"סמוטריץ' שכח פסוק אחד: "לא תעמוד על דם רעך" (ספר ויקרא, פרק י"ט, פסוק ט"ז)". כך בחר אמש (יום שלישי) מטה משפחות החטופים להגיב על אמירתו מעוררת המחלוקת של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שלפיה החזרת החטופים שנמצאים בשבי חמאס "זה לא הדבר הכי חשוב". אלי אלבג, שבתו לירי נחטפה לעזה לפני 137 ימים, אמר: "כשלך יחטפו את הילד אני לא אגיד מה שאתה אמרת". בהמשך חסמו קרובי החטופים את דרך בגין בתל אביב.
1 צפייה בגלריה
שר האוצר סמוטריץ' והפגנת משפחות החטופים
שר האוצר סמוטריץ' והפגנת משפחות החטופים
שר האוצר סמוטריץ' והפגנת משפחות החטופים
(צילום: REUTERS/Dylan Martinez, אלכס קולומויסקי)
בריאיון לכאן רשת ב', נשאל שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית אם החזרת החטופים זה לא הדבר הכי חשוב. הוא השיב: "לא, זה לא הדבר הכי חשוב. למה אתה רוצה תחרות? מה זה חשוב עכשיו? הכול חשוב. חשוב לנצח ולהשמיד את חמאס. זה חשוב מאוד, מה זה 'הכי חשוב'. אתה מבין שהאמירות 'בכל מחיר' הן אמירות לא נכונות וחסרות אחריות. צריך להחזיר את החטופים, אנחנו מחויבים לזה ופועלים. הדרך היחידה לעשות את זה זה פשוט להכניע את חמאס ולהפעיל עוד יותר את הלחץ הצבאי".
משפחות חטופים, ששמעו על האמירה של השר סמוטריץ' בעת הפגנה מחוץ לשער הקריה בתל אביב בזמן כינוס קבינט ניהול המלחמה, הגיבו כצפוי בתרעומת רבה. קובי בן עמי, אחיו של החטוף אוהד בן עמי, אמר ל-ynet: "כל שר שיצביע על העסקה שתגיע צריך להצביע כאילו מדובר בילדים שלו שנמצאים עכשיו בעזה".
הוא הוסיף: "הייתי רוצה להזמין את השר סמוטריץ' לשיחה אישית, אחד על אחד, ולהסביר לו שאולי ינסה להתחלף איתנו לרבע שעה. איזה שינוי חל בחיים שלו מאז 7 באוקטובר שהוא מעז לדבר כמו שהוא מדבר ולהפקיר חיים? ואם כל זה לא מספיק לו, הוא מוזמן להתחלף עם אח שלי במנהרה ואני אשב באולפנים עם המשפחה שלו ואגיד את הדברים האלה".

אלי אלבג השמיע ברמקולים דברים חריפים בהרבה: "אדון סמוטריץ' היקר, תתבייש לך. בושה וחרפה שיש לי מנהיג כזה במדינת ישראל. בושה. איש פשוט וקטן אתה. מגעיל. כל האנשים בממשלה - אוי ואבוי לכם אם לא תגידו שהחטופים זה לא הדבר הראשון החשוב. כל האזרחים ששומעים אתכם בזים לכם - היום זה הילדים שלי ושלהם ומחר זה אתם והילדים שלכם".
אודי גורן, בן דודו של טל חיימי שנרצח ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת בעזה, אמר: "האמירה הזאת יכולה להגיע רק מבן אדם שלא מרגיש אחריות למה שקרה. כעת מתכנס הקבינט, ולכל מי שנמצא שם ולכל מי שבממשלה יש אחריות מלאה להחזרת החטופים ולעצם כך שיש חטופים. אנחנו 137 יום שומעים שלא בשלו התנאים, והנה עכשיו בשלו ואתם מחליטים לא לשלוח נציג לקהיר?".
חן אביגדורי, שאשתו ובתו נחטפו לעזה ושוחררו אחרי 50 ימים בשבי חמאס, צייץ בתגובה שאליה הוסיף את תמונת בניה סמוטריץ', בנו של שר האוצר, יחד עם הכיתוב Bring Him Home Now. אביגדורי כתב: "בצלאל סמוטריץ', אמרת שהחטופים הם לא הדבר הכי חשוב. אז אולי לא הפנמת ערבות הדדית מהי, או שאתה בעניין של להקריב חטופים, או שפשוט קשה לך לדמיין מה זה להיות משפחת חטופים. אז הנה - ככה זה היה נראה. לא מאחל לך את הסבל שעוברים אחיי ואחיותיי למשפחת החטופים, מבקש שתפסיק להתעלל בהם".

דבריו של סמוטריץ' עוררו סערה גם במערכת הפוליטית. השר בני גנץ אמר: "החזרת החטופים היא לא רק יעד-על שלנו במלחמה, היא ציווי מוסרי שלנו כמדינה וכעם. היא הדבר הדחוף ביותר. לא נחמיץ שום הזדמנות להחזיר אותם הביתה".
חברת מפלגתו מהמחנה הממלכתי ח"כ יפעת שאשא ביטון אמרה: "חשוב למוטט את חמאס, אך החזרת החטופים היא הדבר הדחוף ביותר. בלי החזרת החטופים אין ניצחון. בטח לא 'ניצחון מוחלט'. ‏מי שלא מבין את זה לא יודע מנהיגות מהי".
יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד אמר כי "המתקפה של סמוטריץ' על משפחות החטופים היא חרפה מוסרית. אנשים חסרי לב לא יכולים להמשיך להוביל לתהום את מדינת ישראל".

סמוטריץ' לא התנצל על דבריו. בתגובה לזעם משפחות החטופים, אמר שר האוצר: "נשאלתי בריאיון אם החזרת החטופים זה לא הדבר הכי חשוב לפני השמדת חמאס והניצחון במלחמה. תשובתי ברורה: רק על-ידי השמדת החמאס והניצחון במלחמה נחזיר את כל החטופים. מי שקורא לעסקה בכל מחיר, יביא לתבוסת ישראל במלחמה וגם ירחיק את הסיכוי להחזיר את החטופים הביתה".
בהמשך פרסם שר האוצר סרטון לאחר ביקורו בישיבת ההסדר ירוחם שתשעה מבוגריה ותלמידיה נפלו בקרבות במלחמה בעזה. "אני מזועזע לראות שכשהייתי כאן בפנים, יש מי שמשתמש בחטופים לעשות סיבוב פוליטי. נשאלתי בריאיון 'מה יותר חשוב?' אמרתי שאני לא חושב שצריך לייצר תחרות, אנחנו צריכים לנצח את חמאס ולהחזיר את החטופים והדרך להחזיר את החטופים היא להפעיל עליו לחץ גדול, ואני אומר את זה מהיום הראשון. אני פונה לבני גנץ ולאחרים, שימו פוליטיקה בצד, עם ישראל מאוחד, נלחם, משלם מחירים כבדים ומחויב לניצחון, לביטחון ולהשבת החטופים וכל השאר פוליטיקה קטנה ולא מעניינת".
פורסם לראשונה: 22:36, 20.02.24