אתר הגרעין שחשוף למתקפה - וזה שבו ייתכן ותיעשה הפריצה לעבר פצצת אטום: באתר "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, נטען כי ערוץ טלגרם המקורב לארגון הביון של משמרות המהפכה הודיע כי "פרויקט עמאד" הסודי לייצור פצצת אטום מתנהל באתר העשרת האורניום התת-קרקעי בפורדו, סמוך לקום, ופרויקט זה ייצא לפועל במקרה של תקיפה אפשרית של אתר ההעשרה המרכזי בנתנז.
ערוץ "ביסימצ'י", מהערוצים המקורבים לארגון הביון של משמרות המהפכה, הכין סרטון שבו מוזכרת התוכנית לייצור פצצה בפורדו, במקרה של תקיפת נתנז. על פי דיווח זה, טהרן התקינה שרשרת צנטריפוגות IR-6 מתקדמות בפורדו, שיכולות "להפוך את תוכנית הגרעין של איראן לתוכנית נשק גרעיני בהרף עין".
3 צפייה בגלריה
פורדו ונתנז
פורדו ונתנז
פורדו ונתנז. האחד מבוצר, השני חשוף
(צילום: EPA)
לפי אותו דיווח, אתר ההעשרה בנתנז "פגיע ביותר" למתקפה, אבל במקרה כזה בפורדו תתבצע "פריצה גרעינית" לעבר פצצת אטום תוך זמן קצר. ב"ביסימצ'י" נכתב כי פורדו עמיד בפני כל תקיפה, "כולל פצצות גרעיניות, והוכנה בו כל התשתית הנדרשת".
ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הזכיר את "פרויקט עמאד" ב-2018, כשחשף את המבצע שבו נלקח "ארכיון הגרעין" האיראני. הפרויקט אמנם נסגר ב-2003, אך נתניהו טען בנאומו אז כי מי שעמד בראשו, מוחסן פחריזאדה, המשיך לקחת חלק מרכזי בתוכנית הגרעין האיראנית ובניסיונותיה לפתח נשק גרעיני. ב-2020 חוסל פחריזאדה בעת שנסע בשיירת מכוניות בעיירה דרומית לטהרן – בפעולה שמיוחסת למוסד.
ערוץ הטלגרם האיראני, שבו נטען כי איראן "יכולה להחריב את ניו יורק" בעזרת טילים בליסטיים בין-יבשתיים, ניסה לייחס את טענותיו לגבי הפריצה לגרעין בפורדו לדיווחים של סוכנויות ביון מערביות. הוא ציין כי סוכנות הביון הבריטית אמרה שלאיראן יש מספיק חומרים לבניית פצצת אטום.
3 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני פורדו
מתקן גרעיני פורדו
אתר הגרעין בפורדו
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
צנטריפוגות בנתנז
(צילום: EPA)
בינתיים, כמאל חרזי, ראש המועצה האסטרטגית ליחסי חוץ של הרפובליקה האסלאמית ויועץ של עלי חמינאי, אמר בראיון ל"אל-ג'זירה" השבוע כי לאיראן יש את היכולות הטכניות לבנות פצצה גרעינית, אך אין לה כוונה לעשות זאת.
ביום שלישי הניח שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, טיוטת פשרה חדשה במטרה להחיות את הסכם הגרעין של המעצמות עם איראן. במאמר שכתב ב"פיינשל טיימס" הבריטי טען בורל כי "הזמן אוזל", וציין: "הנחתי כעת על השולחן טקסט שמתייחס בפירוט מדויק להסרת הסנקציות, כמו גם לצעדים הגרעיניים הנדרשים כדי לשוב להסכם גרעין".
בורל קרא לכל הצדדים המעורבים בשיחות בווינה לקבל את הטיוטה כדי להימנע "ממשבר גרעיני מסוכן", כלשונו, "מול הסיכוי להגברת הבידוד של איראן ואנשיה". בישראל אמרו כי בורל היה צריך לעשות זאת מזמן: "זה מעט מדי ומאוחר מדי".