רופא צבאי, שנחשד באונס ומעשה מגונה בחיילת שבה טיפל, תובע פיצויים בגובה של כרבע מיליון שקלים מצה"ל וממשרד הביטחון – לאחר ששמו נוקה כליל מכל חשד.
2 צפייה בגלריה
ד"ר ג'
ד"ר ג'
הרופא שנוקה מחשד לאונס
ד"ר רס"ן (במיל') ג', שמשמש כרופא עור במסגרת שירות המילואים שלו, הגיש בשבועות האחרונים דרישת אזהרה לפני הגשת תביעת פיצויים בהיקף של כ-225 אלף שקלים לחטיבת התביעות של משרד הביטחון, בשל הנזקים שנגרמו לו לטענתו כתוצאה ממחדלי חקירה של מצ"ח לגביו לפני כשנתיים.
בסוף 2020 טענה חיילת בשירות חובה שניגשה להיבדק אצלו במרפאת צריפין כי הוא תקף אותה מינית במהלך בדיקת עור שביצע בה. לפי התלונה, הוא הורה לה להתפשט כמעט לחלוטין, לשכב על המיטה ללא נוכחות של חיילת, ומבלי שהסכימה לכך מפורשות - נגע באיבריה האינטימיים במטרה להגיע לגירוי מיני.
החיילת טענה כי הבדיקה ארכה כ-20 דקות, הרבה מעבר לזמני בדיקות דומות שערכה בעבר כדי לבדוק שומות. לפי תלונתה, בבדיקות אלו נהגו הרופאים לבחון רק את המקומות בגוף שבהן ציינה כי זיהתה שומות חשודות. הרופא התובע, שמומחה לרפואת עור ומין, טען מנגד כי אכן מקובל לקיים בדיקה מקיפה בגוף של נבדק או נבדקת כפי שעשה עם החיילת, אך לצורך רפואי בלבד ובצורה מקצועית לפי כל הכללים והתורה הרפואית המוכרת - כפי שאכן עשה בבדיקה שלה.
2 צפייה בגלריה
עו"ד רן כהן רוכברגר
עו"ד רן כהן רוכברגר
"החקירה נוהלה ברשלנות ובדורסנות". עו"ד רן כהן רוכברגר
(צילום: עידו ארז )
בטרם החליטו לחקור אותו באזהרה, במצ"ח גבו עדות מרופא מומחה עור אחר בצה"ל, שאישר בחוות דעתו כי נהוג בבדיקות שומות בעור לבדוק את כל חלקי הגוף, לרבות אזורים מוצנעים. רופא צבאי אחר, שמשמש כמפקד המרפאה בצריפין, הוסיף בעדותו לחוקרים כי במרפאה הצבאית נהוג להצמיד חיילת נוכחת בבדיקות אינטימיות רק לאחר בקשה אקטיבית של הנבדקת - מה שלא קרה במקרה האמור.
יחד עם זאת, ד"ר ג' טען בתביעתו כי במצ"ח החליטו לחקור אותו תחת אזהרה ולהחשידו בסעיפים החמורים ביותר בספר החוקים - אונס ומעשה מגונה. "אין חולק שכל תלונה, לרבות על עבירת מין, חייבת להיחקר ביסודיות", טען הרופא באמצעות בא כוחו, עו"ד אל"מ (במיל') רן כהן רוכברגר. "במקרה הזה החקירה נוהלה ברשלנות ובדורסנות, תוך פגיעה בשמו הטוב של הרופא. חוקרי מצ"ח אף הגדילו לזמן את השניים לעימות כואב ומיותר. חקירה שהייתה אמורה להתחיל ולהסתיים בחלוף מספר ימים נגררה לשבועות ארוכים של עוגמת נפש, כאב וסבל שנגרמו לד"ר ג' כרופא מנוסה, מוערך ונקי מכל רבב שהוא גם איש משפחה, אדם מכובד, שומר חוק וקצין במילואים שנאלץ להגן על עצמו ולהוכיח ש'אין לו אחות'. עולמו התהפך עליו וגרם לקרע גם בתוככי ביתו מול אשתו וילדיו".
לטענת הרופא, הכאב והסבל שחווה היו נמנעים אם התלונה הייתה נבדקת כראוי בידי הגורמים המקצועיים, ואז היה ניתן להבין שהבדיקה לחיילת נערכה באופן המקצועי והמיומן ביותר. הוא אף גילה בתביעתו כי שנים בודדות קודם לכן גילה גידול סרטני בעור במפשעה שלו עצמו, דבר שהדגיש בפניו את הצורך הרפואי הידוע לקיים בדיקה מקיפה לכל מטופל כדי להקדים תרופה למכה ולזהות באופן מוקדם חשד למלנומה.
"מעולם לא הוטל ספק ביושרו המקצועי של ד"ר ג', הוא קיים בדיקה יסודית ובהתאם לנהלים", נכתב בכתב האזהרה לפני תביעה. במכתב צוין עוד כי לאחר שהחליטו בפרקליטות הצבאית לסגור את תיק החקירה נגדו בהמלצה לנזיפה פיקודית, בחיל הרפואה הוחלט אף שלא לנזוף בו על כך שלא וידא את הסכמת החיילת לבדיקה החושפנית ולא עטה כפפות במהלך הבדיקה - אלא על כך שלא הציע למטופלת באופן יזום שחיילת תנכח בפגישה. "חקירה פלילית היא כלי דרקוני, בעל השלכות הרסניות ומשליכות לכת על אדם נורמטיבי ובני משפחתו", נכתב בכתב האזהרה.
בפירוט הפיצויים ציין הרופא כי כמחצית מהסכום שהוא תובע, 120 אלף שקלים, נובעים מאובדן הכנסות כרופא פרטי וכרופא בשירות בתי הסוהר, שכן הוא נאלץ לבטל ימי עבודה בשל הלחץ הנפשי הכבד בו היה שרוי עקב החשדות נגדו.
ד"ר ג' אמר ל-ynet: "החקירות במצ"ח וההמתנה מורטת העצבים עד שקיבלתי את ההודעה שהתיק נסגר היו אחת התקופות הקשות בחיי. אני סוחב איתי עד היום את התחושות הקשות ואת העלבון על הקלות הבלתי נסבלת שבה הפכתי ביום בהיר אחד לחשוד בעבירת מין חמורה. עד היום מהדהדת בי הטראומה הזו, שעדיין משפיעה באופן משמעותי על חיי ועל חיי משפחתי".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בעניינו של הקצין התקיימה חקירת מצ"ח בחשד לכך שנגע באזורים אינטימיים בגופה של מטופלת במהלך בדיקה רפואית, שלא בהסכמה. החקירה התנהלה ברגישות על ידי צוות חוקרים מוסמך ומנוסה. פעולות החקירה נועדו לברר את התלונה ולהגיע לחקר האמת.
"חומר החקירה הועבר לבחינת הפרקליטות הצבאית. במסגרת החקירה המעמיקה שנערכה לא נמצאו ראיות, ברף הפלילי, לביצוע עבירה. לצד זאת, לאור הממצאים שהתגלו, המליצה הפרקליטות הצבאית למפקדי הקצין לנקוט בהליך של נזיפה פיקודית כלפיו, בגין אי הקפדה על הוראות הצבא בעת קיום בדיקה רפואית על ידו. הקצין ננזף פיקודית על ידי מפקדיו".
במשרד הביטחון אישרו כי התביעה התקבלה.