2 צפייה בגלריה
ענבל אור
ענבל אור
ענבל אור. השופטת: "הנאשמת נוהגת לעזוב את בית המשפט באמצע בלי רשות"
(צילום: נדב אבס)
שלב ההוכחות במשפטה של יזמית הנדל"ן לשעבר ענבל אור החל לפני שבוע וחצי בבית משפט השלום בתל אביב, לאחר עיכובים רבים ויותר משנתיים מאז שהוגש נגדה כתב האישום. עד כה אור גורמת כאב ראש לא קטן לשופטת דנה אמיר: מאחרת לדיונים, מתפרצת, ביקשה לפסול את השופטת ואף ביקשה הפסקה בדיון ולא חזרה. באחד המקרים ניידת משטרה נשלחה לביתה להורות לה להתייצב בהוראת השופטת, אך השוטרים לא איתרו אותה.
בפרקליטות ביקשו מהשופטת לנהל את המשפט ללא נוכחותה של אור. אור מצידה טוענת להונאה נגדה, ודורשת "לקבל פרטים של מי שתובע אותי".
בדיון הראשון בשלב ההוכחות, ב-31 במרץ, הגיעה אור באיחור וביקשה לפסול את השופטת. שתי בקשות דומות שהגישה אור במשפטה כבר נפסלו בעבר. "אני לא הנאשמת כאן, מי שנאשם כאן זו מדינת ישראל", טענה אור. "אני מחזיקה כאן מסמכים משפטיים שמעידים על הונאה שמתרחשת. את לא יכולה לשפוט". לפרקליטים אמרה אור: "אצל מי אתם עובדים? את מי אתם מייצגים?".

אור המשיכה להפריע בדיון ומאבטחים נקראו לאולם. השופטת ציינה בפרוטוקול: "הנאשמת צועקת ומתפרעת באולם, מתקרבת באופן מאיים אל שולחן התביעה, מאבטחי בית המשפט נאלצים לחצוץ בניהם". כאשר השופטת הקריאה דברים נוספים, אור החלה לשיר והורחקה מהאולם. בהמשך חזרה באישור השופטת אך ציינה כי לשופטת "אין סמכות להגיד לי מה לעשות".
בסופו שלדבר נדחתה בקשתה של אור לפסול את השופטת. נערך נאום פתיחה של התובעת מויאל רוטשילד, ואז העד הראשון - איתן מנחם, חוקר במשטרה – עלה להעיד.
בדיון שנערך ב-4 באפריל כתבה השופטת לאחר שאור איחרה שוב: "בפתח יום הדיונים הוצא צו הבאה ללא שחרור נגד הנאשמת. לאחר מכן, אף נדרשתי להוצאת צו הבאה נוסף, שאת הוצאתו השהיתי לאור חזרתה של הנאשמת לאולם. בסופו של יום עזבה הנאשמת את האולם במהלך ההפסקה ולא שבה". השופטת ציינה כי הדיון המשיך ללא נוכחות אור.
אור אמרה אז ל-ynet מחוץ לאולם כי "זה דיון שלישי שאני מבקשת לקבל פרטים של מי שתובע אותי, מי שמחזיק בתאגיד 'מדינת ישראל'. לא יכול להתקיים משפט ללא תובע, לי היו 17 תאגידים ואני יודעת כי לתאגיד אין סמכות להגיש כתב אישום. אני רוצה לפרק את התאגיד ששמו המדינה. אסור להם לשלוט".
ביום רביעי בשבוע שעבר התקיים הדיון האחרון, אך אור שוב איחרה. נציגת הפרקליטות פנתה לשופטת: "אנחנו מבקשים לשמוע את העדים ללא נוכחותה. הנאשמת אמרה בעצמה שלא קשורה להליך ולא רוצה להיות פה, היא מוותרת על זכותה להיות במשפט שלה. אנחנו לא מתכוונים לרדוף אחריה כפי שעשינו בדיון האחרון, היא החליטה לשחק חתול ועכבר עם המשטרה".
2 צפייה בגלריה
ענבל אור
ענבל אור
צועקת ושרה בדיונים. ענבל אור
(צילום: נדב אבס)
השופטת שראתה שאור אינה באולם, אמנם מצאה טעם בטענות הפרקליטות אבל כדי לשמור על הזכויות של אור, שמתנהלת ללא סנגור במשפט, החליטה שלא להתחיל בעדות ישר, אלא לתת צו הבאה שמחייב את אור להתייצב בבית המשפט. "הנאשמת נוהגת שלא להגיע לדיונים בשעה ואף לעזוב את בית המשפט באמצע בלי רשות", כתבה השופטת. היא הוסיפה שבדיון הקודם "נעתרתי להפסקה אותה היא ביקשה והתברר שעזבה את בית המשפט".
השופטת הכריזה על הפסקה בדיון, בינתיים בהתאם לצו השופטת, ניידת יצאה לכתובת מגוריה של אור אך לא איתרה אותה. הפרקליטות עדכנה את השופטת לאחר שעתיים ממועד הדיון על כך והשופטת קבעה: "השעה 12:35, עיון בנט המשפט (המערכת המקוונת של בית המשפט – ג"מ) מלמד כי אור ידעה על הדיון היום שכן צפתה בהחלטתי בה נקבעו מועדי הדיונים".
השופטת ציינה בסוף היום כי "זה דיונים רבים נוהגת הנאשמת שלא לפי כללי המשפט המקובלים, מפריעה במהלך הדיון, עוזבת את אולם הדיונים באמצע הדיון, הגם שהיא מתבקשת ונדרשת להישאר באולם. צועקת ואף שרה, למיטב זכרוני ציינה הנאשמת בדיון האחרון שאינה מתכוונת להתייצב לדיונים והעניין אינו נוגע לה, הגם שמדובר בתיק פלילי שמתנהל בעניינה".
היא הוסיפה כי "זכותו של נאשם להתגונן משקפת אינטרס ציבורי ויש מקום לאפשר לו להתגונן", אך במקרה הזה "נראה כי אין קושי לקבוע שהנאשמת מפריעה לניהול המשפט וקיימת הצדקה לניהול המשפט בהעדרה, גם אם היום בחרה פשוט שלא להגיע חלק מהתנהלותה הרגילה באולם הדיונים".
כתב האישום שהגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה נגד אור כלל 15 סעיפים בגין ביצוע עבירות על חוק המע"מ, פקודת מס הכנסה, עבירות מרמה בנסיבות מחמירות כלפי לקוחות וכלפי מנהל סניף בנק, וכן עבירות על חוק הגנת הצרכן. אור התעקשה באופן חריג לנהל בעצמה את המשפט ללא עורך דין, והיא מכחישה את המיוחס לה.