פרויקטור הקורונה בחברה הערבית, איימן סייף, אמר היום (ראשון) לאולפן ynet כי למרות שמצב התחלואה בחברה הערבית טוב כרגע ואין התפרצות, ההערכה של משרד הבריאות היא כי תהיה עלייה בתחלואה. עוד סיפר סייף על מצב ההתחסנות במגזר.
"בוא נעשה סדר בנתונים", אמר סייף. "לגבי מנה ראשונה ומנה שנייה - עד בעצם אמצע יוני חיסנו בקבוצת גיל של 50 ומעלה משהו כמו 85 אחוזים מהאוכלוסייה, בקבוצה של 50-16 בעצם הגענו למשהו כמו 70 אחוזים מהאוכלוסייה, ואני מזכיר לכם שהחיסונים בקבוצת גיל של 15-12 התחילה בעצם בתחילת יוני ושם באמת המספרים נמוכים. אנחנו עומדים על משהו כמו 20 אחוזים מהאוכלוסייה בקבוצת הגיל הזו. במנה השלישית יש לנו כמאה אלף אנשים שצריך לחסן ועד עכשיו חיסנו משהו כמו 36 אחוזים. הקצב נמצא במגמת עלייה אבל כמובן הנתון עדיין נמוך".
1 צפייה בגלריה
איימן סייף, ראש דסק חברה ערבית ב"מגן ישראל״
איימן סייף, ראש דסק חברה ערבית ב"מגן ישראל״
"יש בעיה עם החיסונים בגילים 12 עד 16". איימן סייף, ממונה הקורונה בחברה הערבית


סייף אמר כי התחלואה מאוד נמוכה בחברה הערבית, ועדיין לא הייתה שם התפרצות. "פחות מעשרה אחוזים מהחולים המאומתים החדשים כל יום הם מהחברה הערבית, גם החולים הקשים זה משהו כמו 10 אחוזים מכלל החולים הקשים במדינה. זה אומר שאין לנו כאן התפרצות של התחלואה, אבל צריך להגיד שיש לנו מעט בדיקות בחברה הערבית לכן כנראה שיש תחלואה סמויה כי אנחנו גם רואים אירועים, בעיקר חתונות ואירועים המוניים, מבלי להקפיד על ההנחיות ברוב המקרים".
המדינה, משרד הבריאות ואולי אפילו אתם, עושים מספיק כדי להסביר את הצורך להתחסן חיסון שלישי ולחסן את אותם 30% שלא התחסנו בגילים 16 עד 50? "תמיד אפשר לשפר ותמיד אפשר לעשות יותר. אנחנו פועלים בשני כיוונים עיקריים. דבר ראשון הנגישות לחיסונים היא מאוד קריטית וחשובה, אני חייב להגיד שעד לפני כמה שבועות בעצם היה לנו מספר מצומצם של תחנות חיסונים ביישובים הערביים ויחד עם קופות החולים הגדלנו משמעותית את התחנות, כולל בדרום אצל האוכלוסייה הבדואית ובמזרח ירושלים. צריך להגדיל עוד כי הנגישות היא מאוד קריטית.


"הנדבך הנוסף הוא באמת הנושא של ההסברה והקמפיינים. יש השקעה בוודאי של משרד הבריאות בנושא הזה אבל אני חושב שיש לנו פלח אוכלוסייה שאנחנו לא מספיק מדברים עליו, הצעירים בני 18-12. כנראה שהמסרים שאנחנו מעבירים לא מספיק טובים ואנחנו צריכים באמת לשנות את השיח ולהתמקד בעצם בקבוצת אוכלוסייה הזאת, לכן עשינו בימים האחרונים ישיבות עם תלמידים, עם נוער, להבין בעצם למה הם לא באים להתחסן, והתובנה שלנו היא שבאמת צריך להעביר להם יותר מידע על החיסונים האלה. אנחנו צריכים גם להיעזר במשפיענים שמדברים אליהם ומשפיעים עליהם בעיקר ברשתות החברתיות, אם זה איסנטגרם, טיקטוק והרשתות האחרות. אנחנו עובדים על זה ונעשה את זה על מנת לעודד את האוכלוסייה לבוא להתחסן".
סייף אמר כי למרות שאין עלייה גדולה כרגע בתחלואה במגזר, הוא מודאג. "המצב מדאיג, אנחנו מודאגים מהאירועים שקורים גם בתוך החברה הערבית ובאמת יכולים להביא לעלייה בתחלואה. אנחנו לא רואים את זה כרגע בנתונים אבל אנחנו חושבים שתהיה עלייה בתחלואה בחברה הערבית. חייבים להגיע לאנשים שלא התחסנו ואנחנו באמת עובדים על הנושא הזה. מניסיון של הגלים הקודמים, זה מתחיל לאט אצלנו בנושא של החיסונים אבל אם עובדים נכון, מנגישים ומסבירים נכון ומגיעים באמת לאוכלוסייה בצורה נכונה, אני רוצה להאמין, כפי שהצלחנו בפעמים הקודמות, גם נצליח כעת".