לאחר המטח הכבד לעבר אזור צפת והגליל שכוון הבוקר (רביעי) בין היתר לבסיסים בצפון הארץ, וממנו נהרגה אישה ונפצעו שמונה נוספים, צה"ל פתח ב"גל תקיפות נרחב" בשטח לבנון. דובר צה"ל אמר כי ימסור "פרטים בהמשך" בנוגע לתוצאות התקיפה, לאחר שבצבא נערכו לתגובה משמעותית בלבנון, ככל הנראה שאינה רק לעבר מקורות הירי.
עד כה הקפיד צה"ל להגיב במידתיות לירי בזירה הצפונית, בעיקר באמצעות תקיפה של מקורות הירי ויעדי חיזבאללה שונים בדרום לבנון. בלבנון מדווחים על הרוגים ופצועים במספר מוקדי תקיפה במדינה, אך עדיין מדובר באזור דרום לבנון שבו צה"ל פועל מתחילת הלחימה.

עוד קודם לכן אישר דובר צה"ל כי זוהו שיגורים, שפגעו גם בבסיס צה"ל בצפון הארץ. ל-ynet נודע כי השיגורים כוונו בין היתר לפיקוד צפון, ולפי דיווחים ערביים גם לבסיס חיל האוויר במירון. "זוהו מספר שיגורים שחצו משטח לבנון למרחב נטועה, מנרה וכן לבסיס צה"ל בצפון הארץ. כוחות צה"ל תקפו את מקורות הירי", נמסר.
התגובות על המטח הקטלני, שגרם למותה של אישה ולפציעתם של שמונה נוספים באורחים שונים - בהם אחד שמצבו קשה - לא איחרו להגיע. יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, צייץ ברשת X: "הקו האדום הפך לדגל לבן - קבינט המלחמה נכנע לחיזבאללה ואיבד את הצפון".
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אמר שלשכתו פנתה ללשכת ראש הממשלה לתאם פגישה בין השניים בהקדם על רקע ההסלמה בצפון וצייץ: "אלו לא טפטופים, זו מלחמה. הגיע הזמן לצאת מהקונספציה גם בצפון".

1 צפייה בגלריה
נפילה בצפת
נפילה בצפת
זירת הנפילה בצפת

שוקי אוחנה, ראש עיריית צפת אמר לאולפן ynet: "יש מרחבים מוגנים, אנחנו נפעל על פי סדר פעולות שאנחנו רגילים. נעשה הערכת מצב, נבדוק לאן זה הולך. זה ממש לא נדיר שיש אזעקות באזור. רק לפני 3 שבועות היו כטב"מים והירי על מירון. אנחנו מתורגלים, בדריכות מלאה".
זהו אינו הירי הקטלני הראשון השבוע בזירה הצפונית. רק יממה קודם לכן עידן וחלי סעדה, נער בן 15.5 ואימו בת ה-47 ממושב אליפלט, נפצעו באורח קשה מפגיעת טיל נ"ט בקריית שמונה. חיזבאללה קיבלו אחריות לירי וטענו כי היעד היה "בניין המשטרה בקריית שמונה". בעקבות הירי, דווח על תקיפות ארטילריות נרחבות של צה"ל בדרום לבנון וחוסלו תשעה פעילי חיזבאללה בתקיפות באזור.
ההתפתחות המדאיגה מהיממה האחרונה מגיעה גם ברקע הדיווחים על הסדרה מתקרבת בצפון. כלי תקשורת ערביים דיווחו אתמול על התקדמות במשא ומתן לסיום הלחימה בצפון. גורם אירופי אף אמר לערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת" כי "יש התקדמות גדולה במשא ומתן לביצוע החלטה 1701 בלבנון". ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי התייחס לכך גם הוא, ואמר כי "המצב בדרום לבנון עדיין דורש זהירות, אבל הדברים הולכים לקראת סוג של יציבות ארוכת טווח. אנחנו מחפשים ביטחון, שלום ויציבות מתמשכת בדרום".
אתמול בלילה פורסם ברויטרס כי צרפת מסרה הצעה כתובה ללבנון, שכוללת תוכנית בת שלושה שלבים. הצעד הראשון במתווה הוא הפסקת התקיפות ההדדיות בין ישראל ללבנון. במשך שלושת הימים הראשונים הארגונים החמושים בלבנון יסיגו את כוחותיהם למרחק של לפחות 10 ק"מ מהגבול. בהמשך, לבנון תציב את חיילי צבאה בדרום המדינה. במקביל, ישראל תחדל מטיסות במרחב האווירי של לבנון. הצעד השלישי, כאמור, יחל בתום 10 הימים, ובמסגרתו לבנון וישראל יחלו במשא ומתן על קביעת הגבול היבשתי ביניהן "באופן הדרגתי", בתמיכת האו"ם וכוח יוניפי"ל. ישראל ולבנון ידונו גם במפת דרכים שתבטיח כי ארגונים חמושים לא יפעלו בין הגבול לנהר הליטני.
פורסם לראשונה: 12:15, 14.02.24