הרמטכ"ל עשוי למנות בכירים נוספים בצה"ל מלבד את ראש אמ"ן הבא – ורק אז לפרוש מתפקידו. בצבא הודו בימים האחרונים כי רב-אלוף הרצי הלוי יעסוק במינוי מחליפו של אלוף אהרון חליוה, שפרישתו בעקבות מחדלי 7 באוקטובר נחשפה ב-ynet בערב חג הפסח, אך ייתכן שלא מדובר בבכיר היחיד שימונה על ידי הלוי.
הרמטכ"ל, שכבר הודיע שיחדש את סבבי המינויים בדרגי הביניים וכך עשה בשבועות האחרונים, לקח על עצמו אחריות מלאה בתחילת המלחמה על הכישלונות שהובילו לפלישה הרצחנית של חמאס לנגב המערבי, וההערכות הן שגם יפרוש בעקבות המחדל.
3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי ביקר בבסיס נבטים
הרמטכ"ל הרצי הלוי ביקר בבסיס נבטים
הרמטכ"ל. במערכת הביטחון יש מי שיראו טעם לפגם בכך שהוא ימנה קצינים בכירים
(צילום: דובר צה"ל)
מועד הפרישה, בדומה להחלטתו של ראש אמ"ן להתפטר, קשור לעיתוי שיבחר, לאחר פעולה ברפיח או עסקה להשבת החטופים. יחד עם זאת, לא מעט גבות הורמו כאשר רא"ל הלוי החליט לקחת חלק בעיצוב המטה הכללי המחודש, ולא להשאיר כמקובל את המשימה למחליפו.
לא מן הנמנע אפוא שאת המינויים יעשה הלוי בעצה אחת עם מחליפו לאחר שיודיע על התפטרותו. המועמד המרכזי להחליף את רא"ל הלוי הוא מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במיל' אייל זמיר, שהתמודד מולו על התפקיד, ועדיין נשאר במערכת הביטחון מאז שפשט מדים לפני כשנה.
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר
מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר
אייל זמיר. מקובל גם על נתניהו וגם על גלנט
(צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)
זמיר, ששימש לפני עשור כמזכיר הצבאי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מוערך ומקובל מאוד הן על נתניהו והן על שר הביטחון יואב גלנט, שבחר בו לנהל את משרד הביטחון. זמיר גם מנוסה יותר כאלוף מיתר המועמדים הפוטנציאליים, כמו סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם או מפקד פיקוד הצפון אלוף אורי גורדין. בנוסף, הוא לא גדל באותה חממה אדומה מחטיבת הצנחנים שניפקה את מרבית הרמטכ"לים האחרונים, אלא צמח בחיל השריון והתנגד נחרצות כאלוף לסגירת חטיבות יבשה בעשור הקודם.
יחד עם זאת, יש במערכת הביטחון מי שיראו טעם לפגם בכך שהלוי, ערכי וממלכתי ככל שיהיה, יהיה זה שימנה את אלופי צה"ל הבאים לפני שיעזוב בעצמו. הלוי הוא עדיין רמטכ"ל מחדל 7 באוקטובר, שהיה חלק מרכזי בקונספציה שלפיה חמאס מורתע ולא יוציא אל הפועל מתקפת ענק שכזו, ואף היה בעצמו אלוף פיקוד הדרום וראש אמ"ן.
הרמטכ"ל אמור גם לקבוע מי יחליף את אלוף יהודה פוקס כמפקד פיקוד מרכז הבא, מינוי רגיש בעצמו – מול ראשי הנהגת המתנחלים ושריהם הבכירים בקבינט כאיתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.
3 צפייה בגלריה
אלוף יהודה פוקס
אלוף יהודה פוקס
אלוף יהודה פוקס. מי ימנה את מחליפו?
(צילום: דובר צה"ל)
בצה"ל יש מספר קצינים לא מבוטל, בעיקר קרביים ברמת האל"מ ולמעלה מכך, שהכינו מכתבי התפטרות נצורים וממתינים לעיתוי הנכון לפרוש בשל מחדלי 7 באוקטובר. אחד מהם צפוי להיות מפקד אוגדת עזה, תא"ל אבי רוזנפלד, וגם במינוי מחליפו - קצין בכיר בגזרה רגישה - אמור לעסוק הרמטכ"ל הבא, ולא רק אלוף פיקוד הדרום הבא, במקומו של אלוף ירון פינקלמן – בעצמו קצין בכיר שעשוי לפרוש. פינקלמן יסיים רק בעוד חודש וחצי את שנתו הראשונה, והטראומטית, בתפקיד אלוף פיקוד דרום, אך למרות שהיה רק שלושה חודשים וחצי בתפקיד כאשר פרצה המלחמה, הוא אינו צפוי לאחוז בקרנות המזבח ולדרוש להישאר בתפקיד.
התרחיש הכי גרוע מבחינתו של הלוי הוא התפטרות והשארת המטה הכללי צולע ומוחלש בכוונת מכוון של הדרג המדיני, בדומה לתקופת החלשת המשטרה לפני מספר שנים, שבמהלכה במשך כשנתיים היה ממלא מקום למפכ"ל: עם סגן רמטכ"ל שימלא את מקומו של הלוי לצד דחיות במינוי רמטכ"ל קבוע, שורה של אלופים שלא ייכנסו לתפקידם ולחצים פוליטיים למנות קצינים בניגוד לעמדת שר הביטחון גלנט. עבור שר הביטחון זה יהיה אתגר ומבחן גדול, עם אינטרס לייצוב המערכת בתקופת שיקום ובניית הצבא מחדש וחיזוק המטה הכללי.