למרות המשבר ביחסים בין ישראל והבית הלבן והקרע ההולך וגובר עם יהדות ארה"ב - מארגני מצעד התמיכה הישראלי השנתי במנהטן שייערך ב-4 ביוני מדווחים על היענות גבוהה של משתתפים. ב-JCRS ניו יורק, הארגון היהודי שעומד מאחורי ניהול המצעד מדי שנה, צופים כי 40 אלף בני אדם יצבאו על השדרה החמישית עם דגלי כחול לבן.
יותר מ-30 משאיות ישתתפו באירוע, הצועדים ייצגו יותר מ-250 קבוצות שונות מכל גוני הקשת הפוליטית שייהנו גם מהופעות מוזיקליות. לא פחות משליש משרי ממשלת ישראל - תשעה שרים ושרות - ישתתפו במצעד. מלבדם ישתתפו גם כמה חברי כנסת.
"זאת הזדמנות עבורנו להתאסף כיהודים וללכת יחד, להראות לעולם שאנחנו קהילה אחת, גם כשאנחנו לא מסכימים", אמרו המארגנים. "כשאנחנו מכבדים 75 שנים של מולדת יהודית במצעד, אנחנו מבקשים, כפי שאומר הנושא השנה, לחדש את התקווה".
1 צפייה בגלריה
בני גנץ בצעדה למען ישראל בניו יורק
בני גנץ בצעדה למען ישראל בניו יורק
מפגן התמיכה בישראל הגדול בעולם במנהטן, אשתקד
(צילום: JCRC-NY)
ואולם, לא כולם מסכימים עם דברי המארגנים. "אם הנושא של המצעד השנה הוא 'חידוש התקווה' - אין שום דבר מלא תקווה בדרך המסוכנת לאוטוריטריות שאליה גוררים אורחי המצעד את ישראל", צוין בעצומת מחאה שעליה חתמו בתוך יממה יותר מ-600 ישראלים שמתגוררים בארה"ב.
המוחים קוראים למארגני המצעד לא לאפשר את השתתפותם של "אדריכלי המהפכה המשפטית", ובפרט יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן והשר למורשת עמיחי אליהו. "בתור ישראליות וישראלים המתגוררים.ות בניו יורק וברחבי ארצות הברית, אנחנו קוראים לקהילה היהודית: לא לנורמליזציה של הממשלה הקיצונית והאנטי-דמוקרטית!", צוין בעצומה.
עוד נכתב כי "אף על פי שרבים מאיתנו השתתפו בעבר במצעד כדי לחגוג ישראל, איננו יכולים לצעוד לצד פקידי ממשל קיצוניים בזמן שהם עוסקים בתוכנית לסילוק הדמוקרטיה במדינה. אנו קוראים למארגנים ולכל מי שאכפת להם מעתידה של מדינת ישראל לעמוד בסולידריות עם המפגינים הפרו-דמוקרטיים בישראל. בניו יורק וברחבי ארה"ב מתנגדים להשתתפות משלחת ממשלת ישראל הקיצונית במצעד חגיגות ישראל ישראל השנה".

"עלבון למפגינים למען הדמוקרטיה"

בן וינברג (35), במקור מתל אביב וכיום תושב ניו יורק, עומד מאחורי המחאה. לדבריו, "אסור לנרמל את שרי הממשלה המסוכנת הזאת באירועים למען ישראל. אנשים מפגינים ברחבי ארצות הברית חודשים נגד ממשלת ההפיכה, וממשל ארצות הברית אף מחרים חלק נכבד מהשרים בממשלה, ואז מצעד ישראל השנתי מזמין שליש מהממשלה הזאת לצעוד? זה עלבון למפגינים למען הדמוקרטיה".
מכתב דומה שחתום על ידי ישראלים ואמריקנים צפוי להתפרסם היום ביוזמת ארגון המחאה נגד המהפכה המשפטית UnXeptable. בנוסף למכתבי העצומה והקריאה להחרים את המצעד, קבוצה של מאות בני אדם צפויה למחות במהלך הצעדה עצמה, מחוצה לה ובתוכה. המחאות צפויות לזלוג גם מחוץ לצעדה אל האירועים הפרטיים וקבלות הפנים שיובילו השרים ברחבי העיר. "הנוכחות של השרים לא תעבור בשקט, זה בטוח", מבטיח וינברג.
מארגון JCRC נמסר בתגובה כי "כבר עשרות שנים שהמצעד כולל משלחות של נכבדים ישראלים ופקידי ממשל מהקואליציה והאופוזיציה, מה שצפוי לקרות שוב השנה. אנחנו מעריכים את זה שאנשים רבים בישראל ובעולם ממשיכים להפגין בלהט בנוגע לעתידה של ישראל ואנחנו מקבלים בברכה משתתפים בעלי נקודות מבט ודעות שונות כדי להראות את אהבתם לישראל ולהשתתף במצעד.
"היום הזה מציג את הקשת הרחבה של החיים היהודיים ומעבר לכך זאת הזדמנות לחגוג את המרקם התוסס של החברה הישראלית, את השיח הלאומי המשגשג שלה, ומהווה הזדמנות ייחודית לצעוד יחד, תרתי משמע, בשדרה החמישית ולחגוג 75 שנה לישראל".