק.
2 צפייה בגלריה
NSO
NSO
השימוש ברוגלה עדיין לא עבר תיקוף של משרד המשפטים. משרדי NSO
(צילום: AFP)
למעשה התיק זוהם, והראייה הושגה בדרך לא חוקית. לכן, לאחר בדיקה של מחלקת הסייבר ובידיעת פרקליט המדינה עמית איסמן, משכו את הראיות שהושגו באופן אסור והראיות שנגזרו מהן. ההערכה היא כי השוטרים לא פעלו בזדון אבל בהחלט הדבר מצביע על כשל חמור ושימוש לא נכון באמצעי הרוגלה שחרג מהדין.
בפרקליטות סברו שיש ראיות נוספות בתיק שיכולות להוביל להרשעה, ולכן אין מה לחזור מהאישום בשלב זה.
נזכיר כי השימוש ברוגלה עדיין לא עבר תיקוף מסודר של משרד המשפטים, וברור שיש עוד תיקים משפטיים שטרם נבדקו. כעת לראשונה, ההנחה שלא נעשה שימוש לא חוקי ברוגלות להשגת ראיות נתקל במקרה ראשון אחר שמראה אחרת, ולכן סביר להניח שייבדקו עוד תיקים נוספים. בפרקליטות יצטרכו לשקול אם לעשות בדיקה יזומה של תיקים מסויימים או בדיקה רוחבית רחבת היקף.