5 צפייה בגלריה
כביש 65. ארכיון
כביש 65. ארכיון
כביש 65. ארכיון
(צילום: אופיר נחום, תיעוד מבצעי מד"א)
הסוף לצער? שרת התחבורה מירי רגב הודיעה הבוקר (חמישי) כי הנחתה את חברת נתיבי ישראל לשדרג את מקטע הכביש בין צומת דברת לצומת גולני בכביש 65 - שבו היו לאורך השנים תאונות דרכים רבות וקטלניות. השדרוג, שעלותו נאמדת בכ-1.1 מיליארד שקלים, צפוי לצאת לדרך בשבוע הבא, ובמסגרתו יורחב הכביש לשני נתיבים לכל כיוון - כשהעבודות צפויות להסתיים ב-2026.
למרות שכביש 65 משמש עורק תחבורה מרכזי באזור הצפון ומשרת עשרות יישובים, המקטע הצפוני שלו נותר שנים רבות ככביש חד נתיבי ללא מפרדה, עם צמתים לא מוסדרים וללא מעברי חצייה. עקב כך נגרמו בכביש במהלך השנים תאונות רבות, חלק גדול מהן קטלניות, וכן עומסי תנועה שפגעו באיכות החיים ובחופש התנועה של תושבי הצפון.
5 צפייה בגלריה
מחאת המילואימניקים בוועדת מקרקעי ישראל
מחאת המילואימניקים בוועדת מקרקעי ישראל
"שמחה עבור תושבי הצפון". השרה רגב
(צילום: מוטי קמחי)
כביש 65 נחשב לאחד הכבישים הקטלניים בישראל בעשור האחרון. על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), נהרגו לאורך 90 הקילומטרים שבו 48 בני אדם בעשור האחרון ו-218 נפצעו באורח קשה. במקטע המדובר, שמשתרע על פני 18 קילומטרים, נהרסו תשע משפחות שאיבדו את יקיריהן משנת 2013, ועוד 75 נפצעו באורח קשה בתאונות שונות שהתרחשו בו ונזקקו לטיפול ושיקום ארוך בבית החולים.
במהלך השנים פנו תושבי היישובים הסמוכים לכביש - בהם כפר תבור, שדמות דבורה, דבוריה, שיבלי ואחרים - למשרד התחבורה במטרה להביא לשינויו. על אף שהתוכניות להרחבת ושדרוג הכביש כבר הוכנו ואושרו לפני כמה שנים, עד היום לא נמצא התקציב לביצוע הפרויקט.
ביוזמת השרה רגב הוקצה בימים אלה התקציב הנדרש והפרויקט נכלל בתוכנית החומש של המשרד. מיד עם אישור תקציב המדינה ניתן יהיה להתחיל בעבודות, שצפויות להסתיים תוך שלוש שנים.

"כל יום יש שם או כמעט תאונה או תאונה"

במסגרת הפרויקט המתוכנן יורחב הכביש מצומת דברת ועד צומת גולני לשני נתיבים בכל כיוון, יבוטלו הרמזורים בשישה צמתים לאורך הכביש (נעורה, דבוריה, שיבלי, כדורי, בית קשת ואילניה), והם יהפכו למחלפים להבטחת זרימת התנועה ללא הפרעה. לאורך הכביש יוסדרו מערכות ניקוז ומעברים חקלאיים, ויבוצעו העתקת תשתיות ופיתוח נופי.
בטקס שנערך הבוקר על הכביש אמרה רגב כי כביש 65 הוא הכביש הקטלני ביותר בצפון. "למרות שהוא עורק חיים ראשי המשרת עשרות אלפי תושבים, זהו כביש צר, מסוכן, מוזנח, חסר תשתיות בטיחות בסיסיות וללא תשתיות דרך מודרניות. בנוסף למחיר היקר בחיי אדם, ההתארכות הבלתי הגיונית של זמני הנסיעה גורמת לתחושת מצור ומחנק, פוגעת באיכות החיים של תושבי האזור ומונעת צמיחה כלכלית וחברתית".
5 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
"ההחלטה מוכיחה שמובנת לכולם חשיבותן של התשתיות לקידום ההתיישבות בגליל". ראש מועצת גליל תחתון
(צילום: יאיר שגיא)
השרה רגב הוסיפה: "אני שמחה עבור תושבי הצפון שבקרוב ייהנו מכביש רחב, נוח ובטוח, ועבור תושבי המרכז שכעת יוכלו לשקול ברצינות מעבר לצפון, בידיעה שלרשותם עומדת תשתית תנועה מהירה ומודרנית שמקצרת את המרחק בין הפריפריה למרכז".
מי שמכיר היטב את הכביש הוא המהנדס הבכיר דימה פריצקר, מנהל אגף ביצוע פרויקטים צפון בחטיבת הנדסה ופיתוח בנתיבי ישראל, שאמר הבוקר כי כביש 65 הוא פרויקט חשוב מאוד בחברה, שממשיך את פרויקט עוקף עפולה שנמצא בעיצומו. "אנחנו ערוכים לצאת לביצוע מיידי לאחר שהשלמנו את כל התכנון, כולל הפקעות והעתקת התשתיות. הפרויקט חולק לשלושה שלבים, כך שנוכל לעבוד על שלושתם במקביל. מדובר בציר שידע תאונות רבות, רובן קטלניות. אנו בטוחים כי הרחבת הכביש, הסדרת התאורה והקמת מפרדה קשיחה יתרמו להגברת בטיחות הנסיעה של משתמשי הדרך".
5 צפייה בגלריה
להקת המחול אדמה
להקת המחול אדמה
"אני שמח אך גם זהיר, כי כבר היו הרבה שרים שהבטיחו הבטחות". ישי, שבתו יערה נהרגה בתאונה בכביש 65
(צילום: שאול גולן)
ניצן פלג, ראש המועצה האזורית גליל תחתון, רואה בהחלטה כתחילת הסוף של מאבק התושבים לשדרוג הכביש. "אנו כולנו, תושבי הגליל התחתון והמרחב כולו וכן ראשי הרשויות, מודים מעומק הלב לשרת התחבורה מירי רגב על שהחליטה לשים את הפריפריה במרכז. ההחלטה מוכיחה שמובנת לכולם חשיבותן של התשתיות לקידום ההתיישבות בגליל. תודה רבה גם למנכ"ל נתיבי ישראל מר ניסים פרץ על ההבנה ועל קידום התכנון של מקטע כביש זה".
מי שעוד נכח בטקס הוא ישי מאיר מכפר תבור, שהפך לאחד מראשי המאבק לשינוי הכביש לאחר שבתו יערה נהרגה בתאונה במקטע לפני 20 שנה. בשיחה עם ynet הוא נשמע נרגש מהעובדה שב-19 בחודש, כשיעלה לקברה של בתו לרגל מה שהיה אמור להיות יום הולדתה ה-40, הוא יוכל לספר לה שמשהו השתנה.
"אני רואה את אותו קטע כביש שבו יערה נהרגה מהמרפסת של ביתי, וכל יום יש שם או כמעט תאונה או תאונה", אמר. "אנחנו בבית כבר יודעים עד כמה התאונה חמורה לפי מספר סירנות האמבולנסים שבדרך. אם זה אחד אז זו תאונה קלה, אם שלושה או ארבעה - יש פצועים קשה. בכל פעם שאני שומע את הסירנות אני אומר לעצמי בצער 'הנה עוד משפחה שעומדת להתפרק'.
לדבריו, משפחתו חזקה והיום לאחר הטקס שב לביתו, חיבק את אשתו ויש בו תחושת ניצחון. ״אני שמח אך גם זהיר, כי כבר היו הרבה שרים שהבטיחו הבטחות. אבל השרה רגב הגיעה לכאן ועשתה טקס, הצהירה שיש תקציב, ומנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ שמכיר אותי שנים אמר לי שתוך חודשיים-שלושה כבר נראה את העבודות, אז אני אופטימי".