מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), ארז קיטה, אמר בריאיון לאולפן ynet כי הסיבה למספר ההרוגים הגבוה בכבישים – 202 מתחילת השנה – היא שהממשלה לא מכינה תוכנית למלחמה בתאונות. "יותר מעשור פה אין תוכנית לאומית", אמר קיטה. "תוכנית לאומית זו התרופה לתאונות הדרכים".
מי לא הכין תוכנית לאומית? מי אשם? "הממשלה. הרשות, זה תפקידה בחוק וזה מה שהיא צריכה להוביל. אבי נאור ביום כניסתו לתפקיד, הוא חמישה חודשים בתפקיד, התחיל להכין תוכנית לאומית ותוכניות עבודה מפורטות. ביום כניסתי לתפקיד לפני כחודשיים הצגתי את העקרונות לשרה, לאחר חודשיים אנחנו מציגים תוכנית חומש.
"אני שומע את כל הדיבורים – אין זמן טוב בישראל להביא תוכנית לאומית. תמיד 'אין תקציב', 'אנחנו בין ממשלות'. אנחנו מביאים תוכנית חומש שיש לה חזון אחד ברור – להפחית את ההרוגים ב-50% בחמש שנים. זאת התכלית, זאת המטרה. אי אפשר לעמוד מנגד ולראות עוד ועוד הרוגים. אנחנו בממוצע של הרוג אחד ליום ותוכנית לאומית זה הפתרון. אנחנו רואים את זה ביוון, בנורבגיה, בצרפת, בשבדיה, באנגליה – מן הראוי שזה יגיע גם לישראל".
1 צפייה בגלריה
הזירה במחלף ירקונים
הזירה במחלף ירקונים
"התוכנית – להפחית את ההרוגים ב-50% בחמש שנים. ארכיון
(צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
אתה מרגיש שמחכים לאסון כדי שיטפלו באזורים מופקרים? "אני לא חושב שזה המצב. אנחנו פה כדי לייצר את ההזדמנות. אנחנו מבקשים תקציב עכשיו כדי לעשות פיילוט. אני ער עכשיו לתקופה הזאת שאנחנו בין תקציבים, בין ממשלות, כדי לקדם, להוכיח הצלחה וכדי להעתיק את המודל הזה לכלל הארץ. זאת המטרה שלנו, אנחנו פועלים כגוף אחד, אנחנו מתואמים עם שאר הגופים הממשלתיים וכולם, לרבות שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד האוצר, נכונים לסייע לנו בתקציב כי הם מבינים את גודל הרגע, גודל השעה, כדי להפחית בהרוגים".
מה אתה יכול להגיד על הנתונים הדמוגרפיים, יש משהו מובהק? "אנחנו רואים קצת עלייה בחברה הערבית. שיעור החברה הערבית מכלל האוכלוסייה בישראל עומד על 20% אבל ההיפגעות היא 30% מההרוגים, זאת אומרת – פי 1.5. התוכנית גם מתייחסת לזה, יש גם פרק מיוחד שעוסק בחברה הערבית כדי להפחית את ההיפגעות שלהם בתאונות דרכים".
מה יותר מטריד, ההתפרעויות בכבישי הדרום או הכבישים המשובשים בצפון? "בכל העולם, בפריפריה חברתית – איפה שמעמד סוציו-אקונומי נמוך יותר – יש יותר היפגעות. המיקוד שלנו הוא מימוש דרך אשכולות יישובים, שזה מאזן גם פריפריה, גם חברה ערבית, גם פריפריה חברתית וגיאוגרפית, כי שם צריך לבוא התיקון".