נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, ממשיך להסלים את הרטוריקה נגד ישראל, שבה הוא נוקט מאז פרוץ המלחמה ברצועת עזה. "ישראל היא מדינת טרור", קבע. חמאס, לדבריו, מדובר ב"מפלגה שזכתה בבחירות בפלסטין" - על אף שכאלה לא נערכו ברצועת עזה מאז 2006, ולמעשה ארגון הטרור השתלט על הרצועה ב-2007 אחרי קרבות עם הפתח.
לטענת ארדואן, "ישראל מבצעת רצח עם בעזה, נפעל בזירה הבינלאומית כדי למנוע את זה". ארדואן, שמאז אמירתו המביכה של השר עמיחי אליהו מקפיד להדהד את מדיניות העמימות הגרעינית של ישראל, פנה בדבריו לראש הממשלה: "זה ברור שלישראל יש נשק גרעיני. נתניהו, תענו - יש לכם פצצה גרעינית או לא".
השר בני גנץ, חבר קבינט המלחמה המצומצם, אמר בתגובה לדבריו הבוטים של ארדואן: "ישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון. היא גם החזקה ביותר במזרח התיכון ויש לה את החובה להגן על עצמה. היא תפעיל את כל הכלים שעומדים לרשות העניין הזה. אנחנו עושים כל מה שאפשר לצמצם את פגיעה באזרחים, הרחקנו אותם, אפשרנו לתת להם מענה הומניטרי מדרום ואני חושב שאנחנו עושים את זה בצורה ראויה. אני חושב שהתבטאויות אלו אינן במקום, אני מקווה שבמעלה הדרך נוכל לסדר גם את העניין הזה".
2 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ב פרלמנט ב אנקרה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ב פרלמנט ב אנקרה
נשיא טורקיה ארדואן
(צילום: Murat Cetinmuhurdar/PPO/Handout via REUTERS)
הכותרת
כאב של לוחמים: היחידות ביקשו קב"ן ביום הראשון למלחמה
25:36
כמה ימים בלבד אחרי טבח 7 באוקטובר ותחילת המלחמה, גינה ארדואן בחריפות את ישראל והכריז: "ישראל לא מתנהגת כמו מדינה". הוא אמר אז עוד: "אסור שישראל תשכח שאם היא פועלת כמו ארגון ולא כמו מדינה, בסופו של דבר כך נתייחס אליה". בהתייחסות לאופי התקיפות אמר ארדואן כי לצה"ל יש "שיטות מבישות".
בהמשך ארדואן קרא שוב לישראל להפסיק את תקיפותיה ברצועת עזה, ואף הפציר בקהילה הבינלאומית לפעול להפסקת אש הומניטרית באזור. "ישראל מתגרה במדינות האזור, במקום לחזור בה מהטעויות שנעשו בעזה", אמר הנשיא הטורקי שבועיים אחרי הטבח בדרום.
2 צפייה בגלריה
פגישת נתניהו וארדואן בשגרירות טורקיה בניו יורק, במהלך עצרת האו"ם
פגישת נתניהו וארדואן בשגרירות טורקיה בניו יורק, במהלך עצרת האו"ם
ארדואן עם נתניהו בפגישתם בשולי עצרת האו"ם בספטמבר
(צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
בסוף החודש שעבר אמר ארדואן כי חמאס אינו ארגון טרור, הוא ארגון שחרור שמנהל מאבק על אדמתו". בנאום בפני המחוקקים של מפלגתו בפרלמנט, הודיע ארדואן כי הוא מבטל את ביקורו המתוכנן בישראל. "אין לנו בעיה עם מדינת ישראל, אך יש לנו בעיות עם המדיניות שלה נגד הפלסטינים", אמר אז ארדואן. "ישראל ניצלה את הכוונות הטובות של טורקיה, לא אבקר בה כפי שתוכנן. אנחנו לא חייבים לה כלום".
בישראל זעמו על האמירה של ארדואן שלפיה "חמאס אינו ארגון טרור אלא ארגון שחרור שמנהל מאבק על אדמתו". גורם מדיני בכיר בירושלים אמר אז: "בתפיסת האיסלאם של ארדואן, להרוג יהודי זה בסדר וחמאס הוא ארגון לגיטימי לחלוטין".
בתגובה הרשמית של משרד החוץ נמסר אז: "ישראל דוחה בשאט נפש את דבריו החמורים של נשיא טורקיה על ארגון הטרור חמאס. ‏החמאס הוא ארגון טרור מתועב הגרוע מדעאש שרוצח באכזריות ובכוונה תחילה תינוקות, ילדים, נשים וזקנים, לוקח אזרחים כבני ערובה ומשתמש בבני עמו כמגנים אנושיים. ‏גם הניסיון של נשיא טורקיה להגן על ארגון הטרור ודברי ההסתה שלו לא ישנו את מחזות הזוועה שכל העולם ראה ואת עובדה החד משמעית: חמאס=דעאש".