4 צפייה בגלריה
פתיחת מושב החורף במליאת הכנסת
פתיחת מושב החורף במליאת הכנסת
פתיחת מושב החורף במליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חודשים ארוכים של מתח, עימותים ופרשנויות פוליטיות מתנקזים לרגע גורלי אחד: מחר ייפתח באופן רשמי הדיון על תקציב המדינה לקראת אישורו הסופי בסוף השבוע. מתוך 33 שעות של דיונים - 24 שעות יוקדשו לנאומים של חברי האופוזיציה, ושאר הזמן יוקדש לנאומים של חברי הקואליציה.

תקציב המדינה - כתבות נוספות

הדיון, כאמור, יחל באופן רשמי ביום שלישי בשעה 09:00 בבוקר ויימשך עד ליום רביעי בשעה 18:30 בערב. אז, יעלו לדוכן הנאומים במליאה בזה אחר זה שר האוצר אביגדור ליברמן, ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד, ראש הממשלה נפתלי בנט, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ויו"ר ועדת הכספים חבר הכנסת אלכס קושניר. בשעה 19:00, ההצבעה צפויה להתחיל.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט
(צילום: יואב דודקביץ')
בקואליציה לקחו מקדם זמן של שבוע שלם לפני המועד האחרון האפשרי לאישור התקציב, זאת על מנת לוודא שדבר לא ישתבש ברקע ויגרום להפלתו.
מלבד מקדם הזמנים, בקואליציה הפעילו גם את סעיף 98 לתקנון הכנסת הקובע סדרי דיון מיוחדים ומועד קבוע להצבעה, זאת בניסיון להקשות על האופוזיציה ולמנוע מצב שתוכל להפתיע.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ')
לכל אורך הדיון, בין שלישי לרביעי, כל חברי הכנסת ישהו במשכן או בקרבתו. גם בקואליציה וגם באופוזיציה הכריזו "נוהל גיוס חירום", והודיעו כי לא יינתנו שחרורים מההצבעה הדרמטית.
הסיבה לכך היא שמצב של "תיקו" בהצבעה על התקציב בעצם מפיל אותו, וכידוע - תקציב שנופל עד המועד האחרון האפשרי לאישורו הוא למעשה התרחיש שבמסגרתו ניתן להפיל ממשלה.
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן במליאת הכנסת
אביגדור ליברמן במליאת הכנסת
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הדיון המשולב ייפתח בהצגת הצעות החוק על ידי יושב ראש ועדת הכספים וראשי הוועדות האחרות שטיפלו בפרקים מתוך הצעות החוק. לאחר מכן תחל הנמקת ההסתייגויות. בדיון יוכלו להשתתף רק חברי הכנסת שהגישו הסתייגויות או בקשות רשות דיבור.
במהלך הדיון בוועדת הכנסת ציינה היועצת המשפטית כי מספר קטן יחסית של הסתייגויות הוגש עד כה, וכי ורובן הוגשו באופן ענייני. באופוזיציה עדיין מקווים להעביר אצבע אחת בלבד מבין חברי הקואליציה - על אף שהסיכוי לעשות זאת נראה קלוש.
מוקדם יותר היום, טרם המראתו לוועידת האקלים של האו"ם בגלזגו, אמר רה"מ בנט כי האופוזיציה "נואשת" לבחירות חמישיות - ולא תהסס לפעול בכל דרך אפשרית כדי להפיל את התקציב. "אנחנו צפויים לשבוע משוגע, שיילך וייעשה פרוע יותר עם התקרב מועד ההצבעה על התקציב", אמר בנט. "מרגע שהתקציב יעבור השבוע, זה יקנה יציבות רבת שנים לממשלה - והמשמעות לאופוזיציה זה התפוררות והתרסקות לרסיסים".

בנט הוסיף: "חבל להם על המאמץ, אנחנו נעביר את התקציב בגלל שמדינת ישראל זקוקה ליציבות. המדינה זקוקה לניהול טוב ורגוע. התקציב יעבור כי אף אחד לא רוצה לחזור לסחרור הבחירות האינסופיות. אני מבקש מחברי הכנסת של הקואליציה: התנהלו באורך רוח, השבוע ייגמר עם תקציב מאחורינו ושגשוג גדול".
פורסם לראשונה: 22:28, 31.10.21