צה"ל מנסה לגרום לפלסטינים ברצועה להתקומם נגד חמאס, ולא בפעם הראשונה: בצל התיעודים מהשבועות האחרונים, שבהם נראים מאות תושבי הרצועה יוצאים בקריאות פומביות נגד חמאס ומנסים לדחוק את ארגון הטרור להסכים לעסקת חטופים - הצבא פיזר ברחבי רצועת עזה כרוזים חריגים, בצורה של עיתונים שנושא את השם "המציאות". בעיתונים נכתב לתושבי עזה: "היזהרו, בעיתון הזה תקראו על האמת".
ב"ידיעות" שבעיתון הם התמקדו ביחס של חמאס לאוכלוסייה האזרחית ברצועה, ובין היתר צורפה שם כתבה על בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק, שאמר כי "המנהרות הן בשביל שנגן על החמושים שלנו, והעם שיזהר". בעמוד האחרון של העיתון נכתב לתושבים: "אתם עדיין שותקים. תתעוררו, העתיד בידיים שלכם".
1 צפייה בגלריה
כרוזים לא רגילים לתושבי הרצועה - עיתון המציאות
כרוזים לא רגילים לתושבי הרצועה - עיתון המציאות
ה"עיתון" שפוזר בעזה, תחת השם "המציאות"
צה"ל מרבה לפזר כרוזים ברחבי הרצועה מאז מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר, בחלק מהם הוא קורא לתושבי אזור מסוים להתפנות מבתיהם לכיוון האזור ההומניטרי בדרום הרצועה, באחרים הוא קרא לעזתים להסגיר מחבלי חמאס או לספק מידע על מקום הימצאותם של החטופים הישראלים שעדיין מוחזקים ברצועה.
לפני שבוע בדיוק פרסם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן, בעמוד הפייסבוק של היחידה בשפה הערבית, "אל-מונסק", תיעוד חריג מלב הרצועה, שבו נראים המוני עזתים במסדרון ההומניטרי במערב חאן יונס קוראים "העם רוצה להפיל את חמאס".
התיעוד, כך ציינו בהודעת צה"ל אז, מגיע מתוך המסדרון ההומניטרי המאובטח שנפתח ממערב חאן יונס ומאפשר תנועה של תושבי הרצועה מערבה לאזור ההומניטרי אל-מוואסי. האלוף רסאן עליאן אמר כי "בימים האחרונים אנו רואים יותר ויותר עדויות של ביקורת פומבית שמשמיעים תושבי עזה נגד ארגון הטרור חמאס. תושבי הרצועה מעדיפים ובצדק את טובתם ואת ביטחון ילדיהם על פני המשך ההתעצמות הצבאית של חמאס ופעולות הטרור שפוגעות בהם ובעתידם".
עוד בשבוע שעבר פרסם צה"ל תיעודים של מחאות נוספות נגד חמאס ברחבי רצועת עזה, ובהם סרטון מדיר אל בלח - שבו נראים תושבים מניפים שלטים שבהם נכתב "כן להחזרת החטופים". לטענת דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, התושבים זעקו כי הם רוצים לחזור לבתיהם בהקדם - ואלה ככל הנראה מאמינים שעסקת חטופים תסייע לכך. סא"ל אדרעי פנה למנהיגי ארגון הטרור וכתב: "מנהיגי חמאס-דאעש, בראשות סינוואר, הקשיבו לזעקות עמכם".
התיעודים האחרונים, וכן ה"עיתון" שפיזר צה"ל כיום, מעיד על הניסיון של הצבא לייצר מתיחות בין חמאס לעם - בצל המתיחות בתוך הארגון בכל הנוגע לעסקת חטופים. ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח אמש על מחלוקת קשה בין מנהיגי חמאס יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה, כאשר מנהיג חמאס בעזה לוחץ על הלשכה המדינית של חמאס, היושבת בחו"ל, לאפשר את שחרור החטופים תמורת הפסקת האש של 45 ימים.