ארבע שנים לאחר שחיים סוסן מצא את מותו בגיל 55 כשרקד בפסטיבל הטראנס "נוורלנד", משפחתו הגישה השבוע תביעה לבית משפט השלום בבת ים, ובה היא דורשת שני מיליוני שקלים מחברת "אמבולנס חדרה" וממד"א, שהעניקו לו טיפול רפואי לאחר שהתמוטט בפסטיבל, וכן ממפיקי הפסטיבל, חברת אקולוגיה באופק. במהלך הפסטיבל נפטר עוד מבלה, אך לא הוגשה תביעה בעניינו. מותם של שני המבלים עורר הד ציבורי רחב בכל הנוגע לשימוש בסמים במהלך מסיבות טבע.
במרכז התביעה עומדת שאלת הטיפול שניתן לסוסן מהרגע שהתמוטט בארבע לפנות בוקר, באוקטובר 2018. פרקליטי המשפחה, עורכי הדין חיה מנע ודוד מנע, טוענים כי הטיפול בסוסן ניתן באיחור של שעתיים לפחות וכי סוג הטיפול לא היה מתאים ואפילו החמיר את מצבו. לפי התביעה, לו סוסן היה מפונה לבית החולים הקרוב זמן קצר לאחר שהתמוטט, חייו היו כנראה ניצלים.
3 צפייה בגלריה
מסיבת טבע בגן הפקאן
מסיבת טבע בגן הפקאן
מסיבת הטבע בגליל העליון שבה התמוטט סוסן, באוקטובר 2018
(צילום: אביהו שפירא)
3 צפייה בגלריה
מסיבת טבע בגן הפקאן
מסיבת טבע בגן הפקאן
(צילום: אביהו שפירא)
סוסן, שהיה תושב אשקלון, התמוטט באחת מרחבות הריקודים בפסטיבל שנערך בפארק הפקאן ליד קיבוץ להבות הבשן, בגליל העליון. הוא נמצא ללא הכרה כשהוא מפרכס, והועבר באמצעות רכב ריינג'ר למרפאה בשטח הפסטיבל של חברת "אמבולנס חדרה", שנשכרה על ידי ההפקה. מאוחר יותר דיווח למשטרה הפרמדיק של החברה כי חבריו של סוסן העידו שהוא עשה שימוש בסמים, זמן קצר לפני שהתמוטט. השימוש לכאורה ב"סמים למיניהם" גם מוזכר בסיכום הפטירה של בית החולים. יצוין כי מיד לאחר התרחשות האירוע משפחתו של סוסן הכחישה שימוש בסמים מצדו. לתביעה לא צורף דו"ח נתיחה שלאחר המוות.
בתביעה נטען שבמשך השעתיים הראשונות, כאשר טופל סוסן במרפאה של הפסטיבל, הוא הורדם והונשם לאחר ביצוע אינטובציה, אך אין שום דו"ח שבו מצוינים לוח זמנים והגורמים שעסקו בטיפול, כמקובל. רק כאשר חלה הידרדרות במצבו, סביב השעה שש בבוקר, והוא לא יכול היה עוד לנשום, החליט רופא החברה להזעיק אמבולנס של מד"א כדי לפנותו לבית החולים זיו בצפת. הניידת של מד"א הגיעה לאזור בשש וחצי בבוקר, כאשר מצבו של סוסן כבר היה קריטי. צוות מד"א עשה פעולות החייאה, אך כאשר סוסן הגיע לבית החולים כעבור כשעה, בשבע וחצי בבוקר – כשלוש וחצי שעות לאחר שהתמוטט ואיבד את ההכרה ברחבת הריקודים – הוא כבר היה ללא לחץ דם וללא דופק. לרופאי בית החולים לא נותר אלא לקבוע את מותו.
3 צפייה בגלריה
עורכי הדין חיה ודוד מנע
עורכי הדין חיה ודוד מנע
עורכי הדין חיה מנע ודוד מנע, שמייצגים את משפחתו של סוסן
(צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)
לתביעה מצורפת חוות דעת מקצועית-רפואית, בה נטען כי "הרופא של חברת אמבולנס חדרה שהיה בשטח החליט להמתין במשך שעתיים יקרות מפז, אשר היה ניתן במהלכן להציל את המנוח". לפי חוות הדעת הטיפול הכושל בסוסן המשיך כאשר הוא העובר לאמבולנס מד"א והיה בדרכו לבית החולים. באמבולנס, כך נכתב, לא היה רופא שיכול היה לתת לסוסן את הטיפול המיטבי שנדרשו עבורו. במהלך הנסיעה ניתנו לו מכות חשמל – אך הטיפול הזה רק החמיר את מצבו. לפי חוות הדעת "העדרו של רופא באמבולנס של מד"א, כמו גם העדרם של התרופות שהיו נחוצות, תרמו אף הם לתוצאה הטרגית שהסתיימה במות המנוח", נטען בתביעה.
פרקליט חברת "אמבולנס חדרה", עו"ד זיו עזורה, מסר בתגובה: "למרשתי לא ידוע על הגשת תביעה וכזו לא התקבלה אצלה. אם תתקבל תביעה נלמד אותה ונגיב בבית המשפט. עם זאת יצוין כי האירוע נבדק מספר פעמים לרבות על ידי משרד הבריאות ומשטרת ישראל, ולא נמצא כל פגם בהתנהלותה של מרשתי שפעלה בזמנים קצרים מקבלת האירוע ועד לחבירה עם הגורמים הרפואיים הנוספים. מרשתי משתתפת בצער המשפחה".
ממד"א נמסר: "טרם קיבלנו לידינו את כתב התביעה, וככל שתביעה זו אכן הוגשה, נמסור את תגובתנו בבית המשפט".
אחד מבעלי חברת "אקולוגיה באופק", אביטל בן שלום, מסר: "החברה עדיין כואבת את מות המנוח, יחד עם זאת לאחר בדיקה של כל הגורמים המאשרים נקבע שאין חשד כנגד המארגנים ולא הייתה שום רשלנות בניהול הפסטיבל. חשוב לציין כי מספר חודשים לאחר האירוע הטראגי קיבלנו אישור מהמשטרה ומבית המשפט לקיים פסטיבל נוסף".