3 צפייה בגלריה
חשיפת ynet חטיבת כפיר צה"ל הערכות תרגיל מלחמה עזה זירה פלסטינית
חשיפת ynet חטיבת כפיר צה"ל הערכות תרגיל מלחמה עזה זירה פלסטינית
חשיפת ynet חטיבת כפיר צה"ל הערכות תרגיל מלחמה עזה זירה פלסטינית
(צילום: דובר צה"ל)
טיפול נוקב בחטיבת כפיר לאחר חשיפת קבילת ההתעללות בסיירת: קרוב לחודש לאחר שפורסם ב-ynet סיפורו של סמל רועי (שם בדוי), לוחם סיירת חרוב, סיימו בחטיבת כפיר את תחקיר טענותיו בממצאים קשים ובמסקנות אישיות חמורות נגד המעורבים.
מפקד הפלוגה של רועי בטירונות קיבל נזיפה פיקודית לתיקו האישי שצפויה להשפיעה על קידומו בעתיד, מפקד הצוות של החייל לא יקודם לסגן פלוגה כפי שהיה אמור להיות, ויודח מהחטיבה. מפקד הכיתה של רועי, כיום צוער בבה"ד 1, יודח ככל הנראה מקורס קצינים, כפי שסוכם בין מפקד חטיבת כפיר, אלוף משנה שרון אלטיט, למקבילו בבית הספר לקצינים של צה"ל. בימים האחרונים שוקלים מחדש בחטיבה אם להדיח את המ"כ מקורס הקצינים או להענישו בדרך אחרת, תוך התדיינות מול רועי ומשפחתו באשר לחומרת העונש.
לפי הקבילה שהוגשה, המ"כ סירב 9 פעמים באחד ממסדרי הבוקר בטירונות לאשר לרועי להטיל את מימיו חרף תחינותיו. הטירון נאלץ להסכים לכך אך בשל סירוביו מפקדו הוא הטיל את מימיו ברחבת הפלוגה לצד חבריו ליחידה המובחרת, וחש מבוכה והשפלה שפגעו בו. אותו אירוע הצטרף לשרשרת התעללויות וליקויים חמורים ביחס כלפיו כפי שתוארו בקבילתו. שני גורמים פיקודיים נוספים שהיו במוקד הקבילה לא נענשו ואף לא תוחקרו מאחר וכבר הספיקו להשתחרר (האירועים התרחשו לפני כשנה), וגם לא היו מוכנים, לפי גורם בכיר ביחידה, להתייצב לשמיעת גרסתם במסגרת ימי מילואים.
מסכת האירועים נגד רועי החלה בסוף שבוע סוער של הטירונות, בשטחי האש בבקעת הירדן. הלוחם, שזכה להצטיינות על תפקודו זמן קצר קודם לכן והיה מועמד לצאת לקורס מ"כים בהקצאה מוקדמת, נדרש לסחוב ציוד על גבו במשקל של כ-100 קילוגרמים, בתוואי שטח קשה, הררי ובוצי, לאחר שנתקע עם קבוצה קטנה של חיילים ובהם מפקדו, בשטח האימונים, מבלי שהרכב המינהלתי יכול היה להמשיך ולשאת את הציוד הכבד באופן בטוח חזרה לבסיס.
"המפקד שלי הבטיח שאם אעשה זאת ואסחוב את האוהל והסמיכות הספוגות במי הגשמים אקבל את תפקיד קשר המ"מ לו שאפתי, אך בסוף הסחיבה, אחרי המתנה של שעות בכפור בשטח, חשתי התפרקות פיזית והתקפלתי מכאבים עזים", סיפר אז. התחקיר מצא כי גם מפקדו של רועי השתתף בסחיבת הציוד, אך הלוחם קבל על ההתנהלות של המפקדים לאחר אירוע זה, ולא על התנהגותם בו: דרישותיהם כי ייצא למסעות ללא התחשבות במצבו הבריאותי שהחמיר, המשך נשיאת משקלים חריגים ואסורים לפי הפקודות, אי-כיבוד גימלים שקיבל רועי ודרישות לטרטרו חזרה לבסיס המרוחק שבצפון הבקעה, סירוב לתת לו אוכל בזמן שהיה מרותק למיטה בבסיס באופן שאילץ את חברו לצוות להבריח לו מעט מזון לחדרו וכשלים של חיל הרפואה לאבחן את הבעיה הרפואית ממנה סבל.
רק לאחר שהוריו מימנו מומחים פרטיים זוהו שני קרעים במפרק הירך ובלברום, והצלקות הנפשיות רק החלו להתעצב מהחוויות הקשות שעבר רועי. בינתיים, הפרופיל הצבאי שלו ירד ובמקביל הוא נדרש לטיפולים פסיכולוגיים ופסיכיאטריים. בצה"ל עדיין לא אישרו למשפחתו החזר כספי על הבדיקות שנאלצו לעשות על חשבונם.
לפי גרסת המ"כ שסירב לאפשר לרועי להתפנות, הוא לא זוכר אירוע שכזה. התחקיר העלה כי מדובר במ"כ שהיה מוערך מאוד ע"י טירונים אחרים לפי שאלוני ביקורת שמילאו לטובתו ולכן נשקל מחדש עונשו. "הייתה פה הצטרפות של אירועים לא טובים, וגם הדרישה ממנו לחזור לבסיס אחרי שקיבל גימלים הייתה אסורה ומיותרת, אך מהרגע שהמ"פ זיהה זאת התאפשר לרועי לחזור לביתו מיד", הבהיר ל-ynet קצין בכיר בחטיבה.
בכפיר הציגו בכנס מיוחד את כל לקחי התחקיר לכל סגלי הפיקוד בחמשת גדודי החטיבה, עם דף הוראות שחיבר המח"ט אל"מ אלטיט ובו עונש מינימלי לכל אירוע השפלה או זלזול בחיילים מצד מפקדים – הדחה מתפקיד והורדה בדרגה, במקביל לטיפול מצ"ח אם האירוע גובל בפלילים.

אגרופים בבטן כחלק מאימון קרב מגע

בתוך כך, הושלם בחטיבה תחקיר נוסף שאירע אף הוא בחודשים האחרונים בפלוגת הטירונים של סיירת חרוב: מדריך קרב מגע שהחליט להכות באגרוף בבטן של הטירונים, בתום האימון באולם הספורט שבבסיס האימונים החטיבתי בבקעה ובנוכחות המפקדים. המדריך הגדיר זאת כ"חישול הבטן" והתחקיר העלה כי גם חלק מהחיילים דרשו "חישוליות" (הכינוי שניתן לאגרוף הבטן של הטירונים ע"י המדריך).
3 צפייה בגלריה
לוחמי סיירת חרוב (למצולם אין קשר לכתבה)
לוחמי סיירת חרוב (למצולם אין קשר לכתבה)
לוחמי סיירת חרוב (למצולם אין קשר לכתבה)
(צילום: דובר צה"ל)
החייל נדרש לבחור את העוצמה של האגרוף שיקבל מהמדריך מ-1 עד 100, ולפי התחקיר התנהגות זו חזרה על עצמו לפחות פעמיים נוספות. חיילים שביקשו לא להשתתף ב"חישוליות" לא זכו לאגרוף בבטן. "זה היה אירוע חמור ואסור אך לא היה מדובר בהתעללות או חלק ממסדר בוקר", הבהירו בחטיבה. יחד עם זאת, העונשים היו חמורים גם במקרה זה: מדריך קרב המגע נשלח לעשרה ימי מחבוש בכלא הצבאי, הודח מתפקידו ומקצועו נפסל. בנוסף, מפקד הצוות שהיה עד למעשים נשפט ל-28 ימי ריתוק.
בתוך כך, בחטיבה הופסקו כלל אימוני הקרב המגע בבסיס האימונים עד לריענון נהלים מלא בסוף החודש וגיבוש כתב מינוי חדש למדריכי קרב מגע עליו יחתום כל מדריך. התחקיר העלה עוד כי לא מדובר בשיטת אימון עליה הודרכו החניכים בקורסי מדריכי קרב המגע של צה"ל.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "צה"ל שם בראש מעייניו את הטיפול הראוי והמכבד באנשים. בעקבות הקבילה המדוברת, קיים מפקד החטיבה תחקיר פיקודי מקיף. בעקבות ממצאי התחקיר הוחלט על מספר צעדים פיקודיים כנגד המעורבים באירוע. בנוסף, בעקבות האירוע קיים מפקד החטיבה כנס לכלל קציני החטיבה בו הוצגו להם תחקיר האירוע ומסקנותיו. כמו כן, הגדיר מפקד החטיבה את הנורמות המצופות מכלל מפקדי החטיבה, וכן המענה הפיקודי החמור שיגיע בתגובה לחריגה מהנורמות הללו".