2 צפייה בגלריה
מקלט מוגן. "יש רק שניים בחברה הערבית"
מקלט מוגן. "יש רק שניים בחברה הערבית"
מקלט מוגן. "יש רק שניים בחברה הערבית"
ארבעה ימים אחרי הרצח בלוד של רבאב אבו סיאם, אם לשלוש ילדות שהייתה נתונה לאיומים מצד בעלה לשעבר, המשטרה מנסה דרך פעולה אחרת - ובאישור בית המשפט חייבה תושבת לוד לעבור למקלט לנשים נפגעות אלימות במשפחה, במטרה להגן עליה.
בית המשפט נעתר לבקשה, ואישר צו המורה על האישה לשהות במקלט מוגן עד יום שלישי הקרוב. במקרה של רצח אבו סיאם, במשפחתה האשימו את הרשויות שלא הצליחו להגן עליה - אף שבמשטרה התעקשו כי ביקשו להרחיקה מהעיר והיא סירבה להיפרד מבנותיה.


אתמול העבירו השוטרים לתחנת המשטרה את אותה תושבת לוד, שלפי המשטרה נמצאת בסכנת חיים ומסרבת לעבור למקלט הגנה. חוקרי תחנת המשטרה בלוד ומרחב שפלה פתחו בחקירה כאשר עלה חשש כי מתבצע מעקב אחר האישה ובעקבות אירוע ירי לעבר בית משפחתה, שבו לא היו נפגעים.
במשטרה אמרו כי לאור החשש הכבד לחייה מחד, וסירובה לעבור למקלט הגנה מאידך, ובתום הערכת מצב שנעשתה על ידי פיקוד מרחב שפלה והתחנה, הוחלט להביאה לאחת מתחנות המשטרה במרחב על מנת להגן על חייה. זאת, ציינו, "במקביל לחקירה מאומצת המתנהלת במרחב על מנת לעצור חשוד במעשה".
אתמול בערב ציינו במשטרה כי אם תמשיך האישה לעמוד בסירובה, המשטרה תביא אותה בפני שופט תורן על מנת שיורה להכניסה למקום מוגן, וזאת כאמור תחת צו בית משפט. כך בסופו של דבר אירע הערב, באותה החלטה תקדימית של בית המשפט. פרקליטה של האישה הגיש לבית המשפט עיכוב ביצוע על ההחלטה.
2 צפייה בגלריה
רבאב וזירת הרצח בלוד
רבאב וזירת הרצח בלוד
רבאב אבו סיאם וזירת הרצח בלוד
(צילום: נדב אבס)
מנכ"לית עמותת ל.א לאלימות נגד נשים, ורדית דנציגר, אמרה בתגובה לצעד שבו נקטה המשטרה כי "כי מקלט אינו כלא, הוא מהווה מקום הגנה ושיקום לנשים החיות באלימות בביתן, אולם כשהאישה מסרבת לעבור למקלט, למרות שהיא מודעת לרמת המסוכנות בה היא נמצאת, לא ניתן לכפות עליה את המעבר, בטח שלא בצו".
לדבריה, תהליך השיקום והיציאה ממעגל האלימות הזוגית יכולה להיעשות רק כשהאישה בוחרת מרצונה במענה של מקלט בהתאם להמלצת המשטרה - אך לא בכפייה. "מקלט הוא חלק מהפתרון, אולם לא הפתרון היחיד. כשאישה מסרבת לפתרון זה חובת רשויות אכיפת החוק להגן עליה בדרכים אחרות, בראש ובראשונה על ידי מעצר התוקפים והענשתם".
פידא שחאדה, חברת מועצת עיריית לוד וחברתה של רבאב אבו סיאם שנרצחה, אומרת כי "למשטרה אין פתרונות לנשים ערביות שמתלוננות במשטרה על אלימות במשפחה. הרבה פעמים פשוט עוצרים אותן בניגוד לרצונן ב'מעצר הגנתי' או שדורשים מהן ללכת למקלט לנשים מוכות".
"בכל החברה הערבית יש רק שני מקלטים לנשים ערביות שלא מתוקצבים מספיק ואין בהם תנאים לגידול ילדים", הוסיפה. "המשטרה גם פונה לנציגי סולחה בחברה הערבית שמעבירים את האישה מעיר לעיר בין בני המשפחה שלה. איך אפשר לנהל ככה חיים נורמליים? פשוט מבקשים מאתנו לעצור את החיים ולהתחבא והרוצחים ממשיכים את חייהם".