בגוש דן ממשיכים לחכות לרכבת הקלה, ובעקבות העיכובים החליטה שרת התחבורה להטיל פצצה - ולהעביר את פרויקט הענק של המטרו לחברה אחרת: שרת התחבורה מירי רגב מקיימת היום (שלישי) בצהריים ישיבה מיוחדת עם ראשי חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), האחראית על בניית קווי הרכבת הקלה וקווי המטרו בגוש דן, ובה הודיעה להם כי פרויקט המטרו יעבור מעתה לחברה ממשלתית אחרת של משרד התחבורה.
החלטת שרת התחבורה מגיעה לאחר שהחברה כשלה לעמוד ביעד שרגב הציבה לה עם כניסתה לתפקיד בתחילת השנה - לפתוח את הקו האדום של הרכבת הקלה מיד לאחר יום העצמאות. בנת"ע כבר העבירו את הפרויקט לחברה המפעילה תב"ל, והקו האדום אמור להיפתח תוך חודש, אך גורמים המקורבים לשרה ואנשי מקצוע במשרד טענו הבוקר (שלישי) כי היא אינה מרוצה מהתקלות הרבות שקיימות בקו ובכך מממשת את שאמרה במסיבת עיתונאים לגבי רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית בנושא כשטענה שלעיכוב נוסף, לאחר יום העצמאות, "יהיו השלכות".
ככל הנראה רגב מתכוונת להעביר את פרויקט המטרו לידי חברת נתיבי ישראל, והמהלך יקודם בישיבת הממשלה הקרובה ויעוגן בהחלטת ממשלה. יו"ר דירקטוריון נתיבי ישראל הוא יגאל עמדי, הנחשב למקורב לרגב.
2 צפייה בגלריה
השרה מירי רגב בסיור ברכבת הקלה
השרה מירי רגב בסיור ברכבת הקלה
השרה רגב, היום
לאחרונה קיימה רגב סיור בקו האדום ונודע לה כי פתיחת הקו כרגע לא תתאפשר בשל בעיות בטיחות גדולות. לדבריה, "ברור לי שבכל הרצה קיימות בעיות שונות, וייתכן כי אפשר היה לקבל בעיות שוליות כאלה ואחרות במסגרת הרצה של הרכבת, תוך שקיפות מול הציבור וקריאה לציבור להשתתף בפיילוט תוך יידוע בדבר הבעיות. אלא, שבכל מה שנוגע לבטיחות, אני לא מתכוונת לקחת שום סיכון".
גורמים במשרד התחבורה אישרו את הפרטים. הם ציינו כי אף שבחודש האחרון ירדו מספר בלימות החירום בקו מ-30 ביום לעשר בלבד, גם מספר זה אינו מקובל על רגב, שכן לפי הערכות פנימיות פתיחת הקו במצב הנוכחי תוביל לממוצע של פצוע אחד ביום ברכבות בשל בלימות הפתע ברכבות שצפויות להיות עמוסות. לשם השוואה, ברכבת הקלה בירושלים יש בלימת פתע אחת ביום.

"אין 5 ימי הפעלה רצופים ללא תקלות"

"אני מודעת לאופטימיות של חברת נת"ע כי מספר הבלימות ירד בשבועות הקרובים, אבל לצערי, על סמך ניסיון העבר, אני לא יכולה לחלוק את האופטימיות הזאת עד שלא אראה תוצאות בשטח, שכרגע לא קיימות", הוסיפה רגב. "הרכבת הקלה לא עובדת באופן מלא במשך 30 יום, במתכונת הפעלה מלאה, בשל ריבוי תקלות שמשביתות את הרכבת – מה שלא מאפשר בחינה של מצבה האמיתי. בנוסף, אין חמישה ימי הפעלה רצופים ללא תקלות. למעשה, אפילו אם ניקח את חמשת הימים הכי טובים של הרכבת (ללא רצף), אנחנו עדיין לא נמצאים באפס תקלות".
במהלך הישיבה טענה השרה כי מאסה בהבטחות ראשי נת"ע. היא ציינה בעיות אחרות, בתחום מערכת האיתות, שיבוץ נהגים ומערכת הכרטוס, ואמרה לראשי החברה שהם חרגו מתקציב פרויקט הקו האדום בכשלושה מיליארד שקלים ובלוח הזמנים ביותר משנה וחצי. היעד המקורי לפתיחת הקו האדום היה אוקטובר 2021. גורמים במשרד אמרו הבוקר כי הם מקווים שההחלטה על העברת פרויקט המטרו לחברה אחרת "תאפשר לנת"ע להתמקד כל כולה בקווי הרכבת הקלה, על מנת שהמשגים של הקו האדום לא יחזרו על עצמם בקווים האחרים".
2 צפייה בגלריה
תחנת אליפלט, תל אביב
תחנת אליפלט, תל אביב
הרכבת הקלה. עוד לא יצאה מהתחנה
(צילום: מוטי קמחי )
החלטתה של רגב אינה מגיעה בחלל ריק. בחוק ההסדרים של 2024-2023 כבר נרמז כי במשרד האוצר מעוניינים לפרק את חברת נת״ע לשתי חברות: חברת הקמת פרויקטים וחברת תפעול ושירות. לפי הצעת החוק, נת"ע תהיה החברה שתקים את פרויקטי הרכבת הקלה, אך לצידה תקום חברה ממשלתית חדשה שתעסוק בנושאי השירות והתפעול וזו תספח אליה חלק מכוח האדם והאחריות של נת"ע.

פרויקט של 150 מיליארד שקלים

חברת נתיבי תחבורה עירונית (נת״ע) הוקמה בשנת 1996 על ידי ממשלת ישראל. תפקידה הראשון היה לבצע סקר היתכנות ולבחון תוואים פוטנציאליים שונים להקמת מערכת הסעת המונים במטרופולין תל אביב. לאחר כשנתיים של עבודה, אושרה התוכנית שהציגה החברה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה ובממשלה.
בסוף המילניום הקודם ראשי החברה הציגו את התוכניות לקו האדום והקו הירוק של הרכבת הקלה, ולאחר מכן נוסף לתוכניות גם הקו הסגול. לאחר אישור הפרויקט, קיבלה נת"ע את תפקיד ייצוג הממשלה מול החברות המתמודדות במכרזים השונים בפרויקט, ומול הרשויות המקומיות שבהן עוברים הקווים.
ביולי 2018 הוטל על נת"ע לתכנון את קווי המטרו בעלות של יותר מחצי מיליארד שקלים. עלות ביצוע הפרויקט, שהיה אמור להיות בידיים של החברה, נאמדה ב-150 מיליארד שקלים.

בעולם התחבורה סימנו את יו"ר נת"ע מיה ליקוורניק ואת מנכ"ל החברה חיים גליק - שמונו לפני תקופת רגב - כאנשים שעשויים להיות על הכוונת שלה. במסיבת העיתונאים שקיימה בראשית החודש נשאלה רגב לגבי פתיחת הקו האדום והצהירה שזה ייפתח לאחר יום העצמאות. בשיחה עם הכתבים אמרה כי "אם לא, מדיניותו הובהרה גם להם, שלא אמשיך בסדר היום כפי שהוא. אחרי יום העצמאות, אם זה לא יופעל, תדעו מה אני מתכוונת לעשות".
לאורך שנות פעילותה ספגה נת"ע לא מעט ביקורת ציבורית על פעילותה ועל העובדה שפתיחת הקו האדום נדחתה פעם אחר פעם. בדוח שפרסם מבקר המדינה בנובמבר האחרון הוא ציין כי מועד פתיחת הקו האדום נדחה לא פחות משש פעמים (מאז אירעו עוד שתי דחיות). חמש מהדחיות אירעו עוד בטרם החלו עיקר עבודות ההקמה. בסך הכל מדובר על איחור של יותר מחמש שנים מהמועד המקורי שנקבע בתחילה.
המבקר אף צפה כי פתיחתם של שני קווי הרכבת הקלה הנוספים, הירוק והסגול, יידחו גם כן בשל עיכובים משמעותיים ביחס למועד סיום העבודות המשוער. לשם השוואה, המבקר מציין כי זמן הקמת קו הרכבת הקלה העילי הסגול צפוי להיות ארוך בהשוואה להקמת קווים עם מאפיינים דומים במדינות אחרות – כ-3.7 חודשים לקילומטר בקו הסגול בישראל לעומת כ-2.5 חודשים לקילומטר בממוצע במדינות אחרות.
גם ההשקעות בפרויקט הלכו ותפחו. בדצמבר 2010 נקבע אומדן העלות הכוללת של הקמת הקו האדום על סך של 10.7 מיליארד שקלים. מאז בוצעו לפחות 12 עדכונים, כאשר באחרון שבהם, באוקטובר 2021, עמד אומדן העלות על כ-18.7 מיליארד שקלים.