3 צפייה בגלריה
תחנת רכבת נתב"ג
תחנת רכבת נתב"ג
ארכיון. תחנת הרכבת בנתב"ג
(צילום: רויטרס)
תחנת הרכבת בנתב"ג נפתחה באפריל האחרון אחרי שנה שבה הייתה סגורה בשל מגפת הקורונה. כיום, על רקע העלייה בתחלואה, מחדל החוזרים מחו"ל והיעדר אכיפה בתחבורה הציבורית, מביעים נוסעים חשש מהידבקות מהנוסעים העולים בתחנה.
מי שחוזר מחו"ל וברשותו תעודת התחסנות או החלמה, ולא שהה במדינה המוגדרת ברמת סיכון מירבי או במדינה שלגביה יש אזהרת מסע חמורה, ישהה בבידוד עד קבלת תוצאה שלילית בבדיקת PCR שביצע בתחנת הגבול, או עד חלוף 24 שעות ממועד קבלת אישור ביקורת גבולות, ויכול להגיע למקום הבידוד באמצעות תחבורה ציבורית. מי שחייב בבידוד מלא משום שאינו מחוסן או מחלים, או שחוזר ממדינה בסיכון מירבי, חל עליו איסור להשתמש בתחבורה הציבורית, אך לא ברור אם איסור זה נאכף.
3 צפייה בגלריה
נוסעים ללא מסכות באוטובוס
נוסעים ללא מסכות באוטובוס
גם בשאר התחבורה הציבורית לא מקפידים על מסכות
(צילום: נדב אבס)
במשרד התחבורה טוענים שהם כפופים להחלטת משרד הבריאות בכל הנוגע לסגירת התחנה, אולם כשהודיעו על פתיחתה, תחת שרה אחרת ועם נתוני תחלואה אחרים, הטונים נשמעו אחרים לחלוטין. "שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב הורתה לרכבת ישראל להחזיר את תחנת נתב"ג לפעילות מלאה", נכתב אז בהודעת משרד התחבורה.
איציק מירושלים נוסע ברכבת כמה פעמים בשבוע לתל אביב ועובר גם בנתב"ג. "ההתעקשות שלא לדלג על תחנת הרכבת בנתב"ג, למרות שמדי יום מגיעים לשם חולים מאומתים, מעלה חשש שרב המכר הבא של ישראל יהיה 'איך לסייע למגפה לנצח'", הוא אומר. "מביך שהחלטה כל כך פשוטה כמו לתת הוראה לפתוח חלונות בתחבורה הציבורית נמרחת במשך חודשיים למרות זינוק בתחלואה והעדר אכיפת עטיית המסכות".

ניצה פרטין, שנסעה ברכבת מירושלים לתל אביב, אמרה היום: "רכבת זה חלל קטן עם הרבה נוסעים. חייבים לעצור את עליית הנוסעים בנתב"ג ולכפות פתיחת חלונות בכל התחבורה הציבורית, גם ברכבת וגם באוטובוסים".
בעמוד הטוויטר של שרת התחבורה מרב מיכאלי כתב אחד הגולשים: "למה תחנת הרכבת בנתב"ג פתוחה? הנה וידאו מהבוקר שבו רואים נוסעים שנחתו עולים על הרכבת ומסכנים את הנוסעים הרגילים. זאת שערורייה כי זה לא חדש וזה היה גם לפני שנה".
3 צפייה בגלריה
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
הבדיקות בנתב"ג
(צילום: טל שחר)
פרופ' נדב דוידוביץ', מומחה לאפידמיולוגיה ולבריאות הציבור, טוען שצריך להבחין בין החוזרים ממדינות עם סיכון נמוך לאלו שעם סיכון גבוה: "צריך שאנשים שחוזרים מחו"ל ישתדלו כמה שיותר לא לנסוע בתחבורה ציבורית, ואם אין ברירה - לשים כמובן מסכה. החזרה מחו"ל בכללותה היא סוגייה שצריך למצוא לה פתרון כי זו באמת לקונה כעת. ההסדר צריך להיות יותר דיפרנציאלי ומבוסס על הפרדה בין מדינות בסיכון נמוך לגבוה, ושאנשים יקחו אחריות.
"בשלב הזה אני לא חושב שאפשר לסגור את תחנת הרכבת כל עוד הדברים לא מוסדרים ויש בעיה באופן כללי בנסיעות לחו"ל: עדיף להימנע ככל הניתן".
משרד הבריאות לא מסר תגובה לדברים. ממשרד התחבורה נמסר כי הוא "פועל בהתאם להנחיות משרד הבריאות וקבינט הקורונה בכל הנוגע להפעלת תחנת הרכבת בנתב"ג, חיוב פתיחת חלונות בתחבורה הציבורית ומספר הנוסעים באוטובוס".