אחד החוקים המרכזיים במהפכה המשפטית קודם הלילה, על אף ניסיונות הנשיא להגיע למתווה פשרה, והמשנה בדימוס לנשיאת בית המשפט העליון כינה זאת באולפן ynet "טרפת, דהירה באמוק".
הלילה מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה וברוב של 61 תומכים מול 52 מתנגדים את חוק השפיטה, הקובע כי בג"ץ יוכל לבטל חוקים רק בהרכב מלא ובתמיכה של 12 מתוך 15 שופטים. במקרה של פסילת חוק – הכנסת תוכל לחוקק אותו שוב באמצעות פסקת ההתגברות ברוב של 61 ח"כים, מבלי שבית המשפט יוכל לבטלו בשנית.
בנוסף אישרה המליאה אמש, גם כן בקריאה ראשונה, את החוק שימנע אפשרות להוציא ראש ממשלה לנבצרות מסיבות שאינן אי-מסוגלות פיזית או נפשית. ראש הממשלה בנימין נתניהו היה בין 61 הח"כים שתמכו. משתי ההצבעות נעדר ח"כ יולי אדלשטיין.

"הם ממשיכים בדהרת האמוק לחקיקה הזאת", אמר שופט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין. "בגלל אי האפשרות אפילו להקפאה כדי להגיע לאותה הידברות מיוחלת, אני מבין את מי שלא נותן בזה אמון אם ממשיכים באמוק הזה - גם אם אפשר, ואפשר, לשנות בקריאה ראשונה או שנייה או שלישית. צריך סוג של אמון כדי לעשות אווירה שאנשים רוצים להידבר ואני מאוד מקווה שהנשיא בעזרת השם יביא משהו שכן יתקבל. המצב הנוכחי עגום ביותר כי האמוק הזה מאותת על דברים לא טובים. יש טרפת במדינה.
"כל העניין של ההתגברות מיותר", אמר המשנה בדימוס לנשיאת העליון על החוק שאושר הלילה בקריאה ראשונה: "אמרו הרבה פעמים, זה כמעט לא קיים בעולם, זה לא נחוץ בהקשר הישראלי כאשר היו כל כך מעט מקרים שבהם בית המשפט התערב בחוקים, ואם בכלל אז צריך להיות רוב מאסיבי". לפי הצעת החוק, מספיק רוב של 61 ח"כים לחקיקת החוק מחדש.
לדברי רובינשטיין, "בכל דבר מהסוג הזה יש גם סמליות ערכית – שהכנסת מזלזלת בבית המשפט, או שהכנסת מזלזלת ביועצת המשפטית. עניין ההתגברות מיותר אבל העשייה או החקיקה הזאת רוצה לומר 'ניצחנו, הבסנו את בית המשפט'. זה דבר שמתקבל על הדעת במדינה דמוקרטית הגונה? ואני לא מדבר על ההשלכות הבינלאומית, על זה שבג"ץ הוא שכפ"ץ לחיילי צה"ל בעולם במידה רבה".
כאמור, נשיא המדינה יצחק הרצוג עובד על מתווה פשרה, שייתכן שיפורסם השבוע. פרופ' ידידיה שטרן, מוביל אחד הצוותים שעובדים על מתווה הנשיא, אמר ל-ynet radio כי "אנחנו רוצים ראשית לשמר את ה-DNA של מערכת המשפט במובן של עצמאות ויושרה פנימית, שאיננה נעשית באמצעות לחצים פוליטיים, דהיינו בית המשפט צריך להיות עצמאי, ואני חושב שזה חייב להיות ברור לכולם. מצד שני אנחנו כן חושבים שצריך לשנות את מערך הסמכויות בין הרשות השופטת לשתי הרשויות האחרות".
הוא רמז כי המתווה לא יכלול רוב לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים: "שליטה של הפוליטיקה באמצעות המינויים כשלעצמה מהווה אסון קולוסלי ליכולת של בית המשפט לשמש מקום שכל הציבור הישראלי יכול לסמוך עליו שמי שיושב בו משתדל כמיטב יכולתו המקצועית להשיג פתרונות טובים עבור הדילמות של החברה הישראלית".
על כך שהחקיקה לא הוקפאה, אמר שטרן: "העובדה שבכנסת העניין הזה לא רק ממשיך אלא דוהר קדימה, ברור שהיא מעיבה. אני מבין את הקואליציה שבעצם כמו מתאגרף סומו שמה את הרגל במרכז הבמה ואומרת 'הנני כאן, קחו אותי ברצינות'. צריך כמובן להיות הגון ולומר שלקבל החלטות כל כך כבדות במערכת כל כך שסועה ועם מחלוקות עומק, והכול בחיפזון שכזה, זה לא תהליך חקיקה בשום מקרה".
המפגינים התייצבו ליד משרדי הממשלה לאחר שמליאת הכנסת אישרה הלילה בקריאה ראשונה וברוב של 61 תומכים מול 52 מתנגדים את חוק השפיטה, הכולל את פסקת ההתגברות ואת הגבלת בג"ץ מלפסול חוקים רגילים. אמש אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה – לאחר דיון של ארבע שעות – את חוק הנבצרות, בתמיכתם של 61 ח"כים, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מול 51 מתנגדים.

עו"ד ארז קמיניץ, בעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ביקש להזכיר "מאיפה הכול התחיל. ישראל כדמוקרטיה טוותה לעצמה את הדרכים לאיזונים ולבלמים בין הרשויות. היועמ"ש הוא אחד מהמעגלים שמייצר איזון אל מול הכוח האדיר שיש לממשלה. אני היום בשוק הפרטי, כשהייתי שם לא הכרתי את עוצמת הכוח שיש לה בלנהל את חיי האזרחים. חייבים להעמיד איזונים ובלמים, והמהפכה מנסה להמעיט מהאיזונים האלה עד כמה שניתן. להגיד שהיועמ"שית מתערבת בכל דבר זה עיוות של המציאות. הכול נעשה בכפוף לחוק.
"נדהמתי לראות שהמהפכה המשטרית שבאה עלינו לרעה לכלותנו לא קודמה בשום צורה עם הייעוץ המשפטי לממשלה", הוסיף קמיניץ. "אמרו ללוין, עצור רגע, בוא נדבר. בסוף הכול הפך להיות העברת מכתבים. אנחנו לא חווים ניסיון לתיקון, אלא להרס. נניח שעשינו טעויות, זו סיבה עכשיו להתנקם במערכת ולהפוך את ישראל לדיקטטורה? זו התנהגות נורמלית?".

השופט בדימוס הרן פיינשטיין אמר בריאיון לאולפן ynet כי הוא דווקא "מוצא דברים טובים ברפורמה. צריך להגדיר סמכויות של בג"ץ והוועדה לבחירת שופטים. הדברים האלה פתוחים וכשהם פתוחים הם גורמים לבעיות. עושים את זה עם פטיש חמישה קילו וזה לא נכון, אבל עניינית - צריך לשנות דברים. נוכחות של עו"ד בוועדה למינוי שופטים למשל, פסול לגמרי. גם שופטים ימנו שופטים? לא. חבר מביא חבר".
הבוקר, אחרי אישור החוקים בקריאה ראשונה, כ-20 מפגינים נגד המהפכה המשפטית קשרו את עצמם זה לזה וחסמו לשעתיים את הכביש המוביל לכניסה למשרדי האוצר, הפנים והכלכלה ברחוב בנק ישראל בירושלים. המשטרה ביקשה מהמפגינים להתפנות מהכביש ואחרי שסירבו פינתה אותם בכוח. 10 מהם עוכבו לחקירה.