ממשלת הונגריה הגנה היום (ה') על חוק שנוי במחלוקת שנתפס כאנטי-להט"בי, ומאפשר לאזרחים לדווח בצורה אנונימית על מי ש"מטילים ספק בתפקיד המשפחה ומוסד הנישואים".
החוק שאושר בפרלמנט בבודפשט בשבוע שעבר הוא המשך לחקיקה מ-2014, שעוסקת בתחומים שעליהם רשאי הציבור לדווח לרשויות. לפי החוק, "למען האינטרס הציבורי של הגנה על אורח החיים ההונגרי", יוכלו מעתה האזרחים לדווח גם על המפקפקים בתפקידה של המשפחה ובתפקיד של מוסד הנישואים בהונגריה - כפי שהם מופיעים בחוקת המדינה.
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
(צילום: רויטרס, AP)
מ-2019, בעקבות תיקון בחוקה, מעגנת חוקת הונגריה את ערכי המשפחה "המסורתית": היא קובעת כי נישואים אפשריים רק בין גבר לאישה, וכי משפחה מורכבת מאב ומאם - ולא מהורים בני אותו מין.
ראש הסגל של ראש הממשלה ויקטור אורבן, גרגיי גויאש, הגיב היום לביקורת וטען כי החוק החדש "מייצר הרמוניה" בין החקיקה בהונגריה להנחייה של האיחוד האירופי מ-2019 להגן על מי שחושף מעשי שחיתויות. "אנחנו מאמצים את הסטנדרט החוקי של האיחוד האירופי", אמר לכתבים. גויאש טען כי משלב מסוים של חקיקה, האיחוד האירופי מאפשר להונגריה להדגיש היבטים מסוימים בחוק.
8 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ ל פרלמנט בודפשט הונגריה הצבעה על חוק נגד להט"ב
הפגנה מחוץ ל פרלמנט בודפשט הונגריה הצבעה על חוק נגד להט"ב
הפגנה מחוץ לפרלמנט בבודפשט ב-2021, אז אושר חוק שאוסר על "קידום הומוסקסואליות בבתי הספר"
(צילום: רויטרס)
גויאש טען כי הממשלה לא תעניש את האזרחים שעליהם יועברו הדיווחים, אך מאז אישור החוק גולשים ברשתות החברתיות הביעו חשש שבעקבות דיווחים אנונימיים ילדים של זוגות חד-מיניים יילקחו מהם. ארון דמטר, נציג של ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" בהונגריה, אמר כי החקיקה היא "המשך ישיר לקמפיין ההומופובי והטרנספובי של הממשלה. זה מעודד צנזורה עצמית גדולה אף יותר, בסביבה שבה חברי הקהילה הלהט"בית כבר מפחדים". הוא הוסיף כי החוק נועד לפגוע בחופש הביטוי בהונגריה - מבלי לעודד זאת במפורש.
מתנגדי החוק טוענים כי הנוסח המעורפל שלו יאפשר להונגרים לדווח למדינה גם על הורים גרושים, או על זוגות סטרייטים שלא רוצים להביא ילדים לעולם. "העליתי את הנושא הזה, והסברתי שכמובן שהחוק הזה לא עולה בקנה אחד עם הערכים האירופים", אמרה לורנס בון, מזכירת המדינה של ממשלת צרפת לענייני האיחוד האירופי, שביקרה היום בבודפשט. "זה לא סימן פוליטי חיובי", היא אמרה, והוסיפה כי הנוסח המעורפל של החוק "מעלה חששות בנוגע ליישום שלו".
8 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בודפשט הונגריה
מצעד הגאווה בודפשט הונגריה
מצעד הגאווה בבודפשט לפני שנתיים
(צילום: AFP)
החוק האחרון הוא האחרון בשורת צעדים אנטי-ליברליים של הממשלה הלאומנית של אורבן, שמחזקת את מעמדה של הונגריה כמדינה שמרנית ונוצרית. חוקים אחרים מונעים מזוגות חד-מיניים לאמץ ילדים, ומונעים מטרנסג'נדרים לשנות את שמם - או את מינם - במסמכים רשמיים.
ב-2021 עוררה ממשלת הונגריה סערה באירופה, בעקבות חוק שאוסר על הפצה בבתי הספר של תכנים "המקדמים הומוסקסואליות או תהליכי התאמה מגדרית". החוק שאושר אז הוא תיקון לחוק הקובע את העונשים על פדופיליה, ומתנגדי הממשלה אמרו כי בכך היא למעשה קושרת בין הומוסקסואליות לפדופיליה. הנציבות האירופית החלה לפעול נגד החוק, וההליך הגיע לבית הדין האירופי לצדק. לחוק ההונגרי מתנגדות 15 מדינות באיחוד האירופי, בהן גרמניה וצרפת.