"אמון עיוור של הציבור במוסדות השלטון אינו עולה בקנה אחד עם משטר דמוקרטי, אשר מבוסס על שיח ציבורי פתוח ונוקב. מוסדות השלטון צריכים להרוויח את האמון שניתן בהם". כך אמרה היום (חמישי) היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בכנס של משרד המשפטים שנועד להגביר את הקשר ואת אמון הציבור במערכת המשפט.
עם זאת, מיארה הדגישה בנאומה בכנס כי "אמון הציבור אין משמעו בהכרח שכל החלטה שתתקבל על ידינו תהיה פופולרית. העבודה היא מקצועית, בהתאם לדין. כך בתחומי המשפט המנהלי, האזרחי והמשפט הפלילי. יהיו מצבים, והדברים ידועים, שבהם החלטה כזו או אחרת לא תהיה פופולרית. מסוכן לבלבל בין פופולריות לבין אמון".
לדבריה, התמקדות הכנס בקשר שבין השירות המשפטי הציבורי לבין הציבור היא בבחינת אחיזת השור בקרניו. "חזרתי ואמרתי כי אחד הנושאים הבוערים שבהם עלינו לטפל הוא סוגיית אמון הציבור בנו. מוסדות השלטון אינם יכולים לצפות לאמון עיוור מצד הציבור, וכך גם כמובן אנחנו בשירות המשפטי הציבורי. מילות המפתח בהקשר זה הן מקצועיות וענייניות".
היועצת המשפטית לממשלה הזהירה כי לצד הצורך בהגברת אמון הציבור, יש להימנע ממצב שבו חשש מביקורת ירפה את ידי עובדי הציבור או ישפיע על מקצועיות ההחלטות.
1 צפייה בגלריה
גדעון סער, גלי בהרב מיארה ועמית איסמן בכנס של משרד המשפטים
גדעון סער, גלי בהרב מיארה ועמית איסמן בכנס של משרד המשפטים
שר המשפטים סער לצד היועמ"שית בהרב-מיארה ופרקליט המדינה איסמן
(צילום: מוטי קמחי )
פרקליט המדינה עמית איסמן אמר בכנס כי שיתוף הציבור בעבודת הפרקליטות דורש שקיפות. "לא תמיד יכולה פרקליטות המדינה לנהוג בשקיפות מלאה בזמן אמת. הסיבות לכך רבות ומגוונות, כשחלקן סיבות טובות וראויות. כך למשל, חוסר הרצון לפגוע בפרטיותם של המעורבים בהליך, הרצון שלא לשבש מהלכי משפט, הרצון שלא לזהם הליכים ועוד ועוד, הן סיבות טובות וראויות המצדיקות לעיתים היעדר שקיפות או לכל הפחות שקיפות חלקית".
איסמן אמר עוד: "לצד האמור אנו מבינים היטב ששקיפות רבה יותר תביא בתורה להיכרות טובה יותר של הציבור איתנו ועם עבודתנו, מאחר שאנו סבורים שהעבודה שנעשית על ידינו בשמירה על האינטרס הציבורי ובהגנה על נכסי המדינה היא עבודה חשובה ביותר וגם אם מטבע הדברים, כבכל ארגון, יש דברים שניתן לעשות טוב יותר, הרי שדווקא השקיפות והשיתופיות לציבור, במה שאנחנו עושים ובאיך שאנו עושים, תביא הן לטיוב עבודתנו והן להגברת אמון הציבור בנו ובפועלנו".
מנכ"ל משרד המשפטים ערן דוידי, שיזם את הכנס, אמר שהוועידה פותחת את דלתות המשרד. לדבריו, "צריך לומר בכנות: במצב הדברים הנוכחי, האופן שבו אנו עושים משפט כבר אינו תואם את אורחות החיים שלנו. הפער בין המשפט למציאות החיים הופך למשמעותי יותר ויותר. עד שאנו חושבים על עקרונות הפרטיות בעת החדשה, הפרטיות של רבים מאיתנו נדרסת.
"הנקודה הזאת - של הפער שבין המשפט והטכנולוגיה, העסיקה את שר המשפטים בהקימו את הוועדה להתאמת המשפט לאתגרי החדשנות והאצת הטכנולוגיה, אך היא חייבת להעסיק כל אחד ואחת מאיתנו כאן ועכשיו ובעיקר הלאה. ולכן גם בוועידה הזאת שמתקיימת היום, חשוב שנדבר על העתיד, וחשוב שנחשוב רחב".