שר הביטחון יואב גלנט אמר הערב (חמישי) בעצרת "הגבורה והזיכרון" של חיל השריון לציון 75 שנים להקמת החיל, שהתקיימה בלטרון בסימן 50 שנים למלחמת יום הכיפורים, כי "כאשר נדמה היה שאין במה להיאחז, בשעות של כאב גדול ושבר נורא, נאחזנו כעם בטובתה של המדינה, בדגל, בסמל ובמגילת העצמאות". הוא התנער מעמדת נציג הממשלה בדיון על עילת הסבירות: "כל המערער על מעמדה של מגילת העצמאות פוגע בעמוד התווך המוסרי של מדינת ישראל" - וזכה למחיאות כפיים.
לדבריו, "זו המגילה המהווה את פרק הפתיחה של החוקה הבלתי כתובה של מדינה ללא חוקה. גם היום היא מגלמת את היסודות עליהם נבנתה ומתקיימת מדינת ישראל - מדינה יהודית, מדינה דמוקרטית ושוות זכויות לכל אזרחיה. במיוחד בימים של מחלוקת וחוסר הסכמה ראוי שנשמור על המכנה המשותף הלאומי הרחב ונצעד לאורו של המצפן הערכי והמעשי המגולם במגילת העצמאות".

"בצהרי יום הכיפורים בשנת 1973, בהתקפה מתואמת ומתוכננת, פלשו צבאות ערב לישראל. לוחמי צה"ל מצאו עצמם מעטים מול רבים, ביבשה, באוויר ובים. רוח הקרב, הנחישות והגבורה הם שאפשרו את בלימת כוחות האויב. 50 שנה חלפו, אך לקחי המלחמה עוד צרובים בעשייתנו. המאבק על חיינו לא תם, מדינת ישראל ומערכת הביטחון נדרשות למוכנות צבאית ולאומית מתמדת. עלינו לעשות כל שנדרש כדי להבטיח ששוב לא נופתע. זוהי חובתי ואחריותו כשר הביטחון להבטיח שצה"ל יהיה מוכן לכל תרחיש", אמר.
הוא פנה למשפחות השכולות, ואמר כי "בשעה זו אני מרכינים ראשנו על יקירכם. אנו מאמצים אתכם אל ליבנו באחווה, תוך ההבנה כי המלחמה עבורכם לעולם לא הסתיימה ולא תסתיים. יהיה זכם של הנופלים נצור בליבנו לנצח נצחים. רעיי לנשק, זכות גדולה עבורי להיות כאן היום כשר הביטחון, להצדיע ולהודות לכם על שעות וימים שיזכרו לנצח בקורותינו כאומה. הפרקים שכתבתם נכתבו בדמם ועוז רוחם של הלוחמים. תודה לכם על אומץ הלב, ההשראה והמופת שאתם מהווים - בעבר וגם היום".
4 צפייה בגלריה
טקס הגבורה והזיכרון השנתי לחיל השריון בסימן 50 שנה למלחמת יום הכיפורים
טקס הגבורה והזיכרון השנתי לחיל השריון בסימן 50 שנה למלחמת יום הכיפורים
גלנט ליד "קיר השמות"
(צילום: יאיר שגיא)
נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר בנאומו כי "המלחמה החלה בהפתעה מוחלטת. באותן שעות קשות, אחרי שהותקפנו מכל עבר וגורלה של ישראל היה מוטל על הכף, היו אלה לוחמי השריון בחזיתות הצפון והדרום שעמדו כחומת מגן", ואף ציטט מספרו של אביו חיים הרצוג: "תוצאות המלחמה הן עדות לאחד הניצחונות הגדולים בהיסטוריה ולאחד הקרבות ה'הרואיים' בהיסטוריה. חיל השריון הוא חזק, מתחזק ומתחדש כל עת. יחידות השריון נמצאות בקו ההגנה הראשון, הלוחמים הצעירים הם ממשיכיהם של דור כיפור. אנו גאים בכם וסומכים עליכם".
בנאומו התייחס הנשיא גם למחאות סביב המהפכה המשפטית: "המשבר הפנימי מאיים עלינו. אם נמשיך ללכת עם הראש בקיר נחמיץ הזדמנויות לשלום בית בתוכנו, ויהיו לכך מחירים כבדים. נבחרי הציבור שלנו חייבים להבין את זה. בימים של פירוד, האחידות שלכם השריונרים עומדת כעמוד האש במחנה", אמר.
4 צפייה בגלריה
טקס הגבורה והזיכרון השנתי לחיל השריון בסימן 50 שנה למלחמת יום הכיפורים
טקס הגבורה והזיכרון השנתי לחיל השריון בסימן 50 שנה למלחמת יום הכיפורים
"תוצאות המלחמה - עדות לאחד הקרבות ה'הרואיים' בהיסטוריה". הרצוג
(צילום: יאיר שגיא)
4 צפייה בגלריה
יעל בת חן אנג״ל ויצחק הרצוג
יעל בת חן אנג״ל ויצחק הרצוג
החיילת יעל בת חן אנג'ל ונשיא המדינה
4 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
"הלוחמים בבטן הטנק הצפופה הם פניה היפות של החברה הישראלית". הרמטכ"ל הלוי
(צילום: יאיר שגיא)
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אמר כי "אנו עומדים על סיפו של יום הכיפורים. אלו ימי חשבון נפש, ימים הרי עולם. לפני יובל שנים פתחה סוריה במלחמה, אחת הקשות בתולדותינו. אנו זוכרים את ההלם שהכה את הכוחות ואת ההכרעה שהושגה כנגד כל הסיכויים. המלחמה היא שם נרדף לכשל אסטרטגי, אך היא גם מופת לגבורתם חיילי צה"ל ומפקדיו. האדם שבטנק ינצח".
"מקום מיוחד בהכרעה שמור לכוחות השריון. צוותי הטנקים הלכו והתמעטו, אך לא חדלו מלחימתם. מפקדים ואנשי צוות נפגעו, עלו על טנק אחר והמשיכו במשימתם. הם עשו זאת בחירוף נפש למען למען מדינתם ומשפחותיהם. בני המשפחות היקרים, הכאב על יקירכם לא מבחין בין חול לשבת. אנו אתכם בכל ימות השנה, כואבים ותומכים. הלוחמים בבטן הטנק הצפופה, פניה המגוונות והיפות של החברה הישראלית, מתלכדים כאחד למלא את משימתם".
הוא הוסיף כי "עם השנים שחלפו צה"ל פיתח את כישוריו, אך הלוחמים הם הכוח הגדול שלנו. מלחמת הכיפורים הייתה המלחמה הרב-זירתית האחרונה שידענו. אם אויבנו מקווים לכפות עלינו אתגר דומה מוטב שידעו - רוחנו אינה נופלת מרוח 1973. אנחנו מתאחדים עם הנופלים שקיפדו את חייהם ומחויבים ללמוד ממורשתם. גם בחלוף יובל השנים אנחנו חייבים ללמוד על לקחי המלחמה, על הטלטלה האסטרטגית ועל המשבר התפיסתי, המדיני והצבאי, ומעל הכל להזכיר את הלכידות שחישלה את הלוחמים עד שהביטחון חזר לקנו".
בטקס, שנערך ליד "קיר השמות" באנדרטת "יד השריון", נכח גם קצין השריון הראשי תת-אלוף הישאם איבראהים - ובמסגרתו הניחו על הקיר, שעליו חקוקים שמותיהם של 5,025 חללים, את זר מדינת ישראל, זר ממשלת ישראל, זר צה"ל וזר קצין השריון הראשי. את הזרים הניחו השר, הנשיא, הרמטכ"ל והקצין הראשי של החיל בליווי קרובי משפחתם של נופלים מחיל השריון.
החיילת יעל בת חן אנג'ל, בתו של חן אנג'ל שנפל ב-2003 בעת היתקלות עם מחבלים, סיפרה לנשיא הרצוג כי הלכה בדרכו של אביה וכעת היא משרתת בגדוד 195 כמדריכת שריון: "הייתי בבטן כשאבא נפל. מרגש להניח זר כחיילת במדים לזכר אבא. מרגש לשרת בגדוד שלו", אמרה.