משרד הבריאות בעזה הודיע בצהריים (יום א') כי 31 פגים שטופלו בבית החולים שיפא פונו משם במבצע חריג יחסית. ההודעה על פינוי התינוקות מגיעה בתום ימים ארוכים שבהם עקבו כלי תקשורת בינלאומיים באדיקות אחר מצבם, והיא מעוררת לתשומת לב בעולם.
בשיפא, נזכיר, הודיעו לפני שבוע כי הפגייה שבה טופלו התינוקות חדלה מלתפקד, בשל הפסקות החשמל במתחם, ותמונה שהופצה ובה הם נראו מחוץ לאינקובטורים הפכה לוויראלית ועוררה דאגה בעולם. התמונה הזו גם הפכה לאחד הסמלים של המשבר ההומניטרי ברצועת עזה, משבר שככל שהולך ומחריף מקטין לדברי הממשלה את מרחב התמרון המדיני שלה – באופן שהביא בסוף השבוע להחלטת קבינט המלחמה לאפשר הכנסת דלק לרצועה.
3 צפייה בגלריה
תינוקות פגים שלטענת בית החולים שיפא בית חולים ב עזה הוצאו מהאינקובטורים בגלל היעדר חשמל
תינוקות פגים שלטענת בית החולים שיפא בית חולים ב עזה הוצאו מהאינקובטורים בגלל היעדר חשמל
תמונת הפגים, שהפכה לוויראלית ועוררה דאגה בעולם
(צילום: רויטרס)
הכותרת
פני הרשע: האנשים שמאחורי המתקפה הרצחנית של חמאס / אבי יששכרוף
32:58
מבצע הפינוי של התינוקות הפגיעים הוא חריג כאמור, ועד כה לא דווח על פינוי מסודר של חולים מהמתחם. לפי הסהר האדום הפלסטיני, הפגים פונו על ידי אנשיו בתיאום עם ארגון הבריאות העולמי והמשרד לתיאום הומניטרי של האו"ם. הם יועברו לבית חולים של איחוד האמירויות ברפיח שבדרום הרצועה.
אף על פי שהדבר לא צוין בהודעת הסהר האדום, סביר להניח שהמבצע תואם גם עם צה"ל, שכוחותיו ממשיכים לפעול בשיפא בחיפוש אחר תשתיות טרור. רק אתמול הודיע צה"ל כי יפעל לסייע בפינוי חולים ומטופלים מהמתקן. דובר מטעם משרד הבריאות בעזה – שנתון לשלטון חמאס – אמר מוקדם יותר היום ל-CNN כי האמבולנסים של הסהר האדום ממתינים שבולדוזרים של צה"ל יפתחו להם את הדרך. לא ברור לפי שעה אם הפינוי אכן התבצע בסיוע הצבא.
3 צפייה בגלריה
פגים במתחם הרפואי שיפא
פגים במתחם הרפואי שיפא
העברת פגים משיפא, בשבוע שעבר
3 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה״ל בבית החולים שיפאא׳
פעילות כוחות צה״ל בבית החולים שיפאא׳
כוח צה"ל ליד שיפא
(צילום: דובר צה"ל)
לפי האו"ם, בשיפא נותרו עוד 291 מטופלים אחרים שמצבם הקשה לא מאפשר להם להתפנות באופן עצמאי, אחרי שבסוף השבוע מאות פלסטינים שמצאו מחסה במתחם עזבו אותו. בבית החולים טענו שצה"ל הורה על הפינוי, אבל בצבא הכחישו זאת ואף פרסמו הקלטת שיחה בין מנהל בית החולים לקצין בכיר כדי להוכיח זאת.
כך או כך, נציגים של ארגון הבריאות העולמי שביקרו אתמול בשיפא תיארו את המצב שם כאיום ונורא וכ"אזור מוות". משלחת הנציגים, כך מסר האו"ם, שהתה בשיפא שעה אחת ומצאה שם עדויות להפגזות ולירי. הצוות גם דיווח על קבר אחים שנחפר בכניסה לבית החולים, ולפי האו"ם נאמר לנציגיו שיש שם 80 גופות. האו"ם הדגיש כי הוא פועל לפינוי שאר המטופלים שנותרו בבית החולים.
במקביל לעיסוק במצב בשיפא, בתקשורת העולמית הוקדשה ביממה האחרונה תשומת לב רבה יחסית לדיווחים על שתי פגיעות קטלניות בבתי ספר של אונר"א, ששימשו כמקומות מחסה לפליטים פלסטינים. אתמול דיווחו הפלסטינים על עשרות הרוגים – לפחות 50 לטענתם – בבית הספר אל-פאחורה שבג'באליה, וכמה כלי תקשורת בינלאומיים דיווחו כי הצליחו לאמת את אמינותו של סרטון קשה שהופץ משם, ובו נראים גופות שמפוזרות ברחבי בית הספר לצד הרס רב במקום.


הפלסטינים טענו כי בית הספר נפגע בתקיפה ישראלית – כשברקע הרחבת הפעילות הקרקעית של צה"ל לאזור ג'באליה בסוף השבוע – ובצה"ל טרם אישרו או הכחישו את הטענות. רשת CNN דיווחה כי צה"ל מסר לה שהתקרית מוכרת לו ונבחנת, אך מאז כבר עברו שעות ארוכות ולא הייתה הודעה נוספת. לפי הדיווחים ביום שישי הייתה פגיעה נוספת בבית ספר של האו"ם, הפעם בשכונת זייתון בעזה, וגם בה לפי האו"ם רבים נהרגו.
ראש אונר"א, פיליפה לזריני, אמר בעקות הפגיעות בשני בתי הספר שמפעילה הסוכנות שלו: "המתקפות הללו הפכו לדבר שבשגרה. הן חייבות להיפסק. אי אפשר להמתין יותר להפסקת אש הומניטרית". מרתין גריפית'ס, שליח מזכ"ל האו"ם לעניינים הומניטריים, גינה גם הוא את הפגיעה בבתי הספר: "מקלטים צריכים להיות מקום בטוח. בתי ספר צריכים להיות מקום של למידה. חדשות טרגיות על ילדים, נשים וגברים שנהרגו כשמצאו מקלט בבית הספר אל-פאחורה בצפון רצועת עזה. אזרחים לא יכולים ולא צריכים לסבול את זה יותר. האנושיות צריכה לנצח".
אף שכאמור נסיבות הפגיעה במתקנים אינה ברורה לפי שעה, במדינות ערב כבר מיהרו להאשים את ישראל. גם הכותרת הראשית ב"גרדיאן" הבוקר הייתה נחרצת למדי: "הפצצות ישראליות הרגו 80 פלסטינים במחנה פליטים", נכתב בה – בלי ניסיון לייחס זאת לפלסטינים, שלפחות בתקרית בית החולים אל-אהלי בחודש שעבר האשמתם כלפי ישראל התבררה כמוטעית.