ילדים קטנים שוכבים על הרצפה, תינוקות מחכים עם אמם, קשישים בתנאים קשים: סרטונים חדשים וקשים מנתב"ג מראים את הפליטים מאוקראינה שמסורבים כניסה בשדה התעופה. במהלך ישיבת קבינט העלייה והקליטה תקפו שרים את רשות האוכלוסין וההגירה ואת שרת הפנים שקד, בעקבות אותן תמונות ולאחר שב-ynet פורסמו אתמול לראשונה סרטונים בלעדיים מנתב"ג - והשרה שקד הורתה בעקבות זאת לשנות את הנוהל באופן מיידי ולהעביר את הממתינים בנתב"ג באופן קבוע למלון דן בתל אביב, שם ישהו עד להכרעה בעניינם.
שר החקלאות עודד פורר אמר בדיון בקבינט העלייה: "איפה רשות האוכלוסין וההגירה? כל זמן שאין החלטה אם לתת להם מעמד זאת שערורייה. זה נראה כמו מתקן חולות". מנהל נתב"ג שמואל זכאי אמר בדיון: "לא יעלה על הדעת שבמדינת היהודים אימא וילדה מאוקראינה לא יתקלחו שלושה ימים בגלל מדיניות רשות האוכלוסין וההגירה, תוקעים אותם בשדה על מזרנים".

6 צפייה בגלריה
תיעוד: פליטים מאוקראינה שהגיעו לנתב''ג
תיעוד: פליטים מאוקראינה שהגיעו לנתב''ג
ילדים על מזרנים בנתב"ג
יו"ר קבינט העליה והקליטה פנינה תמנו שטה אמרה: "זה ביזיון. זה עושה לנו בלגן בעולם. אסור לנו כמדינה להתנהל בצורה כזאת. הם זרוקים בנתב"ג ויוצאות תמונות קשות בעולם". נציג רשות האוכלוסין וההגירה הגיב: "חברות התעופה לא מחזירות אותם".
תמנו שטה הגיבה: "אז המדינה צריכה לרכוש כרטיסים לכל המסורבים מבלי להתייחס למדיניות של שרת הפנים. מרגע שהם מסורבים המדינה צריכה לשאת בעלויות. מדובר על 172 איש מאוקראינה".
נציג רשות האוכלוסין אמר בדיון כי האנשים שישראל מסרבת את כניסתם אינם נורמטיבים. "אנחנו לא רוצים שיכנסו כי הם לא ייצאו", אמר והזכיר שגם לפני המלחמה אוקראינה הייתה בראש רשימת המדינות שאזרחיה מפרים את האשרה שלהם. "יש שם אנשים שאנו לא רוצים שייכנסו". על פי הנתונים שהציג המל"ל, מאז 24 בפברואר סורבו 171 אנשים מאוקראינה ו-138 מרוסיה. בסך הכל הגיעו כ-6,288, מתוכם קיבלו 1868 אשרות עליה.
6 צפייה בגלריה
תיעוד: פליטים מאוקראינה שהגיעו לנתב''ג
תיעוד: פליטים מאוקראינה שהגיעו לנתב''ג
מעתה יועברו למלון. הפליטים בנתב"ג
6 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
תמנו שטה: "אסור לנו למדינה להתנהל ככה"
תמנו שטה ענתה: "אני לא נכנסת לעניין המעמד. זה בסמכות שרת הפנים. יוקם צוות ואתם תתנו פתרונות". אחד הרעיונות שעלו בדיון הוא להעביר את הסלקציה של מי שמגיעים מאוקראינה לחו"ל, כדי למנוע את המראות של הגעת מסורבים לנתב"ג - ובסופו של דבר כאמור שקד החליטה להעבירם למלון דן. תמנו שטה אמרה: "תביאו מטוסים של אנשים שיש עליהם רק עולים ולא יעשו את הבדיקות כאן". מנכ"ל משרד ראש הממשלה אמר שיקיימו על זה דיון ויפתרו את העניין.
במהלך הדיון נזף ראש הממשלה בנט בנתיב, לאחר שהתברר לו שבניגוד לסיכום אנשי נתיב לא החלו לפעול באוקראינה בהיעדר אבטחה. הוא הורה להעביר את הסמכות מנתיב לסוכנות היהודית.
נציגי הסוכנות היהודית הודיעו בדיון שהם מפעילים מוקד חירום, 24/7. בנט ביקש שוב לבדוק אם המוקד אכן מתפקד. בישיבה הקודמת בנט חייג למוקד אך לא ענו לו והוא דפק על השולחן בזעם. הפעם בנט ביקש מאלקין להתקשר למוקד. מסביב לשולחן היה מתח אם הפעם המוקד יתפקד ויענה. אלקין אכן התקשר והפעם ענו לו תוך פחות מדקה. אלקין שוחח עם המוקדנית באוקראינית וזו הפנתה אותו לנקודת איסוף בבית כנסת באוקראינה.
הסוכנות דיווחה בדיון ששכרה 4,100 חדרי מלון באוקראינה, שבהם היא משכנת יהודים לפני עלייה לארץ. בנט אמר שחייבים להתייחס ליהודים האוקראינים כמו לקוחות שצריך למשוך אותם לישראל. הוא אפילו הציע שבנקודות האיסוף יציבו מסכי טלוויזיה שבהם יראו כמה החיים בישראל טובים וזאת כדי שלא יילכו למקומות אחרים. לדברי בנט, צריך להתחרות על ליבם של היהודים.
6 צפייה בגלריה
תיעוד: פליטים מאוקראינה שהגיעו לנתב''ג
תיעוד: פליטים מאוקראינה שהגיעו לנתב''ג
בלי מקלחת, במשך ימים. השרים זעמו
6 צפייה בגלריה
עודד פורר
עודד פורר
השר פורר: "זה נראה כמו מתקן חולות"
(צילום: עמית שאבי)
השרה לשוויון חברתי מירב כהן העלתה בדיון את סוגיית ביטוחי הבריאות לעולים. היא שאלה מה קורה עם אנשים שמגיעים לארץ ואם יש להם ביטוח בריאות כי חלקם מגיעים במצב בריאותי לא טוב. התברר שמי שמגיע עם אישור עלייה מקבל מיד ביטוח בריאות, אולם כל מי שמעמדו לא מוסדר אין לו ביטוח בריאות ולכן שוקלים כעת לעשות להם ביטוחי בריאות דרך קופות החולים או חברת הביטוח הממשלתית ענבל. עוד נמסר שקופות החולים מסרבות לבטח קשישים חולים. כהן אמרה שחייבים לפתור את זה.
בנוסף התקיים דיון היכן העולים ישתכנו. מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אביעד פרידמן הציג תוכנית לסיוע במיידי בכסף לשכר דירה, לצד הפיכת מעונות סטודנטים למגורי עולים. מדובר ב-1,200 יחידות דיור. בטווח הבינוני דיבר על האפשרות להציב, אם יהיה בכך צורך, מבנים יבילים בנגב, בגליל ובגולן. בתרחיש של 50 אלף עולים, התרחיש שאליו נערכים, לוקחים אפילו בחשבון שיצטרכו לבנות שתי ערים חדשות בישראל.
בפתח הוועדה אמר בנט: "אנחנו פותחים היום את מבצע 'עולים הביתה' להעלאת יהודי אוקראינה שבסכנה, ויהודי הסביבה. זה רגע חשוב, רגע שלשמו נועדנו, ולשמו הוקמה מדינת ישראל. המשימה שמוטלת עלינו היא גדולה, היא מורכבת מהרבה מאוד משימות קטנות ופרטים קטנים, ואנחנו צריכים להבין מהי המשימה הגדולה. המשימה הגדולה היא לפתוח את הדלת, לפתוח את הלב, לקבל את אחינו ואחיותינו שנמלטים ממלחמה קשה. לוודא שמחכה להם פה קליטה חלקה ככל האפשר, קבלת פנים שתרכך ולו במעט את הטראומה שהם חווים, טראומה בלתי נתפסת - לעקור את עצמך תוך שעות או ימים ולהגיע לארץ רחוקה ושונה. בשביל זה, כולנו צריכים להצטיין. לא ליפול לביורוקרטיות מיותרות, לגלות גמישות והבנה לגודל הרגע, להבין שאנחנו - הביורוקרטיה והממשלה - צריכים להביא את עצמנו לעולה, ולא העולה צריך להתרוצץ אצלנו".
בנט הוסיף: "במקביל, אנחנו צריכים גם להיערך ליום שאחרי קבלת הפנים. העולים יהיו זקוקים למקום לגור בו, למקומות עבודה, חינוך ובריאות. אחד הדברים שיצא לי בימים האחרונים לעשות, זה לדבר עם עולים מגלי עלייה קודמים ולשמוע מהם מה הייתה החוויה שלהם ומה היו הכשלים, כדי שננסה לעשות את זה טוב יותר. זה אתגר גדול לכולנו, גם לממשלה וגם לחברה הישראלית. אין לי ספק שהחברה הישראלית והציבור הישראלי יכול לעמוד בזה, ונעמוד בזה. אני רוצה להודות לך, פנינה, על המנהיגות ועל ההובלה. אנחנו יוצאים לדרך".
6 צפייה בגלריה
קריאה לממשלת ישראל לפתוח את השערים בפני הפליטים מאוקראינה
קריאה לממשלת ישראל לפתוח את השערים בפני הפליטים מאוקראינה
העצומה לפתיחת השערים
הערב פרסם "הפורום למען קליטת פליטי אוקראינה" עצומה הדורשת מהמדינה לפתוח את שעריה בפני הפליטים מאוקראינה. על המכתב חתומים בין היתר השר לשעבר מאיר שטרית, ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי, ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו והאמנים שלום חנוך ואביב גפן.
בעצומה נכתב: "מיליוני פליטים איבדו את בתיהם ואת חייהם הקודמים. ילדים נשים ומבוגרים. הבית שלהם מופגז, החלומות שלהם מתרסקים. במיוחד לנו, אסור לנעול בפניהם את השערים. אנו קוראים לממשלת ישראל - פתחו את השערים בפני הפליטים".