מחבל פלסטיני עלה בצהריים (שלישי) על המדרכה ועל שביל האופניים ברחוב פנחס רוזן בתל אביב - כשהוא נוסע נגד כיוון התנועה ודורס עוברי אורח. במשדר המיוחד של אולפן ynet, אמר מנכ"ל מד"א אלי בין כי המחבל יצא בשלב מסוים מהרכב והחל לדקור אנשים - ואז נורה וחוסל.
בסך הכול נפצעו בפיגוע תשעה בני אדם - שלושה באורח קשה, שניים באורח בינוני וארבעה באורח קל. תשעת הפצועים פונו לבתי החולים איכילוב, בילינסון ומאיר.

המחבל שביצע את הפיגוע הוא עבד אלוהאב עיסא חוסין חלאילה, שוהה בלתי חוקי בן 20 מהעיירה הפלסטינית סמוע שבדרום הר חברון. הוא נורה על ידי אזרח חמוש - על אף שכבר היה שרוע על הקרקע. כמה קרובים של המחבל נעצרו, אחד מהם, תושב סמוע בן 25, נעצר בתחנת רכבת לב המפרץ בחיפה. הוא נעצר על ידי שוטרי יחידת הסיור המיוחדת של מחוז חוף והועבר לחקירת שב"כ.
מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, הגיע לזירה, וגם שב"כ מעורב בחקירת הפיגוע. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל ממזכירו הצבאי עדכונים שוטפים על הפיגוע ועוקב אחר ההתרחשות.

7 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בזירת הפיגוע בנאות אפקה
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בזירת הפיגוע בנאות אפקה
שבתאי בזירה, היום. שיבח את האזרח שנטרל את המחבל: "פעל באומץ"
(צילום: לירן לוי)
7 צפייה בגלריה
המחבל עבד חלאילה שביצע את הפיגוע בנאות אפקה, תל אביב
המחבל עבד חלאילה שביצע את הפיגוע בנאות אפקה, תל אביב
המחבל עבד אלוהאב עיסא חוסין חלאילה. נורה למוות כשהיה על הקרקע
שבתאי דיבר בזירה, ואמר כי הוא "רוצה לשבח את הפעילות של האזרח שעם הרבה אומץ הצליח לסכל את האירוע ולמנוע את המשך מסע הרצח של אותו מחבל". המפכ"ל פנה לציבור, ואמר כי הוא "קורא לגלות עירנות. אנחנו הערכנו שכתוצאה מהפעילו ביהודה ושומרון, המוטיבציה והפוטנציאל לפיגוע יעלו. לכן גם תגברנו את הכוחות, ואנחנו נעשה כל מה שביכולתנו".
בשיחה עם המפכ"ל, אמר האזרח שחיסל את המחבל כי "רעדתי, התפללתי שהכדור ייצא - כי אם לא אני מת". בנוגע למחבל, ציין שבתאי כי "כל מי שהיה קשור אליו נעצר נכון לעכשיו, אבל אנחנו עדיין בשלבים הראשונים".
7 צפייה בגלריה
זירת הדריסה בנאות אפקה, תל אביב
זירת הדריסה בנאות אפקה, תל אביב
הזירה בנאות אפקה, היום
(צילום: שאול גולן)
7 צפייה בגלריה
זירת הדריסה בנאות אפקה, תל אביב
זירת הדריסה בנאות אפקה, תל אביב
הזירה בנאות אפקה, היום
7 צפייה בגלריה
זירת הדריסה בנאות אפקה, תל אביב
זירת הדריסה בנאות אפקה, תל אביב
( צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
7 צפייה בגלריה
 זירת הדריסה בנאות אפקה, תל אביב
 זירת הדריסה בנאות אפקה, תל אביב
(צילום: שאול גולן)
מפקד מחוז ת"א במשטרה, ניצב עמי אשד, אמר במשדר המיוחד כי "כפי שאנחנו כרגע מבינים, המחבל היה לבד. אין לנו ספק שמדובר בפיגוע. אנחנו מבצעים פעולות נוספות גם בזירה וגם בסביבה כדי לראות הוא הגיע עם עוד אנשים". לדברי אשד, "כוחות רבים של המשטרה זורמים לכאן כדי לתת ביטחון אישי לאזרחים. זה אירוע קשה אבל כרגע הוא נמצא במצב סטטי".
גם השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הגיע לזירת הפיגוע וספג קריאות "תתבייש" ו"לך הביתה". בן גביר השיב כי "גם לשמאל מותר לצעוק קצת", וכשהמשיכו לצעוק לעברו - הטיח בהם: "אנשי שמאל".

בן גביר שיבח בזירה את האזרח שירה במחבל ואמר כי "אני שולח מכאן איחולי החלמה לפצועים, מתפלל לרפואתם וגם שולח איחולים גדולים לאותו אזרח גיבור שהציל חיי אדם. התקשרתי אליו, דיברתי איתו וגם המפכ"ל עשה את זה. האזרח הזה הציל חיי אדם. זו המדיניות שלנו במשרד לביטחון לאומי, לתת לאנשים נשק כדי להגן על עצמם. אי אפשר לשים בכל רחוב שוטר, אפשר לתת לאזרחים נשק כדי שיגנו על עצמם ואני משבח את הפעולה שלו, פעולה חדה, מקצועית, חתר למגע, ניטרל את הסיכון ומנע פגיעה בחיי אדם. אני קורא לאזרחי ישראל - שאו נשק. המדיניות של המשרד שלנו זה להקל כמה שיותר ברישיונות לנשק, נשק מציל חיי אדם".
מוקדם יותר אמר בן גביר כי "הנטרול הזה הוכיח שוב את החשיבות והיעילות של אזרחים נושאי נשק. אני קורא לציבור שעומד בתבחינים - שאו נשק". בן גביר הוסיף כי "המלחמה שלנו בג'נין היא המלחמה שלנו בתל אביב. מול אויב צמא דם, שלא מבחין בין ימני לשמאלני, בין דתי לחילוני, מבוגר וילד, גבר או אישה. כל יהודי הוא מטרה בפני אותם מרצחים ואנו נילחם בהם ביד קשה".

אחד מעדי הראייה שעובד בקרבת מקום סיפר כי "שמענו בום ויצאנו מהר. ראינו אנשים עפים באוויר". לירון בחש, עד ראייה נוסף, סיפר: "באתי לאכול צהריים פה. מזל שהילדים לא הספיקו להגיע . ראיתי שהוא בא עם הטנדר ונכנס בתחנת אוטובוס, ואז יצא עם סכין. הבנו שיש פיגוע. מי שהיה זריז ברח, מי שלא נדקר".
הזמרת איגי וקסמן פרסמה סרטון בחשבון האינסטגרם שלה וסיפרה שהייתה עדה לפיגוע. "ישבנו בבית קפה, באה מכונית ודרסה שני בחורים לידנו. ואז שמענו יריות. אני בשוק, אני לא מאמינה שזה קורה", היא אמרה.
בעקבות הפיגוע, נחסם לתנועה רחוב פנחס רוזן בין שלונסקי למבצע קדש לשני הכיוונים. המשטרה מסרה כי "הציבור מתבקש לא להגיע למקום".


הדיווח על נפגעים ברחוב פנחס רוזן התקבל בשעה 13:08 במוקד מד"א במרחב דן. מאיכילוב נמסר כי כל חמשת הפצועים שפונו לבית החולים סובלים מפגיעות האופייניות לדריסה. מוקדם יותר הכריז בית החולים בת"א בעקבות הפיגוע על "אירוע רב נפגעים קטן".
הפיגוע התרחש בצל מבצע "בית וגן" בג'נין, שנמצא ביומו השני. דובר חמאס חאזם קאסם כינה את הפיגוע "מבצע הרואי", וטען כי הוא "התגובה הראשונה לפשעי הכיבוש נגד עמנו במחנה ג'נין". בכיר חמאס מושיר מסרי אמר אמש בהפגנה המונית לתמיכה בג'נין שהתקיימה ברצועת עזה כי "ביטחונה של ת"א תלוי בביטחונה של ג'נין". עם זאת, חמאס לא לקח אחריות על הפיגוע.

אמש נער פלסטיני בן 16 ביצע פיגוע דקירה בבני ברק ופצע גבר באורח קל. הנער נמלט אחרי הדקירה, אבל נתפס על ידי אופנוענים של המשטרה, והועבר לחקירה. במשטרה הודיעו תחילה כי נבדק חשד למניע לאומני. בהמשך הערב, בהצהרה שמסר המפכ"ל יעקב שבתאי, הוא כבר כינה אותו "מחבל" בצורה חד-משמעית.
הנער, תושב הכפר הפלסטיני פחמה שבאזור ג'נין, אמר לאחר שנתפס כי ביצע את הדקירה בגלל המבצע הנרחב שבו פתח צה"ל במחנה הפליטים. בהמשך הודיעה המשטרה כי בני משפחתו, אביו (53) ואחיו (31), נעצרו בבית המשפחה בפחמה.