משטרת בריטניה ממשיכה היום (א') במצוד אחר עבדול אזדי, גבר בן 35 שתקף בשבוע שעבר אֵם ושתי בנותיה בחומר כימי רב-עוצמה ברחוב בדרום לונדון, ואז נמלט. לפני שנעלם הספיקו מצלמות אבטחה לתעדו כשהחצי הימני של פניו מכוסה כווייה שכנראה נגמרה לו מהחומר הכימי שבו תקף אותן.
2 צפייה בגלריה
בריטניה תוקף חומר כימי עבדול אזדי פליט אפגני
בריטניה תוקף חומר כימי עבדול אזדי פליט אפגני
עבדול אזדי כפי שתועד במצלמות אבטחה אחרי התקיפה. קנה בקבוק מים ונעלם
(צילום: "AFP PHOTO / Metropolitan Police Service)
המתקפה אירעה ביום רביעי בשעה 19:25 לפי השעון המקומי: אזדי התקרב לאישה בת 31 שאותה הכיר ולשתי בנותיה, בנות 3 ו-8, ואז התיז עליהן חומר מאכֵל מרוכז למדי וחזק ביותר. שלוש נשים וגבר ניסו לעצור אותו כשנמלט מהזירה, ואחרי שהתנגש עם מכוניתו במכונית חונה – המשיך לברוח ברגל. בהמשך עבר בסניף של Tesco וקנה בקבוק מים, ואז עלה לרכבת.
האם שהותקפה עדיין מאושפזת, והרופאים מגדירים את הפגיעה שספגה "פגיעה שמשנה חיים", מבלי לפרט. פגיעותיהן של הילדות חמורות פחות מכפי שסברו תחילה, והן כבר שוחררו.
בימים שעברו מאז התבררו פרטים מטרידים על אזדי. לפי התקשורת הבריטית, נמצא כי הוא הסתנן לבריטניה במשאית בשנת 2016, וכי שתי בקשות מקלט שהגיש לאחר מכן נדחו. בשנת 2018 הורשע בתקיפה מינית ובהתערטלות, ובגין מעשה זה נגזר עליו מאסר על תנאי. בשנת 2020, אחרי הבקשות שנדחו ואחרי ההרשעה בעבירות מין, התקבלה בקשת המקלט השלישית שלו.
לפי הדיווחים בבריטניה, בקשת המקלט של אזדי התקבלה לאחר שכומר העיד כי התנצר וכי כעת הוא "מחויב לחלוטין" לדתו החדשה. לעדות זו יש חשיבות: אחד הטיעונים שמבקשי מקלט בבריטניה יכולים להעלות כדי לקבל הגנה מגירוש היא שאם ישובו לארצם יסבלו מרדיפה דתית. אפגניסטן היא מדינה מוסלמית שמרנית למדי, המיעוט הנוצרי סופג בה פיגועי תופת במשך שנים, ונראה כי טיעון זה סייע לאזדי לזכות במקלט המיוחל. כעת יש ספק בכנותה של ההצהרה ההיא, והרשויות מחפשות תיעוד רשמי לכך שהתנצר.
2 צפייה בגלריה
בריטניה תוקף חומר כימי עבדול אזדי פליט אפגני
בריטניה תוקף חומר כימי עבדול אזדי פליט אפגני
האם ארגון פשע מסתיר אותו? אזדי בתמונה מן העבר
(צילום: AFP / Metropolitan Police Service)
היום הודיעה המשטרה כי היא מציעה פרס בסך 20 אלף פאונד למי שימסור מידע שיוביל ללכידתו של אזדי. יותר מארבעה ימים אחרי התקיפה, איש ממכריו לא דיווח לרשויות כי התוקף הנמלט יצר איתו קשר, אף שהמשטרה מעריכה כי יש מי שיודעים היכן הוא. היא מזהירה כי כל מי שיעזור לו לברוח מאימת הדין הופך עצמו שותף למעשה ומסתכן בהעמדה לדין. החיפושים אחרי אזדי מתנהלים גם בניוקאסל, העיר שממנה הגיע ללונדון בבוקר התקיפה. הצהובון "דיילי מייל" דיווח כי החוקרים בודקים את האפשרות שארגון פשע מסייע לו להסתתר.
בבריטניה עולה כעת השאלה כיצד התאפשר לאזדי להישאר בממלכה. כששרת החינוך ג'יליאן קיגן נשאלה כיצד עולה על הדעת שאזדי קיבל מקלט אחרי שהורשע בעבירות מין, השיבה: "אני חושבת שזה דבר שיותר מאדם אחד שואל". דוברו של ראש הממשלה רישי סונאק מסר ביום שישי כי סונאק "אינו חושב שלפושעים זרים צריכה להינתן אפשרות להישאר בבריטניה".
גם שר בממשלת הצללים של הלייבור שבאופוזיציה, כריס בראיינט, נשאל היום ב"סקיי ניוז" אם פרשת אזדי מלמדת שדבר מה מקולקל במערכת הבריטית, והשיב: "כן. אם כל מה שאמרו עליו נכון, מדהים שהציבור הבריטי מוצא עצמו בפני סכנה מצד האיש הזה".