בתזמון דרמטי, ולא מכוון, נפגשו אמש (יום ב') מפקד חיל האוויר והקצונה הבכירה בחיל עם כ-40 טייסים ונווטים ואנשי המערכים האחרים בחיל האוויר, כולם אנשי מילואים, בבסיס תל נוף. אלוף תומר בר יזם את השיחה, והשתתפו בה אנשי מילואים מהטייסות השונות בחיל האוויר. ההקשר היה הפרסומים על האפשרות שטייסים ונווטים יפסיקו להתנדב בשל חקיקת הממשלה. המסר המרכזי של האלוף בר היה שכל איש מילואים שמתכוון לקבל החלטות הקשורות בשירותו, חייב לשוחח בראש ובראשונה עם המפקד הישיר שלו, ושלכידות החייל הייתה ונותרה "חיונית".
1 צפייה בגלריה
תומר בר בבור בעת מבצע "מגן וחץ"
תומר בר בבור בעת מבצע "מגן וחץ"
תומר בר (במרכז) בבור בקריה בעת מבצע "מגן וחץ"
(צילום: דובר צה''ל)
השיחה תוכננה להתקיים לפני כשבועיים, אבל נדחתה ונקבעה לאתמול – באופן לא מתוכנן, כאשר בכנסת דנים על עילת הסבירות. השיחה הוגדרה בידי נוכחים "כנה, עמוקה ומתוחה" ונמשכה כשלוש שעות. הטייסים, אמרו גורמים שמעורים בשיחה, "הרימו דגל אדום" לגבי השיחות המתרחשות בימים אלה בטייסות בעקבות הניסיונות לחוקק את ה"רפורמה" חד-צדדית, והאפשרות של הפסקת התנדבות בעקבות מהלכי הממשלה.
העברת חוק הסבירות בקריאה שנייה ושלישית, ובכלל מהלכי החקיקה המשפטית, הועלו בידי חלק מהנוכחים כאירוע קשה שיכול להוביל לפגיעה בכשירות המבצעית, להפסקת התנדבות בהיקפים משמעותיים. אחרים העלו את הדיווחים על כוונת הממשלה לפטר את היועצת המשפטית לממשלה.
נציגי הטייסות והמערכים האחרים בחיל האוויר הדגישו שאינם מדברים בשם כל אנשי המילואים, אלא נותנים חיווי אישי. הם הציגו למעשה, כל אחד בנפרד, "מדרגות" של התפתחות ההפיכה המשפטית שבהן יהיה קשה יותר ויותר למספר גדל של אנשי מילואים בחיל האוויר להמשיך לטוס ולהטיס - לדעתם.
בצה"ל אומרים כי איש מהנוכחים לא איים ש"יניח את הכנפיים". מפקד חיל האוויר תומר בר הציג את הצלחות חיל האוויר לאחרונה, ציין את ההתייצבות המלאה במבצע מגן וחץ, הדגיש את החשיבות של הלכידות לקיומו של חיל האוויר - ואמר לאנשי המילואים כי מי שמגיע ל"צומת החלטה" כלשהו חייב לשוחח עם מפקדו – בלי פרסומים והצהרות תקשורתיות. זה היה הדגש המרכזי של דבריו.
מפקד חיל האוויר הבהיר שהוא שאחראי לכשירות החייל, ויעדכן במידת הצורך את הרמטכ"ל לפי הדיווחים שימסרו לו המפקדים השונים.