העונש שנגזר אתמול בבוקר (יום ג') על אריה שיף, שירה למוות בשנה שעברה במוחמד אל-אטרש שניסה לגנוב את רכבו בעיר ערד, הביא עמו תחושת הקלה לעיר הדרומית. מנגד, בקהילות הבדואיות מתחו ביקורת על גזר הדין – תשעה חודשי עבודות שירות ופיצויים בסך 10,000 שקל – ואמרו שמדובר בחוסר שוויון.
"דאגנו שהוא לא יקבל כל כך הרבה שנים. שמעתי שהוא אדם מאוד ישר והגון", אמרה סימה בן פורת, תושבת ערד. "אני רואה הצדקה מוחלטת בזה שהוא יצא בעבודות שירות". לדבריה, גזר הדין היה חשוב, וישמש "יראו וייראו" לנוכח מה שהיא הגדירה אוזלת היד של הרשויות וחוסר המשילות בנגב. "אני חושבת שירדה רמת הפריצות לרכבים. בינתיים יש שקט", היא הוסיפה.
4 צפייה בגלריה
אריה שיף מגיע לבית המשפט לקראת גזר הדין
אריה שיף מגיע לבית המשפט לקראת גזר הדין
אריה שיף ומוחמד אל-אטרש. בערד מרוצים, בפזורה מאוכזבים
(צילום: חיים הורנשטיין )
גם ארז נאמן, תושב העיר הדרומית, סיפר שחש הקלה אחרי ששמע על החדשות מבית המשפט. "צריך לשים סוף לכל הגניבות האלה. לא נתקלתי בזה, אבל אני יודע שזה קיים – וזה צריך להפסיק", הוא אמר. עם זאת, הוא טען שערד הוארה באור שלילי, ואמר שהוא לא מרגיש חוסר ביטחון.
פלורי שטרלינג, המשנה לראש העיר ערד, אמרה כי תחושת הביטחון בעיר טובה יותר מאשר לפני שלוש שנים. "אנחנו צריכים לשמור על ביטחון התושבים ושאדם יוכל לישון בשקט בלילה מבלי לדאוג מפריצות. אני מכירה את אריה שיף ובהחלט שמחה. יש לנו שיטור עירוני שעובד 24/7. אני נכנסת לבית שלי ורוצה לדעת שהאוטו שלי בחניה ולא ייגנב. אם המקרה הזה הביא לזה שמקרים אחרים לא יקרו בעתיד, בסדר, אבל בכל מקרה לא הייתי מזמינה את המקרה הזה".

"איך אפשר לאכוף כשאין אמון?"

בעוד שבערד בירכו על גזר הדין, מהעבר השני, לא רחוק משם, הקולות היו שונים. תושבים בפזורה הבדואית סיפרו על תחושות קשות ועל תחושת חוסר אמון במערכת המשפט.
"אדם קיפח את חייו בנסיבות מאוד ברורות, ואז מי שהרג אותו קיבל עבודות שירות ו-10,000 שקל. לא יודעים איך לבלוע את זה", אמר תושב חורה. "כנראה שהעובדה שהנאשם יהודי ולא בדואי היא הנימוק המרכזי בעונש הזה. זה הורג את האמון בבתי המשפט. איך אפשר לעשות אכיפה כשאין אמון?".
4 צפייה בגלריה
רגע הירי
רגע הירי
רגע הירי בשנה שעברה. "אדם קיפח את חייו. לא יודעים איך לבלוע את זה"
4 צפייה בגלריה
תמונה מזירת אירוע הירי בערד
תמונה מזירת אירוע הירי בערד
תמונה מזירת אירוע הירי בערד
(צילום: הרצל יוסף)
לטענת אותו תושב, בבתי המשפט בבאר שבע מחמירים עם הבדואים. "זה מזעזע. תחושה של אמון שנשבר. אירועים כאלה מוסיפים לתחושת הקיפוח וזה לא תורם. אף אחד לא בעד עבירות רכוש או עבירות אחרות, אבל כשרואים צעירים בדואים נשפטים ולא מקבלים צ'אנס ופה הכול משתנה - החוקים משתנים ואנשים תוהים איך זה יכול להיות. כואב שאנשים מרגישים שהם מקבלים יחס אחר מיהודים".
חבר הכנסת לשעבר טלב א-סאנע השווה את גזר הדין לדרום אפריקה של ימי האפרטהייד. "גם שם היו בתי משפט ופסקי דין כאלו – ללבנים ולשחורים. אני בטוח שאם זה היה בדואי זה היה שונה. לא הייתה סכנה. גזר הדין הוא מגמתי ונותן אור ירוק לירות ולהרוג. אפילו על זורק נעל בבית משפט נגזר עונש כבד יותר. האזרחים יאבדו אמון במערכת המשפט ויעשו דין לעצמם".
4 צפייה בגלריה
א-סאנע. "הפיצויים מזכירים את טבח כפר קאסם"
א-סאנע. "הפיצויים מזכירים את טבח כפר קאסם"
א-סאנע. "הפיצויים מזכירים את טבח כפר קאסם"
(צילום: אילנה קוריאל)
לדבריו, "כולנו נגד עבירות ונגד הפשיעה ובשביל זה יש בית משפט שצריך לעשות צדק. זה גזר דין לא צודק ומעביר מסר רע של זילות חיי אדם, מסר שהכאב של אימו ושל משפחתו אינו כאב ודמו אינו דם. אני לא מאמין שייצאו להפגין, אבל יש כעס על מערכת המשפט. אדם שכיוון וירה לגופו של אדם בסוף מקבל עבודת שירות? מי שנותן סטירה לילד מקבל מאסר בכלא. 10,000 שקל מזכיר לי את הגרושים שנתנו בטבח כפר קאסם".
פורסם לראשונה: 22:36, 09.11.21