אחרי יותר מארבעה חודשים, מותרים לפרסום פרטים חדשים על שהתרחש רגע לפני טבח 7 באוקטובר: בחצות, שעות ספורות לפני המתקפה שבה נהרגו בעוטף יותר מ-1,200 אזרחים וחיילים, זיהו בישראל כי מחבלי נוחבה החליפו לסים ישראלי בטלפונים שלהם. דובר צה"ל ושב"כ הכחישו כי מדובר במאות סימים שזוהו, שנדלקו באירועים קודמים בעבר: "הפרסום - שקרי ורחוק מהמציאות".
2 צפייה בגלריה
לוחמת מגב יעל גוטליב שנפצעה והשוטר שהיה איתה רס״ר זיו ונוו מתחנת משטרת אשקלון
לוחמת מגב יעל גוטליב שנפצעה והשוטר שהיה איתה רס״ר זיו ונוו מתחנת משטרת אשקלון
מחבלי הנוחבה בישראל, ב-7 באוקטובר
(צילום: באדיבות משטרת ישראל)
אותם פרטים ואחרים היו ידועים כבר זמן רב במערכת ynet, אבל הצנזורה פסלה את פרסומם במשך תקופה ארוכה. מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "אירועי הלילה שקדם ל-7 באוקטובר יתוחקרו לעומקם באופן מלא ויוצגו באופן שקוף לציבור".
ב-12 בינואר חשף נדב איל ב-ynet כי באותו לילה התקבל במודיעין "סימן מעיד", כתוצאה מפעילות מבצעית שביצע שב"כ. הוא העלה חשד להתקפה קרקעית לשטח ישראל. אל הסימן הזה הצטרפו עוד איתותים, אל מול "סימנים מצננים", כאלה שמורידים את הסיכוי שמדובר בהכנה להתקפה.
ככל שהלילה התקדם, "המוטרדות" עולה, ועולים עוד ועוד סימנים אצל האויב ברצועת עזה. אבל בפיקוד הדרום לא ידעו על המתרחש באמצעי התקשורת של האויב, למרות שיחות תכופות במהלך הלילה, ובכירים בצה"ל למדו על המידע רק ימים אחרי המתקפה - ונדהמו.
2 צפייה בגלריה
זירת המסיבה ברעים
זירת המסיבה ברעים
זירת מסיבת הטבע ברעים
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הודיע על כוונה להקים ועדות חיצוניות לבחינת מחדל 7 באוקטובר, ובין הבודקים היו אמורים להיות הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר שאול מופז, והאלופים בדימוס יואב הר אבן, אהרן זאבי-פרקש וסמי תורג'מן.
אבל לאחר שהידיעה נחשפה ב-ynet, היא עוררה סערה בקבינט המדיני-ביטחוני, והרמטכ"ל החליט להקפיא את הקמתן של אותן ועדות עד לסיום התחקירים הפנימיים של צה"ל.
לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מסרה אחר הצהריים כי הוא "לא היה מודע עד לפרסום אמש לעובדה שמחבלי נוחבה החליפו לסים ישראלי בטלפונים שלהם".
מדובר צה"ל ודוברות השב"כ נמסרה הודעה משותפת וחריגה כמה שעות לאחר פרסום הדיווח, שבה טענו כי הוא "שקרי ורחוק מהמציאות", וכי הופעלו "רק" עשרות סימים ולא מאות. לדבריהם, "הפרסום אודות 1,000 סימים ישראלים שנדלקו בו זמנית - שקרי ורחוק מהמציאות. בפועל התקבל צבר סימנים מעידים שכלל בין היתר השמשה של עשרות בודדות של סימים, אשר נדלקו באירועים קודמים בעבר. בהתאם לכך נדרכה המערכת ובוצעו פעולות מודיעיניות ואופרטיביות בשטח.
"כפי שפורסם בעבר, בליל 7.10 התקבלו סימנים מעידים בגינם התקיימו הערכות מצב ובהתאם לכך התקבלו החלטות אופרטיביות. הסימנים המעידים מבוססים על מגוון כלים ויכולות, בהם גם כלים טכנולוגיים שלא ניתן לפרט את האופן ושיטת הפעולה שלהם. כלל האירועים והמידע הקיים באותו הלילה יתוחקרו במסגרת התחקירים המבצעים בשב״כ ובצה״ל. נדרש לגלות אחריות וזהירות בפרסומים, כך שלא ייפגעו שיטות ויכולות מבצעיות בזמן מלחמה".