1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בנאום ראשון באו"ם
נפתלי בנט בנאום ראשון באו"ם
נפתלי בנט בנאום באו"ם
(צילום: AP)
מעבר לביקורת המובנת על הכביסה הישראלית המלוכלכת שכובסה על בימת האו"ם בנאום ראש הממשלה נפתלי בנט, עוד ביקורת אחת נשמעה, אם כי רק מצד מסוים של המפה הפוליטית: רבים בשמאל הישראלי תהו איך ייתכן שהוא לא הזכיר בנאומו את מי שנהיו בעיניהם התאומים הסיאמיים שלנו, הפלסטינים. אלא שהעם היהודי התקיים לפני הפלסטינים, מדינת ישראל הוקמה לפני שהמושג פלסטינים התייחס לקבוצה שאליה הוא מתייחס היום - ובכלל, ישראל והישראלים אינם מוגדרים לפי יחסם אל ישות זרה.
המצב המדיני הנוכחי מעיד בעיקר על כך שהממשלה הנוכחית חסרת כל יכולת להסכים על מסרים משותפים בסוגייה הסבוכה הזו, שלא לדבר על יישומם. בקרן הימנית של הזירה ניצבים אנשים כמו צבי האוזר, יוזם חוק הלאום, וגדעון סער, בעברו יושב ראש נוער התחיה שדגלה בארץ ישראל השלמה, ובקרן השמאלית של הזירה תמר זנדברג, שביקרה בקברו של רב-המרצחים יאסר ערפאת, ומנסור עבאס, המתראיין חדשות לבקרים בכלי תקשורת ערביים ומבטיח שלא ינוח עד שתוקם מדינה פלסטינית.
ביניהם רץ חסר אונים נפתלי בנט אחד, שבעבר שטח תוכנית מפורטת להחלת החוק הישראלי וסיפוח יהודה ושומרון - והיום, ובכן, הוא עומד בראשה של קואליציה שאיש לא האמין שהוא יוכל לעמוד בראשה. אבל הרצון להקים ממשלה דחף את הצדדים אל שיתוק בנושא שפעם היה הדגל של רבים מחבריה, בין שהתנגדו נחרצות למשא ומתן ובין שביקרו במוקטעה כל אימת שהוזמנו אליה, בניסיון לכפות תהליך מדיני על מדינה שרובה אינה רוצה בו.
אופיר דייןאופיר דיין צילום: דן בלילטי
אותנו, המתנחלים, הממשלה הזאת מפחידה, אפילו מבעיתה. המחשבה שיושבים בקבינט שרים שיהיו מוכנים, בצורה די מילולית, להעלות על בתינו D9, מזעזעת כל נים בנפשנו. אבל אם הכמעט 55 שנים האחרונות הוכיחו משהו, זה שמעשים חזקים הרבה יותר ממילים, ואמונתם של המתיישבים בצדקת הדרך ונחישותם חזקה משניהם. תושבי השומרון ויהודה מודאגים, ובצדק, אך אסור להם לשקוע במרה שחורה. עליהם לנצל את העובדה שהממשלה הנוכחית לא מסוגלת לפעול בנושא, ושמרכיביה הימניים מעוניינים להוכיח לציבור את ימניותם - ולאתגר אותה, ואת עצמם.
חצי מיליון יהודים חיים היום בשטחי יהודה ושומרון ששוחררו במלחמת ששת הימים. אי-אפשר לטעון, כפי שטענו בעבר, שמדובר בקומץ משיחיים הזויים. אנחנו תמונת מראה של החברה הישראלית - אנחנו חרדים, דתיים וחילונים, אנחנו נשים וגברים, מאמינים ושאינם, רופאות ופועלים, עורכי דין ומורות. צו השעה הוא להביא ליהודה ושומרון עוד אלפי יהודים נוספים מדי שנה. זה לא רק מעשה ציוני מהמעלה הראשונה, אלא גם מהלך בעל תועלת כלכלית לא מבוטלת - בזמנים של מחירי דיור מאמירים, שטחי מדינה פנויים ביהודה ושומרון הם פתרון מצוין.
בזמן שהממשלה משותקת - העם צריך לפעול. כי לא רק מחשבה יוצרת מציאות, מעשים יוצרים מציאות.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com