"יש אובר פאניקה בישראל ובעולם ממה שנעשה באוקראינה. אנחנו מדברים על מלחמה שנמשכת כבר שמונה שנים, כולם פה רגועים - יותר מאשר בישראל ובארה"ב". כך אמר בצהריים (יום א') ל-ynet ולדיסלב רויטברג, ישראלי לשעבר שמשמש יועץ בצוות הקרוב של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי.
על רקע החשש במערב מפלישה אפשרית של רוסיה לשטחי אוקראינה והצתת מלחמה שתשבש את הסדר העולמי כולו, אמר רויטברג כי "האויב הרוסי מנהל נגדנו מלחמה. חיילינו מגנים על גבולות אוקראינה ושמורים על השלמות הטריטוריאלית כבר שמונה שנים. במהלך כל השנים האלה האוקראינים חיים עם השכן לא הכי רגוע. הנוכחות הרוסית בגבולות מורגשת כבר שנה, היום זה כבר הגיע לשיא תקשורתי".
2 צפייה בגלריה
 נשיא אוקראינה זלנסקי והיועץ רויטברג
 נשיא אוקראינה זלנסקי והיועץ רויטברג
נשיא אוקראינה זלנסקי והיועץ רויטברג
(צילום: EPA)
על השאלה האם להערכתו רוסיה תפלוש בסופו של דבר לאוקראינה, השיב היועץ לנשיא המשטר בקייב: "אני לא 'הרב הרנטגן', אבל ככל הנראה תרחיש של פלישה זה לא התרחיש שיכול להיות בשלב הזה. בימים הקרובים נעשה הערכת מצב ונדע מה קורה. יש פה איפוק, יש פה שלווה.
"יש לנו שותפים בינלאומיים שאוקראינה קיבלה מהם תמיכה מלאה, לא במילים אלא במעשים. רואים את זה בשדה התעופה במשלוחים של הנשק שהגיע לכאן. הצבא מוכן לכל תרחיש, מבחינת חימוש, טכנולוגיה וסד"כ. זה לא שנת 2014 כמו שהיה אז בסיפוח של חצי האי קרים. הם ימצאו צבא נחוש, צבא חזק, עם מורל ענק וגבוה".
- אתם כועסים או מאוכזבים מארצות הברית? "השותפות הבינלאומיות מחזקות אותנו מבחינה כלכלית וצבאית ונתנו מעמד בינלאומי לאוקראינה. אין לנו כעס אף פעם על השותפים שלנו, אין שום כעס למי שאיתנו הולך רגל לצד רגל. יכולות להיות מחלוקות בין מדינות, שליטים ונשיאים".
- ומה לגבי ישראל ששומרת על ניטרליות? "אין אכזבה מישראל, כל מדינה שומרת על ריבונותה וכמובן האיום הרוסי גם קיים בישראל. ממש לא מזמן, ישראל הרגישה זאת דרך סוריה והגבלות אוויריות שהוטלו על ישראל. הכול דיפלומטיה, דיפלומטיה היא הדרך להצלחה".
2 צפייה בגלריה
 נוחתים בנתב"ג שהגיעו מאוקראינה
 נוחתים בנתב"ג שהגיעו מאוקראינה
נוחתים בנתב"ג שהגיעו מאוקראינה
(צילום: אריק מרמור)

- מה אתה חושב על ההמלצה של משרד החוץ הישראלי להתפנות מאוקראינה? "נכון לרגע זה אני אישית לא הייתי קורא לאזרחי ישראל להתפנות. אני לא ראש ממשלה בישראל, כל ראש ממשלה עשה את השיקול שלו. מה שנעשה - האחריות היא שלו. נכון לעכשיו זה אובר פאניקה שמגיעה מכל מיני כיוונים, כולל מרוסיה עצמה. פאניקה שנועדה לפגוע כלכלית באוקראינה".
- מה אתם מצפים מישראל ומהקהילה הבינלאומית אם תהיה פלישה רוסית? "לא הייתה התאחדות כזאת של הדמוקרטיות בעולם במשך עשרות שנים כפי שזה נראה עכשיו, ואם תהיה פלישה - אנו מצפים שהתמיכה תימשך. התאחדות הדמוקרטיות מורגשת וממשית, כל העולם מבין אותנו ומבין מה הסכנה מרוסיה. יש עדיין משא ומתן שמתנהל, מנהלות פגישות של בכירים, הרבה דיפלומטיה. זה לא סוף פסוק, ננסה להגיע להבנות דו-צדדיות".

"פוגעים ביחסים עם רוסיה"

בכירים בממשלה בירושלים מתחו ביקורת על הקריאות בדבר הצורך לחלץ ישראלים מאוקראינה. "מבחינת ניהול יחסי החוץ ושמירה על איזון חכם - זה לא", אמרו הבכירים בממשלה. "זאת טעות, כי זה פוגע ביחסים עם רוסיה כי הרוסים לא מרוצים שמתייחסים אליהם כתוקף שצריך להישמר מפניו. דיבורים על חילוץ משדרים פאניקה. אפשר לקרוא ולהזהיר, אבל כל הדיבורים על חילוץ מיותרים".
במקביל, שרת התחבורה מרב מיכאלי הנחתה את רשות שדות התעופה לאפשר המראות ונחיתות של מטוסים שימריאו לאוקראינה כדי להחזיר ישראלים לארץ. השרה עומדת בקשר גם מול חברות התעופה האזרחיות. השבוע נוספו שבע טיסות ישראליות מעבר לחמש הטיסות היומיות שקיימות בין כה וכה.
לפי הנתונים, קיים היצע של כ-6,000 מושבים מסחריים במטוסים לשבוע הקרוב, וככל שיהיה ביקוש ליותר מקומות - רשות שדות התעופה תיתן אור ירוק להמראות ונחיתות לכל מטוס מאוקראינה. המטוסים שממריאים מאוקראינה אמנם מלאים, אבל אין נהירה המונית של ישראלים החוצה. יש עוד מקומות ונכון לעכשיו אין צורך בפינוי וחילוץ.